bambi

Är Alfons en hallick?

Shit pommesfrites va förvånad jag blev nyss. Jag sitter och gör ordtest på nätet och så dyker ordet/namnet Alfons upp med alternativen:

Tillräcklig mängd
Uppläsning
Svärd
Avkoppling
Hallick

Och då tänker man ju... inte kan en kär barnboksfigur vara döpt till "hallick"? Och tänk på alla barn som heter så...

Men så googlar jag fram:
I Danmark är namnet Alfons ett slanguttryck för hallick.
Källa: http://www.namntoppen.se/index.php?page=namefacts&name=Alfons

Man lär sig något nytt varje dag!

#1 - M

Min brorsson heter son och jag fick reda på Danmarks betydelse av Alfons precis när han föddes. Har aldrig sagt det till min bror heller. Känns så elakt på nåt sätt och jag älskar ju namnet och min brorsson. :)

#2 - Em

Haha, neej! Alfons som ar ett sant sott namn.

#3 - Lena

haha... jag vet. Vilket kanske är konstigt eftersom vi döpt vår son till det. Men i Sverige är det ju ingen som tänker så och vi bor ju inte i Danmark. Mycket saker som har annan betydelse i andra länder. Fick t.ex. reda på från italienska "släktingar" att ordet fika betyder fi**a på deras språk.