bambi

Blöjfri inom ett år

En pappa i vår föräldrargrupp berättade förut om att han har en kompis som har sagt att deras son ska vara "blöjfri inom ett år". Även pappan i vår grupp har börjat med detta. Man märker ju ganska lätt på bebisen när den gör något stort i blöjan (alla föräldrar vet vad jag menar) och då springer dom och hämtar pottan.

Sen för att lära bebisen att även kissa på pottan så sätter dom den på pottan coh sägger "kiss-kiss" i dens öra. Detta ska tydligen funka??

Ja, jag vet inte... jag blev ganska förvånad när jag hörde detta.  Det känns som om bebisen har ganska så mycket att lära sig under dens första år som det är. Visst skulle det vara skönt att slippa byta blöjor, men det känns som om jag hellre lägger energi på att lära Zack att prata och krypa. Eller vad säger ni?
#1 - Johanna

Min dotter hade svårt att göra nummer 2 i blöjan när hon började äta vanlig mat. Det resulterade till att jag i desperation sprang med henne till toaletten när hon började "trycka". Då lyckades hon eftersom det inte satt en blöja ivägen...



Detta gjordes till rutin, så från att min dotter var fem månader så gjordes alltid nummer 2 på toa, så jäkla skönt och smidigt. Detta gjorde i sin tur att hon blev blöjfri vid 2 års ålder på dagarna...



Så visst funkar det, men det krävs ju att man har tid och ork framför allt i början :-)



#2 - sweetmama

Nej det där tror jag inte på. Klart att det kanske kan funka men vad jag har lärt mig i alla kurser jag gått på så ska man inte stressa barnens lärande om man inte vill ha ett stressat barn. Oftast blir det "återfall" senare.

Barn lär sig när de är mogna för det. Att visa hur man gör vissa saker är däremot helt ok.

Men hallå det är ju ingen liten hundvalp vi pratar om som ska bli rumsren.....

#3 - annelie

ja det tyckte jag också var helt knas! På något sätt kändes d som om de gärna hade kvar patienter då dem säkerligen får in massor med pengar från dem..

#4 - malin

Det låter lite konstigt i mina öron också, min dotter som är 16 månader, reagerar inte på Kiss,kiss när vi satt henne på pottan, så det hjälper nog inte så mycket ;D

#5 - Cissi

Tack, det har jag inte ens tänkt på! :-) Jag har lagt till din blogg bland favoriterna...återkommer!

#6 - Linda

Hej Vännen



Tja,tja...Annie är långt ifrån blöjfri men knatar runt som en Duracell kanin sen hon var 10 mån. Om man måste välja så hellre att hon går än blöjfri.



Man får nog välja sina krig så att säga. Välja var man vill lägga krutet. Jag tror att det är lättast att hårdsatsa när det är sommar och mer ok med olyckor.



#7 - carro - bloggar om dottern tilde

Jag tycker det låter lite konstigt..

Men det viktigaste är nog att göra som man själv känner, man ska inte behöva känna någon som helst press på att sina barn ska göra "framsteg"..

Har läst diverse forumtrådar där folk tycker att man är egoistisk som förälder som låter ens barn gå i blöjor, det kan man ju tycka vad man vill om.

#8 - Jennifer

Mjo, många kallar det för USAs H&M.. Och ja, det skulle vara riktigt riktigt nice (:

Gullig blogg!

/JK

#9 - Marie

Det är väldigt ovanligt med 1-åringar som kan gå på pottan.

Men det beror på vad man menar med att gå på pottan, det är skillnad mellan att kissa på pottan och att säga till när man behöver kissa.



Sitter man tillräckligt ofta på pottan kommer det ju kiss.

#10 - Marina & Edvin

Det där tror jag inte är så bra. Barn kan inte reglera tarmen själv förren de är ca 1,5 år. Och vad är det som är så jobbigt att byta blöja på barn som inte ens blivit 1 år???? Nej det där tror jag inte alls på. Och det är ju som du säger, att det händer så mycket ändå under deras första år.

#11 - molle tassar in

tack för tipset om dn och aftonbladet..måste testas.

#12 - Elin

Tror inte på det där. Har läst att det är en mognadssak och som med allt annat så mognar ju barn olika. Man får ta det som det kommer. Min son är duktig på att "pinka pottan", men inget vi har gått in för. Tänkte att det blir en sak till sommaren att ta tag i när han kan springa naken ute :)



Ha en bra dag!

