bambi

Ett stort gapande hål i käken
Usch, jag är lite deppig efter tandläkarbesöket...

Det var som jag befarade - visdomstanden. Den är halvvägs uppe så att det har tandköttet har spruckit lite och det har bildats en ficka där det har samlats en massa bakterier. Tandläkaren gjorde rent den med nån slags spruta, men jag skulle få en remiss för att ta bort tanden! Usch, jag vill verkligen inte behöva ta bort den! Det låter som om det kommer att göra ont och göra ont länge efter också...

Men tandläkaren sa att annars kommer nog problemet att komma tillbaka och tillbaka.

Så nu har jag jätteångest över att dom ska operera bort en tand. Jag ser hur dom håller på och gräver och borrar för att få ur tanden ur min käke. Jag ser hur det kommer att bli ett stort gapande hål i käken där tanden en gång satt.

Någon som har opererat bort nån visdomstand? Erfarenheter?
#1 - åsa

jag har både dragit och opererat bort visdomständer, tre stycken. operera var bättre än att dra. man får lugnande innan också om man vill, det ville jag. efteråt gjorde det ont, men bara samma dag och man får värktabletter med sig. inget att ha ångest över känner jag. kram!

#2 - johanna

kan nog vara både och.själv dragit ut en visdomstand och hade inga problem efter. men en vän operera bort och hade problem en månad efter men infektion...så det finns nog både och. bara hoppas att det går bra för dig!!

#3 - sofia

Japp jag har både opererat och dragit.

Tandläkaren sa till mig att det var lättare i överkäken än underkäken!

Lycka till..



Du har ju fött barn, så detta är ingenting!



Kram Sofia

#4 - Jenny

Din stackare!

Jag har haft det precis likadant, därför rekommenderade jag dig att skölja.

Innan det bestäms att den ska tas bort tycker jag att du ska be tandläkaren röntga och se om tanden är bra eller dålig. Mina fyra visdomständer är av god kvalitet och min tandläkare tyckte då att det var bättre att låta dem vara kvar och vid minsta känning köra igång Corsodylskölj och då och då behöva en penicillinkur. Detta tog ett par år innan alla fyra tänderna kommit upp som de skulle, men nu har jag fyra starka visdomständer! Det sägs ju att det är de som sitter längst sedan; om man behöver extra tänder på ålderns höst så kan man fästa dem i visdomständerna:-)! Lycka till!

/Jenny

#5 - Nina

usch stackars dig.. ja har tagit bort två av mina visdomständer, dem där uppe. gjorde ju inte ont å ja saknar dem inte heller.

Kan säga att det gör mkt mindre ont än infektionerna.. fick du antibiotika oxå?

#6 - Katinka

Hej,

ja jag har dragit ut en visdomstand och visst gjorde det lite ont och kändes äckligt efteråt med hålet i tandköttet och så, men det var ingen större fara. Och jag är ändå tandläkarrädd så oroa dig inte alltför mycket. Det går nog bra ska du se!



Efter det tycker jag definitivt du förtjänar ett lila Spoiler linne!

#7 - Emma Nathalie

Åh nej! Hjälp! Din stackare.. Men det är alltid värst innan man vet vad man har att vänta sig...

#8 - sofie

Jag har opererat bort båda mina visdomständer på nederkäken. Första fick jag problem med eftersom de hittade en varficka under vilket innebar att det inte stod riktigt rätt till, jag hade feber i några dagar. Den andra gick hur bra som helst och jag hade inte speciellt ont efteråt heller. =)

Nu såhär efteråt känner jag mej lättad över att det är bortgjort. Det är inte kul att gå runt och ha ont i tänderna!

Lycka till!

#9 - Carin

Jag känner en äldre karl vars visdomstand nästan vittrat sönder, den plockade de ur på fem minuter. Visdomständer är sämre än vanliga tänder och det är därför de oftast måste tas ut, de är så mycket känsligare och dessutom sitter de precis vid spottkörtlarna och därför blir de också mer slitna. Lika bra att ta ut den innan det blir mer problem med den..

