bambi

Bambi goes Martha Stewart

Jag har lekt lite Martha Stewart här hemma och bakt två sorters bröd och lagat mat. Ända sen jag började baka eget bröd här hemma för ett par veckor sen så har jag inte kunnat sluta. Det är ju så himla gott med hembakt bröd! Sen så har jag nog blivit lite påverkat av boken Den hemlige kocken som jag nyss läste. Det var inte så kul att läsa om alla tillsatser som finns i vanligt bröd... så därför känns det extra bra att baka eget frukostbröd.

Den godaste limpan jag någonsin smakat är denna Filmjölkslimpa från Leilas bakbok "A Piece of Cake":

4,5 dl filmjölk
0,75 dl mörk sirap
1 dl paranötter
1 dl valnötter
1 dl rågflingor
1 dl havregryn
2,5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrö
1,5 solrosfrö
1,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
3. Hacka nötterna grovt, blanda med dom andra torra ingredienserna och rör ner i filmjölken.
4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker utöver kanterna.
5. Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i mitten av ugnen i ca 45 minuter.


Sen så är det Kikärtsbröd jag också ha gjort. Det brödet vann tävlingen "läsarnas bästa bröd" i Laga Lätt. Jag har inte smakat dom än, men dom verkar goda, dom blev väldigt fluffiga och mjuka!:

1 burk kikärter
4 ½ vatten
1 pkt jäst
3 tsk salt
½ dl kallpressad rapsolja
1 msk mörk sirap
5 dl rågsikt
8 dl vetemjöl

1. Häll av och skölj kikärtorna. Mixa dom med ca 2 dl vatten. Späd med resten av vattnet.
2. Smula jästen i en bunke, häll över vätskan och rör tills jästen löser sig.
3. Tillsätt salt, olja. sirap. rågsikt och 4 dl av vetemjölet. Arbeta in resten av mjölet tills degen släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt i 30 min.
4. Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Forma 12 bullar. Lägg dom på plåt på bakplåtspapper och låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader
5. Grädda bullarna mitt i ugnen 20 min.
#1 - Mia

Oj, va duktig du är! Just att baka är jag inte så bra på, är bättre på att laga mat. Eget bröd är ju så himla mumsigt och egentligen något man borde göra! :) Får kanske ta och inspireras och baka frukostbröd framöver jag med...

#2 - Lady Dahmer

men du MÅSTE prova mitt fruktbröd JÖH! Det är det absolut godaste! (fast du kan nog peta i lite av nötterna från detta bröd!)

#3 - nina

Va kul att du börjat baka så flitigt. Jag tänker som du ang tillsatserna, alldrahelst när man äter så mkt bröd som vi gör. Macka är ju sååå gott.

#4 - vera

dansa är hon lite för liten för än. men hon hoppar mycket och gillar när man dansar med/ för henne :P

#5 - Lady Dahmer

neee.... då blire inte samma sak. Kan du inte köra bara fikon då typ? jag hatar egentligen också frukt i saker, men just det här brödet är apgott! Haru ätit saltås fruktbröd? Det är ungefär samma fast mitt bröd är saftigare och mindre smuligt och torrt.



tricket är att finhacka frukten så att den ger sötma.

#6 - Bröllopsbloggen

åhh du är så duktig har testat ett par av dina recept du lägger ut allt blir kanon...



hoppas att allt är bra



kram

#7 - Rebeccas.se

Det ska jag testa, älskar att baka!

#8 - Linda - ensamstående småbarnsmamma

Gud så duktig du är! Jag önskar att jag var lika duktig på att baka, och orka :)