bambi

Dag 4 av inskolningen


Idag var jag med Zack lite över en timme på förskolan. Han var glad och lekte en massa, jag behövdes knappt. Det var bara först när jag satte ner honom som han gnällde lite, så jag stannade en kort stund hos honom innan jag gick och satte mig i andra rummet. Sen fick jag smyga mig fram och kika in för att se vad Zack gjorde. Han lekte mycket med klossar och så leksaks-spisen.

Det var skönt att få vara med och se hur han trivdes där, men samtidigt lite ledsamt att han inte behövde mig så mycket. Men som pedagogen sa så är det ett tecken på att Zack är väldigt trygg i sig själv.

Pedagogen berättade också att det var igår som det "lossnade" för Zack. Så efter 2 dagar på förskolan så kände han sig trygg och behövde inte vara nära nån av oss hela tiden. Så nästa vecka så ska vi utöka tiden lite grann och även prova att lämna honom en stund där.

Nu sover Zack middag. Vi har ändrat om Zacks rutiner. Förut så sov han två gånger om dagen, en timme ungefär varje gång, men nu sover han ca 2 timmar efter lunch. Dom gör så på förskolan också, så därför har vi vant honom vid det. Så han har sovit väldigt mycket nu, han sov 12 timmar i natt och så kommer han nog sova uppåt 2 timmar nu. Men det är mycket nya intryck nu för honom.

Men åh, det känns som om min lilla bebis har blivit så stor när jag ser honom på förskolan! Sen att han fyller 1 år om exakt en vecka gör ju också att han känns så STOR!

#1 - Julia Cromvik

Hej!



Jag heter Julia Cromvik och är också småbarnsförälder. Har en dotter på sex månader som också ska börja förskolan när hon är ett. Intressant att läsa om inskolningen. Jag gillar din inställning till barnkläder och genustänkande. På min blogg skriver jag också om jämställdhet och förskola. Du hittar den på: cromvik.blogg.se



Vänliga hälsningar från Julia Cromvik.

#2 - sofie

Det känns jättekonstigt att höra att han är ett år!

Då betyder det ju att jag följt din blogg i nästan TVÅ ÅR! ?

Herrejee vad tiden går snabbt. :)

#3 - Sara Mia

Vilka mysiga bilder från förskolan. Det syns verkligen att Zack trivs. Jag förstår dock känslan av "att inte vara behövd" när han leker och liksom klarar sig själv. Det är svårt även för föräldrar med separation. Man har ju varit så tighta sen de föddes. Skönt ändå att se att det verkar gå riktigt bra.

Ha en skön helg hela familjen.

#4 - Linda

Kul att se bilder från förskolan. Nu är ju min Theo redan inskolad, men jag ska nog ta med mig kameran och ta lite bilder därifrån jag med. Får försöka att inte få med några andra barn på bild bara ;).