Elin

#13 - Sagolikt by Perla

Tycker det är sorgligt att man ska stressa fram ett litet barns utveckling. Vad har man att vinna själv på det? Att man ska vara duktigare än alla andra?! Det kommer när det kommer. Låt barnen vara barn! Min (snart) 4-åring blev blöjfri på dagen när hon var 2½ år o på natten när hon var 3 år. Helt lagomt tycker jag.

#14 - toveb

Ja, det funkar utmärkt och kallas toalettkommunikation! :-) Det handlar inte om att stressa barnet, utan om att lära sig kommunicera och förstå barnets signaler. Det är alltså barnet som styr och inte den vuxna. Och nej, det är inte samma sak som potträning vid senare ålder, vilket många av kommentarerna här verkar tro. Man ska inte blanda in någon slags duktighet eller prestationskrav i det hela, utan bara bejaka en naturlig process.



Det finns också ett forum där du kan läsa mer och ställa frågor: http://www.ecsweden.se/

#15 - En Mölnbobos Liv - Mammablogg

Vi har aldrig försökt introducera pottan såsom vissa föräldrar gör (sätter dem på potta så fort de kan sitta). Först nu när Melvin är 20 månader så är han lite nyfiken på pottan. Jag brukar säga att man kan kissa och bajsa där och ibland tar han fram den och sätter sig (med kläder på, det är inte kul när man är naken). Jag tror att den dagen kommer när han är mogen och säger till själv.

#16 - Sofie

Vi har använt kiss- och bajsläten med vår lillkille sedan han var bara några veckor. Nu vid ca 5 månaders ålder låter vi honom ibland sitta på pottan. Och det verkar faktiskt som att han fattat vad den är till för, för nu har han gjort 2:an på den flera dagar i rad. Oftast ser man på honom när det är dags att gå på pottan, och då tar det inte lång tid innan det väl kommer nåt.

Ganska häftigt faktiskt att det funkar. Och skönt att slippa bajsblöjor :)

#17 - Jenny

Nej det där tror jag inte alls på. Det handlar om en rent fysiologisk mognadssak och kan inte "läras ut" till ett barn. Däremot tror jag att man som förälder kan lära sig att tolka sitt barns signaler och därmed sätta barnet på pottan när han/hon ska bajsa. Om man orkar och vill lägga mycket krut på det. Men för vems skull?

#18 - Bamsinnan

Nu skrattar jag gott för mig själv faktiskt, inte ofta man gör det till ett sådant inlägg.

När min äldsta dotter var 14 månader började jag arbeta som dagbarnvårdare.Dagbarnen jag fick var 2 år och gick på pottan.Detta härmade min dotter och när hon var 16 månader var hon torr, dag som natt, utan någon egentlig ansträngning från min sida. När jag sa det till läkaren på 1½ års kontrollen skrattade han mig rätt upp i ansiktet och sa, mycket spydigt, att tarmen inte går att kontrollera förrän man är 18 månader(1½år), men att många föräldrar upplever sina barn som "torra" innan dess för att dom sätter dom på pottan i tid och otid.

"-Jaha, sa jag, men hon säger till själv när hon vill gå" Men det bara fnös han åt så jag sparade blöjorna, ifall det var "inbillning" från min sida.

Jag sparade dom tills ett syskon kom, när hon var 3½, men fick ingen användning för dom...:)

När det känns jobbigt med blöjbyte, sätt det i perspektiv, hur mycket tid i ens liv går åt till blöjbyten och hur mycket tid går åt till annat tråkigt (och ibland onödigt)? T ex städning, diskning, tvätt, bilkörning, datatid:)

Det brukar göra det enklare att "härda" ut:)

Tack för tipsen på hur man får fler besökare till sin blogg förresten!:)

#19 - ullisar

jag tror absolut på det här. det är mycket lättare att lära ett litet barn att gå på toa än att lära det gå eller prata. ett beteende går att öva in, du kan inte "öva" ditt barn att gå eller att prata.



det finns många kulturer som inte använder blöja alls. hur tror ni det funkar där? ;) klart det går att få barnen blöjfria mycket tidigare än så som vi har det här i Sverige (västvärlden)!



dessutom. ungens rumpa mår bättre utan Pampers och Libero! det är jag övertygad om!