bambi

Vid middagsbordet
Som jag skrev tidigare så åt vi en extra god middag idag med fläskfilé och potatisgratäng. Vi försökte spara lite av middagen så att vi skulle få en lunchlåda till senare:

Jag: -Men jag tar en liten bit till. Jag måste ju äta ordentligt. Jag föder ju faktiskt vår son också!
Sambon: -Kan inte du vara som hon i Pianot och inte prata under Zacks uppväxt? Jag vill inte att hans svenska ska bli förstörd.
Jag: -(arg) Va? Men vad säger man då? Man säger ju att man "föder upp kycklingar"?!?
Sambon: -Ja, men det betyder ju att det föds en massa kycklingar. Det är ju som om du säger "I'm giving birth to our son".
Jag: -Ja, men det gjorde jag ju... men vad ska jag säga då?
Sambon: -Att du göder vår son...kanske?


Sambon klagar ofta över min svenska... själv så tycker jag att jag kan utmärkt svenska. Han har ju ändå 9 års försprång... så jag tycker inte att han ska klaga så mycket.
#1 - Malin - brandteknologen

Men va? Det var väl inget fel på det du sa?! Föda är ju mat, alltså kan man föda någon genom att ge dem mat. Om han nu är bättre än dig på svenska borde han väl veta att det ordet har två betydelser? =)



Exemplet med kycklingarna var bara till hans nackdel, att föda upp handlar inte om att de föds (då hade man ju kunnat slakta dem så fort de kläckts), utan att man matar dem = föder dem tills de blir stora...

#2 - Jempajenny

Du hade ju bloggagratis.se innan. En liten fråga... Hur laddar jag upp en Youtube-klipp direkt i bloggen? Alltså inte en länk, utan ett "videofönster".



Tack på förhand!

#3 - Jempajenny

Goddag Yxskaft, liksom! Så långt ner på sidan hade jag inte ens kollat... (känner mig blåst)



Tack för hjälpen!

#4 - ~ Sofia/Liandri ~

Haha ja det är nästan så faktiskt =) Men det gick ganska bra. Gäller bara att inte tänka på att den är halv fyra när man går upp då går det bra. =)

#5 - Nilla

Sv: Haha, tack, det hoppas jag med ^^,

#6 - Ronny

Hej! Passade på att slinka in här för att titta runt lite efter att jag varit inne på en blogg där du skrivit en kommentar och blev nyfiken på din blogg. Trevlig, fin och bra blogg du har och hoppas du inte har något emot oväntade besökare. Välkommen till en titt hos mig. Ha det bra.

#7 - Anna

Hehe, tack så mycke. Kul att du kommentaren på min blogg. Måste säga att ni har en söt liten kille ni med. Hur gammal är han? Ha det bra

#8 - Linda Andersson

Börja prata engelska istället.. då har ju du försprång istället ;)

#9 - Anonym

åh, jag såg din kommentar i min blogg och måste bara säga att jag behöver prata med dig om just det. Vi har en vän som blir misshandlad av sin partner. Hon tar även ut det på barnen och han är livrädd. Han vill lämna henne men vågar inte och jag undrar lite vad som gäller i en ev. vårdnadstvist.... vi kanske kan prata lite om det när vi ses...? (nu är det ju maken din som kan sånt här, men du har nog snappat upp lite.....)



radera gärna den här kommentaren sen.



Kram!

#10 - Anonym

svara inte i min blogg förresten! Hon läser den.