bambi

Hembesök av förskolan

Usch, snart börjar inskolningen på förskolan för Zack (25 augusti) och då är det inte så roligt att läsa om hur svininfluensan redan har påträffats på en förskola här i Stockholm. Som om jag inte är tillräckligt orolig och nervös redan som det är!

Jag har pratat med dom på jobbet så att jag kan vara ifrån jobbet nån dag och vara med på Zacks inskolning, jag vill ju också vara med och se hur han har det på förskolan. Dom är verkligen toppen och förstående på jobbet, vilket är skönt! Ett orosmoment mindre!

En ur personalen ska komma på hembesök på fredag tillsammans med det barn som ska vara fadder åt Zack. Personalen vill träffa Zack i hans trygga hemmiljö och så känner Zack förhoppningsvis igen henne när han börjar inskolningen också... Det låter som en bra rutin med hembesök, tycker vi! Men jag har inte hört talas om någon annan förskola som gör hembesök innan inskolningen, har ni varit med om det?
#1 - Livet i byn

Förut var det rutin här uppe i norr med hembesök. Men det gör vi inte nu mera. Jag arbetar som förskollärare på en förskola i en liten by.



Svininfluensan, köp handsprit och sprita händerna ofta. Viruset tål inte alkohol. Vi har utställda flaskor med pump på vår förskola så att alla barn och vuxna kan sprita händerna ofta.



~Livet i byn



#2 - Anneli

Alltså du behöver inte vara så rädd för svininfluensan. Den är NITE farligare än en annan influensa, snarare en ganska mild variant. Att det är epidemi varning är för att ingen är immun mot den vilket gör att jättemånga kan bli sjuka samtidigt och det är en samhällsfara. T.ex om all sjukhuspersonal, polis osv blir sjuka samtidigt.



De som dött av den hade dött av ett vanligt influensavirus.



Så oroa dig inte för det!

#3 - sofie

Det låter väldigt seriöst att förskolan tillochmed tar sig tid att komma på hembesök! =) Plus i kanten där!

#4 - Maria

Vikken söt liten bebis. :P Fin blogg också!

Kram Maria

#5 - e

Jag har för mej att din plutt och min plutt är jämngamla, alltså är väl inte Zack ett år än? Hur kan han börja på förskola när han inte fyllt ett? Jag trodde det var lag på att man inte fick börja så tidigt?

#6 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

e: Jag tror inte att det är lag på det, utan kommunala förskolor har ett år som gräns medans privata förskolor/dagmammor får bestämma själva.

#7 - Anonym

Hej



Här straxt utanför Stockholm i vår kommun gör man hembesök för att bekanta sig med barnet i en lugn miljö. Har erfarenhet både från kommunal och privat förskola och bägge gjorde hembesök.

Tycker att den rutinen är jättebra!

#8 - Jacks mamma * Ung, snart högskolestuderande mamma*

Jag har faktiskt aldrig hört talas om hembesök men det låter ju faktiskt ganska vettigt. Usch, Jack börjar sin inskolning på måndag och jag kan inte vara med =(

#9 - Linda

Jag har hört talas om att det görs hembesök på vissa ställen, och det tycker jag är jättebra. Jag är dock aldrig varit med om det själv! Att Zack får träffa sin kommande fröken, och ett barn ur gruppen är ju jättebra, då finns det ju i alla fall 2 personer som han känner igen när han kommer dit.

#10 - Bettan

Det har jag heller aldrig hört talas om men det låter ju hur bra som helst. Allt man kan göra för att underlätta inskolningen både för barn och förälder är ju en bra ide´:)

Hoppas att det kommer gå bra för er och Zack.

KRAM!

#11 - Agneta

Hej!

När min son Oscar skulle börja på dagis i Bromma så kom " hans" blivande dagisfröken på hembesök. Detta kändes väldigt bra! Allt fungerade toppen bra.

Lycka till!!!!



(har köpt en rutig Odd Molly tunika idag sååååå fin #check me blouse" i rosa. Tyckte den var rätt normal i stl.



Hälsningar Agneta

#12 - modellmini ♥

Hej!



Jag har inte heller hört talas om hembesök av förskolan här i Sthlm. Men det låter ju väldigt bra egentligen med tanke på att han är så liten, han kommer säkert att komma ihåg den personen som kommer och hälsar på hemma... men att de tar med ett barn & flera?



Kram modellmini - bloggen om barnmode

#13 - Ina

Det är alltid ångestladdat då man ska inskola på dagis, tror dock att den mesta ångesten finns hos oss föräldrar. Kanske finns det en gnutta dåligt samvete med men samtidigt så är det ju vårt samhälle är uppbyggt, vi måste jobba och då måste man lämna bort sina barn.

Tycker det låter positivt att de gör hembesök, då kan barnet få en bild av en från personalen redan innan denne kommer till dagiset.

Jag vet att det kommer gå bra för Zack på dagis, han kommer säkert tycka det är jätteroligt och dessutom kommer ju du jobba kortare dagar vilket gör att ni får mycket tid tillsammans.

Kram Ina

#14 - Malin

Skönt att ditt jobb är så förstående!

Här tror jag det hör till att dagiset gör hembesök?! Vi har i alla fall haft så till båda barnen både då vi haft kommunalt dagis och privat föräldrakooperativ -toppenbra tycker vi! /Malin

#15 - Josefine

Lyckliga dig osm får OM-kläder! : ) Det jag suktar allra mest efter just nu är noblesse coat i rosa... Så fin!!



Jag har hört talas om denna varianten av inskolning, men tyvärr har vi det inte på vårt dagis. Börjar inskolningen av min son den 25/8, snart alltså... Hoppas att allt kommer att gå bra och önskar er detsamma!



kram!

#16 - ulrika

Du behöver nog inte oro dig för svininfluensan. Enligt artikeln i aftonbladet stod det att den person som var drabbad av svininfluensa var i kontakt med barnen senast i torsdags då borde barnen eller den övriga personalen redan ha drabbats av svininfluensan. Var observant på högfeber och hosta eller om barnets andning.

#17 - Lene

Jodå! När mina stora barn (nu 17 och 15 år!) började på dagis (som det hette då) så kom 2 fröknar och 2 barn hem och hälsade på, så det är nog något som finns lite överallt...Fast kanske ovanligare nu med neddragningar på personal och så...

#18 - Jessica

Har aldrig heller hört talas om hembesök.

Men hade absolut inte tackat nej till ett om vi blivit erbjudna det inför inskolningen!

#19 - Lady Dahmer - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

Vi gjorde hembesök där jga jobbade förr! Det tycker jag känns bra. Både för förskolan OCH familjen. :-)



----------------------------------------



TÄVLA OM ETT LUSH-PAKET!

Nu har du chansen att vinna ett stort och lyxigt paket från LUSH på Lady Dahmers blogg. Andrapris delas även ut!

#20 - Bina - everydaymolly

Det har jag aldrig varit med om här, men det låter ju mysigt att någon av pedagogerna får en inblick i "barnets liv".

#21 - Tonårsmorsa / Fatou

Var inte orolig för svininfluensan, jag har precis haft den och barnen med. Visserligen blev jag ganska krasslig, på ett av barnen märktes det knappt. Det stämmer som Anneli kommenterar ovan. Läs gärna mitt inlägg om influensan också:



http://tonarsmorsa.se/2009/08/17/jag-har-svininfluensan-och-jag-lever/