bambi

Aj, aj, aj
Foglossningen (som jag antar att det är?) har blivit mycket värre! Det har verkligen gått fort, bara på ett par dagar! Det var riktigt jobbigt att ta hand om Zack nu på kvällen, att böja sig ner och lyfta honom och att gå och bära på honom (vilket han vill mycket när han är trött). Det gör så ont! Det är som knivar i höfterna och tryck/värk framåt under magen.

Jag har försökt använda bältet lite och det känns ju bättre när jag har det på mig (vilket gör att jag verkligen tror att det är foglossning). Men jag vet ju inte om jag sätter det rätt och så vet jag inte när jag ska använda det. Någon sa nåt om att man inte ska ha det på sig när man sitter ner?

Ja, jag vet ju inte så mycket om detta så jag borde nog ringa barnmorskan redan imorgon även om jag har tid hos henne på måndag. För om det fortsätter i den här takten så kommer jag inte kunna gå på måndag!

Usch, denna graviditet har varit skit (jag måste få klaga lite). Känns verkligen inte roligt att aldrig få må bra, alltid ska det vara något!! Det får räcka med två barn, för jag orkar inte gå igenom en sån här graviditet igen (visst, man vet inte hur nästa graviditet kan bli.. men jag vågar inte ta risken).

Och NEJ jag vill INTE bli sjukskriven igen. Det är PISS att ligga hemma hela dagarna. Jag tvingar nästan hellre mig till jobbet i snigelfart och uthärdar smärtan. Smärta är ifall lättare att ignorera än kräkningar.
#1 - Jessica

Stackare!



Nu hade jag inte alls en lika jobbig graviditet som dig, men andra gången var tusen gånger värre. Jag mådde mer illa, hade mer ont i kroppen och var mycket tröttare.



Det som är skönt är ju att problemen är övergående, snart har du en liten bebis istället!

#2 - Elisabeth

Foglossning är inte roligt, sista graviditeten hade jag också riktigt besvärligt & ont! Använd bältet mer, det ger ju ändå bra stöd. Kolla med barnmorskan, hon har kanske fler tips!

#3 - Trulsa

Åh, jag vet precis vad du menar. Min första graviditet var en drömgraviditet, gick ner 12 kg, foglossning först i slutet och inte så farligt, mådde lätt illa några veckor bara och allt var ganska bra. Den här gången började jag må illa i v.3, foglossningen började i v.5 lite lätt och har bara blivit värre, tröttheten kom i v.7 och sen höll det på så fram till vecka 16. Nu är jag i v.19 och foglossningen är riktigt illa, jag får akepunktur 2 ggr i veckan för den men det är en stadig promenad på 30 minuter för att ta sig till MVC så det är lagom skönt. Plus att jag då har dottern som är 1.5 nu som man bär omkring på en hel del. Men man får se det från den ljusa sidan, det kommer någonting gott ut av det här och jag säger som du, efter det här barnet blir det inga fler och om det blir det så kommer det gå lååång tid tills nästa så jag hinner glömma bort hur jobbig den här graviditeten var... Jag hoppas att du slipper få ondare i fogarna nu och att du ska kunna njuta lite av graviditeten också.

#4 - Sandra

Åh din stackare! Känner så med dig, vet precis hur du har det av erfarenhet. Nej, du ska inte ha bältet när du sitter ner, det stryper cirkulationen i benen. du ska sätta bältet rätt hårt och i kors över blygdbenet precis under magen fungerade bra på mig, men jag måste säga att för mig hjälpte varken bälte eller sjukgymnasttips speciellt mycket. Ibland får man riktigt tuff foglossning och då är det bara att gå som en snigel med korta steg och benen tätt. Det är skönt att jobba lite om man kan, men börjar bäckenet ge vika ordentligt så går det inte. Men trots att det gör ONT är det lättare än att må illa (mådde också illa i 18 veckor ca) och man kan sysselsätta sig på ett annat vis. Skickar massor av kramar! Förresten inser jag först nu att du och jag gick samma profylaxkurs när vi väntade våra pojkar. Först när jag såg ditt namn kopplade jag. Kul!

#5 - Nina

Se nu till att söka upp en sjukgymnast, tycker jag.



De kommer informera om följande (samt mkt mera)

- bältet ska du ha när du går och står. Det ska sitta HÅRT runt höfterna, ganska långt ner alltså.

- undvik att belasta ett ben i taget. Stå med jämn belastning på båda fötterna. Gå korta steg. Sitt ej med korslagda ben.



Stackare som ska behöva ha ont nu också du somr edan haft det så jobbigt. Hoppas det inte blir värre.

#6 - Erika

Men stackare! Usch, finns väl inga tröstande ord direkt. Mon graviditet var inte så kul heller, mådde illa hela tiden, men inte foglossning, men dock en massa andra åkommor. Men vissa resonerar som så att "man får ju något bra för all smärta så det får va värt att stå ut!. Men hur mycket är det värt att stå ut?? Du har en underbar liten kille och kommer me all sannolikhet få en underbar liten tjej, så njut av dessa 2 underverk och tänk inte på att du måste ha fler. Kämpa på! Vi bloggläsare ska peppa dig in i det sista ;)

#7 - Anna

Man ska aldrig säga aldrig! Mådde illa från vecka 5 till vecka 20 (ungefär). Vecka 23+4 ville Felicia komma ut. Med hjälp av dropp så lugnade det sig men jag fick vara sängliggande resten av graviditeten!! Då tänkte jag aldrig någonsin mera men nu börjar suget komma på en liten :) Man glömmer så fort!

#8 - Olelsi /Nettan

Jag väntar mitt fjärde barn och mina fog lossningar har bara blivit värre vid varje graviditet. Kan knappt gå nu, sjukskriven på heltid.

Jag känner med dig...



Kram Olelsi / Nettan i Hälsingland.

#9 - emma - mamma till meja

Hade galet med foglossning när jag väntade Meja och förväntar mej att få det även denna gång. Sjukgymnast och vattengympa är mina råd för att lindra det lite åtminstone...

#10 - Linnea

Gör ett besök hos en legitimerad kiropraktor, få en undersökning och se om de kan hjälpa dig. De kan iaf säga om det är foglossning eller inte. Är det inte foglossning så kan du får massor av hjälp. Och barnmorskor har en tendens att utgå från att det är foglossning om man får ont i skelettet under graviditeten.

#11 - Soffy

Jag köpte ett UNDERBART stödbälte; info.php?manufacturersid=2&products_id=17" rel="nofollow">http://www.mamastore.se/productinfo.php?manufacturersid=2&products_id=17. Det är jätteskönt eftersom det går upp över magen (den delen är av tunn microfiber) Jag hade enorm mage men det satt superbra - rekommenderas varmt!

#12 - Soffy

Såg att länken blev fel, gå in på mamastore.se och sök på Anita BabyBelt !