bambi

Dagens fråga


Hihi... jag ser att tl-klubben gör reklam här på min blogg. Den bokklubben var jag medlem när jag var liten (evigheter sen alltså..), trodde inte att den fanns fortfarande! Men vad stod "TL" för...? *kommer inte ihåg*

Jag fick lite nostalgi-känsla när jag såg reklamen.. jag var med i flera bokklubbar. Nån hästbokklubb, kan den ha hetat Pollux eller nåt liknande? Det var alltid så roligt att få paket från desa bokklubbar. Jag gillade verkligen att läsa mycket när jag var liten (gör det fortfarande, men har inte lika mycket tid...). Min favoriter var Fem-böckerna och Kitty.

Vilka var era favoritböcker när ni var yngre?
#1 - Agnieszka

Kitty helt klart, och så böckerna man fick från Pollux!

kramis

#2 - Sara

tvillingböckerna (om Jessica o Elisabeth Wakefield) plöjde jag

#3 - Em

TL står, eller i alla fall stod en gång i tiden (när även jag var medlem), för Toppen Läsning - och det var det ju! Jag älskade deras urval av böcker... Mina favoriter var nog serien om Taffy Sinclair och om tjejen som skrev "Hjärte-spalten" el. ngt. liknande i skoltidningen. Serien om styvsystrarna Katie Summer och Paige lästes också om många många gånger. Gud, vilken nostalgitripp det här... skrattar högt Jag var också medlem i Pollux, men föredrog helt klart TL-klubbens bokpaket. De och klubbtidningen man fick hem... vad sjutton hette maskoten som var helt hysteriskt rolig (sedd ur mina tonårsögon)? Kladden, var det! Shit, jag måste leta fram några av de böckerna nästa gång jag är hemma och kolla om de fortfarande står sig.



Annars gillade även jag Kitty-serien och Enid Blytons Fem-böcker - älskar fortfarande deckare nu när jag tänker efter... Den roliga sorten, inte så mycket den hemska gastkramande sorten, utan typ Janet Evanovich's serie om Stephanie Plum, Laurell K. Hamiltons serie om Anita Blake (åtminstone de första böckerna i serien - serien har dessvärre förfallit något med tiden) och liknande. Sagan om ringen och Bilbo var andra favoriter, Oz-böckerna, Edith Nesbit's serie om de fem barnen (Fem barn och ett sandtroll, Fågel Fenix och mattan och Amuletten) och många många många fler böcker lästes också flitigt om och om igen.



Hur sjutton hade man tid som liten att läsa så mycket? Vid sidan om skolan, sport och kompisar som tog upp så mycket tid? Jag hinner knappt läsa något alls nuförtiden - kanske en eller två böcker i månaden eller något åt det hållet... En "bra" månad, då alltså...



Nej, vad långt det här blev. Sorry, sorry. Nu slutar jag skriva. Stopp.

#4 - Tia i stan!

Jag gillade Enid Blytons böcker men jag kommer inte ihåg vad de heter. Gillade det mesta förutom hästböcker!

#5 - Fia

Fem-böckerna, Kitty-böckerna, Lilla huset på prärien serien, Kulla Gulla, Anne på Grönkulla serien....ja det mesta förutom hästböcker, precis som föregående inlägg...



Läste nästan allt jag kom över...

#6 - Fia

Förresten Bambi- är det någon färg du inte klär Zack i? Mönster?



Nyfiken :-)

#7 - Cissi

Jag läste "Tvillingarna" och sen läste jag ganska många böcker av Virginia Andrews, t.ex

Vindens blommor

Blomblad för vinden

Törnbädden

Lustgården

Vindsträdgården

Jättebra böcker, har du läst dem?

#8 - Sophie

Min allra första bok som jag läste helt själv var Kitty och krokodilöns hemlighet, så Kittyböckerna ligger varmt om hjärtat annars var det mycket fem-böcker. Gillade Maj Bylocks böcker också kommer jag ihåg.

Jag läste extremt mycket när jag var yngre och var med i flera bokklubbar bl.a. pollux och läslusen =)

#9 - Nina

Kitty här med. Å så läste jag en äventyrsbok som hette "Yxan" en gång, den var så himla bra minns jag.