bambi

Matvägrar
Plutten matvägrar fortfarande!

Jag förstår inte vad som har hänt! För det första så sov han en timme extra imorse, trots tom mage och att han gick och la sig en halvtimme tidigare. Sen så tog han bara en endaste tugga av sin smörgås imorse (han brukar kunna äta två smörgåsar till frukost ibland).

Sambon tror att det kan vara tänderna som stör honom, för han dreglar lite och så dricker han gärna en massa och har nappflaskan i munnen. Men jag tror att det är någon slags utvecklingsfas eftersom han blir väldigt arg för minsta lilla motgång.

Sambon har gett honom två kakor som han har mumsat i sig. Jag tycker att det är lite dumt att "belöna" honom med kakor när han inte vill äta annat... till slut kanske han bara vill äta kakor.

Men jag vet inte hur man ska göra? Zack som har varit så matglad, ibland har han till och med ätit nästan lika stora portioner som vi vuxna. Han har aldrig matvägrat i sitt 15-månader långa liv förut... så jag blir lite ställd.

Men det känns lite som om det är fel väg att gå att ge honom kakor? Snart borde han väl bli så hungrig så att han äter vanlig mat?
#1 - Ina

Oroa er inte det är är en fas han är i nu och det finns inget friskt barn som frivilligt svälter ihjäl sig själv. Visst är det ångestladdat dock då de inte äter, det är ju en förälders uppgift att skydda sitt barn och ge det föda och då de inte äter blir man frustrerad. Det är bara att vänta ut det. Det är lätt att falla och ge små mellanmål i form av godsaker bara för att se de äta men det bästa man kan göra, tror jag, är att hålla de mattider man brukar ha och sätta fram, maten som vanligt. En viss tid för kladd och experimenterande ska ju vara bra för utvecklingen men inte helt gränslöst och här måste man själv sätta en gräns som känns bra för en. Sedan tar man bort maten. Jag är också inne på din linje, att man inte ska belöna hans beteende med kakor, barn lär sig snabbt och tror det ska vara så nästa gång också.

Vänta ut det och oroa er inte, vet att det är lättare sagt än gjort men jag lovar det går över och jag lovar också att det kommer fler sådana här perioder.;-)

Kram, Ina

#2 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Det är verkligen jättejobbigt när barnen inte vill äta, men det går över! Mina två killar har båda konstrat en hel del med maten och i långa perioder knappt ätit något alls. Minsta V har nyligen haft en period när han spottade ut allt han fick in i munnen. Det är oerhört frustrerande och i den här åldern är de ju lite små för att "skylla sig själva" och vara utan mat för att de konstrar. Kakor är kanske inte bästa alternativet men en gång gör knappast någon skillnad. Prova med lite frukt och grönsaker kanske, som är kul att peta i sig. Annars säger jag som min "guru" Louise Hallin om matbekymmer: Ta inte kampen, det är bara barnet som kan vinna den! :)

#3 - Förvirrade Morsan

blir han hungrig så äter han... det går ju i faser det där med matlusten också har jag hört och så länge ni erbjuder honom mat så tror jag faktiskt att han själv tar för sig när han känner sig redo igen=) äter han välling? när min plutt har perioder då han inte vill äta så mycket brukar vällingen, alt. gröt oftast slinka ner iallafall=)

#4 - Jacks mamma *Ung, högskolestuderande mamma*

Visst känns det dumt att ge kakor som "belöning" men nåt måste dom äta och kakor är bättre än inget, man måste inte alltid vara konsekvent. De tider då Jack matvägrat har det fått bli yoggi eller fruktpurer bara för att han ska få i sig något, vi har dock aldrig gett det i direkt smaband med att han vägrar maten så att han inte ska se ett direkt sammanhang.

#5 - Nina

ja kan säga att theo är likadan. men det kommer å går det där. han hade en period för nån vecka sen. då åt han inte. nu äter han mktmkt mindre. vällingen är väl det som går bäst. men han sitter å biter på nappflaskan han med. å dricker mer än äter.



ja fråga bvc va man skulle göra. hon sa att om man ger honom mat å han inte vill ha. så ska man inte ge honom någe annat. man ska bara lyfta ner honom, som ok. men då får du inget. och sen göra så vid varje måltid. såklart se till att dem får i sig vätska.. hon prata något om att dem inte tyckte att det va skoj att äta. så man måste göra så att dem tycker det.. så då skulle man göra så.. så sa hon att det skulle vända..



jag har lite problem med å inte ge honom mat. äter han inte det ena så vill ja ju ge honom någe annat så att han får i sig någe... det är det jag känner spontant...