bambi

Kreditkort och sms-lån

Jag sitter här och läser lite bloggar medans Zackisen sover sin förmiddagslur. Egentligen borde jag passa på och duscha medans han sover men det finns så många roliga bloggar att läsa!

Jag tittar in hos Irina där hon bloggar om jobbiga försäljare, något man får vänja sig vid när man bor i Stockholm. När jag var gravid så orkade jag verkligen inte med alla försäljare så jag snäste ibland nåt om att jag var gravid och extremt kissnödig. Nu när jag går med Zack i barnvagnen brukar jag ursäkta mig med att han snart måste amma eller bytas på... har inte tid att stanna...

Visst är det fegt att komma med en ursäkt så där, men annars så måste man stå och lyssna i 5 minuter innan man kan säga "nej tack" och det orkar jag bara inte. En gång så hade jag lite extra tid och stannade till när någon ville pracka på mig ett kreditkort. Jag var väldigt ärlig och sa att jag skulle inte klara av att ha ett kreditkort för då skulle jag shoppa för mycket. Försäljaren försökte då med att man kunde ha någon kreditgräns, men jag sa ändå nej. För jag vet att jag skulle inte kunna hindra mina shoppingbegär. Min mammas ex märkte hur jag gillade att shoppa så mycket så han sa "bränner pengarna i fickan?"

Men när jag ser på "Lyxfällan" så är jag väldigt glad att jag aldrig har skaffat ett kreditkort och att jag aldrig handlar på kredit... och aldrig i livet att jag skulle ta ett sms-lån. Jag förstår faktiskt inte hur/varför man tar ett sms-lån... det är nog det dummaste som finns, att låna 3000 kr och behöva betala det dubbla... bara för att man behövde pengarna NU!

#1 - Elin

Jag är likadan. Med ett kreditkort skulle jag bara se en chans att shoppa för pengar jag inte har...vilket inte alls är smart...



Gillar dessa små reklamer överallt "gratis kreditkort". Brukar fundera på hur många som går på det?

#2 - Moolin.se

Jag som då har suttit i kreditkortsfällan tack vare ett idiotiskt ex går ju ALDRIG mer tillbaka dit kan jag säga.. HUGABUGA

#3 - Irina

Ha ha, nej stanna och lyssna behöver man inte alls. Nej, tack går att säga rakt "över" deras prat. :-)



Ha en bra fredag!

#4 - Jolanta

Sms-lån funkar på inte speciellt smarta människor och ungdomar.

Kreditkort dock är något jag har och tänker inte kasta bort så länge... Det har räddat mig när jag var fattig vissa dagar innan lön, från mat och kläder till månadskort. Underbart! Och sedan kommer ju saker in i butiker oavsett våra månadslöner, lite olika datum i månaden, även då kan man använda kortet och köpa något man verkligen längtat till.

Och som sista argument kan jag lägga till att med kreditkort kommer också gratiserbjudande, biobiljetter, rabatter och speciella priser. Ibland nappar man på!

#5 - Anonym

Jag stannar aldrig. Jag sätter upp en hand, skakar på huvudet och säger nej tack medan jag fortsätter gå- MEN jag ser alltid till att le mot försäljaren ifråga. Jag tänker att jag slösar med både deras och min tid om jag artighetslyssnar när jag ändå inte är intresserad. Om någon fortsätter följa efter mig blir jag dock genast väldigt kort i tonen, det tycker jag nämligen INTE är OK.