#10 - Johannaa

Ja, jag vet precis hur det känns. Men hellre det än rotfyllning, eller något sådant hemskt ! Stackare ..

#11 - Anna

Jag kan trösta dig med att jag tyckte det var helt ok. Jag fick ta bort min på tandläkarhögskolan. Och dom ville demonstrera lustgas för studenterna. Ett tjog snygga manliga studenter + lustgas gjorde det till en riktigt trevig tillställning. Och jag blev rekommenderad att ta vrktabletter direkt efteråt för tt överbrygga periooden när bedövningen gick ur. Och det funkade utmärkt. Dessutom tappade jag nåt kilo, eftersom jag t mest lättsmält i två dagar :-)

#12 - Sofie

Hej...Du behöver inte oroa dig...Jag har dragit ut en visdomstand en gång hos vanliga tandläkaren och då gjorde det jätteont eftersom bedövningen inte tog ordentligt. Men på nästa visdomstand fick jag operera ut den hos käkkirurgen och det gick jättebra och kändes inget alls :-) Det kommer gå bra. Kram!

#13 - Lena

Jag har dragit ut en visdomstand, men inte opererat. när jag var yngre drog de ut fyra tänder så att alla tänder skulle få plats bra inklusive visdomständerna, så jag har aldrig haft några större problem med dem. Förutom den jag drog ut såklart, det blev en snibb av tandköttet kvar över en bit av tanden och där fick jag en infektion, först skar de bort snibben men jag fick iallafall tillbaka infektionen så då drog de ut visdomstanden, men den satt ju så bra så det var inte mycket värre än att dra ut en vanlig tand.

Hoppas det går bra med din operation!

#14 - Maria

Jag har operererat ut mina två visdomständer i nederkäken, och dragit ut de två i övre.

Tänderna fick inte plats, helt enkelt. Dem i nederkäken fick de slå sönder i småbitar och plocka ut hos oralkirurgen, de i överkäken drog ut på folktandvården.



Och du, inget av det är det minsta att oroa sig för.

Du får ordentlig bedövning och de är så snälla och gulliga och tar så väl hand om dig, så du kommer knappt att märka att de tar ut tanden.



Visst har man lite ont efteråt, men det går snabbt över och sen slipper du oroa dig för att få hål i tanden. Visdomständer är ju hopplösa - och jag har aldrig saknat mina!



Kram & jättelycka till!

#15 - Helena

Hade samma sak som dig för några år sedan.. de sköljde ut fickan och gav mig en tid för att ta bort visdomstanden.. ett par dagar efter utsköljandet blev det bra i tanden dock så jag avbokade hela utdragandet och idag har visdomstanden istället vuxit fram o jag har inga problem med den längre.. däremot så är den sista visdomstanden på väg upp nu (på andra sidan) och den kanske måste tas bort för den får inte riktigt plats o växer åt fel håll.. gryyymt jobbigt.. har lite ångest.. :-S

kramis, det ordnar sig ska du se.. :-)

#16 - Isabel

Hur gammal e din son ?

#17 - Tanja

Hej på dig :)

Jag opererade ut min visdomstand i underkäken i onsdags, jag vet hur du känner dig vá jätte nervös innan.

Ska förklara för dig hur jag känner mig.

Oprationen gick jätte bra! Det gjorde inte alls ont, men visst é det obehagligt när man hör hur de knäcker tanden & drar & sliter i käken men det vá inte farligt :D



När jag kom hem vá det lite svullet men ingen fara, sedan igår så såg jag ut som en hamster jätte svullen & det rann mkt blod i munnen, men det gjorde ändå inte så ont.



Idag é väl den värsta dagen hittils, det spränger i hela huvudet,spänner i käken & jag smakar ko skit i munnen av allt blod & skit som rinner ut hahahaa...



Än så länge så känns det ändå helt ok även om det kanske låter som en skräck historia :)



Jag hoppas på att det lättar under morgon dagen.



Jag ska dra den andra tanden i underkäken om 2 månader så det é bara att stå ut.



Kramar på dig! ;)