bambi

Fler genusböcker till folket!

Jag fick ju hem två nya genusböcker: Modiga prinsessor & ömsinta killar och sen även Ge ditt barn 100 möjligheter istälelt för 2. Jag gillar att frossa i genusböcker och har även läst genuskunskap på universitetet. Det är ett stort intresse och jag tycker att alla föräldrar bör ha en del genuskunskaper! Alla borde veta konsekvenserna av att begränsa sina barn i ett färdigt könsmönster! (Tidigare tips om genusböcker.)

Modiga prinsessor & ömsinta killar. En ganska tunn bok som egentligen är studentlitteratur inom pedagogik för förskolan. Författaren beskriver hur modern genusforskning kan omsättas i praktisk pedagogik så att båda könen blir vinnare. Boken tar bland annat upp hur man kan jobba kompensatoriskt, vilket jag är väldigt intresserad utav. 

Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2. En bok för föräldrar och andra vuxna som vill ge barn fler möjligheter i en könsstereotyp vardag. När och hur könas barn och görs till flickor och pojkar? Och hur påverkar det barnen? Med humor och vardagsnära exempel visar författarna att genusfällor finns överallt, bland leksaker och kläder, känslor och vänskap. Några exempel av teman i boken: fler möjligheter till självkänsla, fler möjligheter till känslor och fler möjligheter med kroppen.

Att bemöta barn jämställt är att ge dom 100 sätt att göra, tänka, tycka, vilja och önska, istället för två - ett för flickor och ett för pojkar. Barn som själva blir bemötta jämställt kommer också att bemöta andra på samma sätt och vårt agerande kommer att spridas som ringar på vattnet.

Det är du, jag och alla andra som möter barnen som gör dom till pojkar och flickor. Låt oss ta vår del av ansvaret för att dom ska få alla dom 100 möjligheterna.
#1 - Jessica

Nu blev jag sugen på att köpa böckerna... särskilt efter idag när min dotter absolut skulle ha kalsonger istället för trosor. Så det fick hon, varför inte liksom? :-)

#2 - Nina

Jag ska fanimig ha båda.

#3 - fia0411

Modiga prinsessor och ömsinta killar, den gillar jag :)

Har läst den i en genus/musikkurs som jag läst..

#4 - nina

Nu har jag beställt böckerna. LÄngtar tills de kommer