bambi

GI vs. LCHF diet
Jag har spanat runt efter bra recept tills jag ska börja äta igen. Först tänkte jag köra GI, men nu funderar jag på LCHF istället. (Blev lite inspirerad av Lady Dahmer som kör LCHF just nu och redan har gått ner flera kilon.)

GI-metoden
GI-metoden innebär att välja mat som innehåller kolhydrater som bryts ner långsammare av kroppen och därför ger en jämnare blodsockerkurva. Detta ger minskad hunger, minskad inlagring av energi som fett och ökat välbefinnande. Typiska livsmedel med lågt GI är baljväxter, pasta och frukt. Detta komplementeras vidare med andra livsmedel för att få en heltäckande näring.

LCHF
Förkortningen LCHF består egentligen av två koncept: LC (low-carb) och HF (high-fat). LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost, men inte på GI-metoden som går ut på att balansera kolhydratintaget mellan snabbsmälta kolhydrater och långsamma snarare än att minimera intaget. Dock innefattar många GI-metoder en initial kraftig minskning av kolhydratsintaget under ett par veckor, liknande den vid LCHF.


Har ni några erfarenheter av GI eller LCHF?
#1 - Lady Dahmer ...::Confessions of a Neurotic Attentionwhore::...

HA! Min plan är ju att EFTER jag gått ner så mycket så jag är relativt nöjd med lchf, då ska jag köra GI.

#2 - Jenny i Dalby

Ja jag åt enligt GI-metoden under ett par månader och det fungerade väldigt bra som viktminskning för min del. Jag uteslöt aldrig kolhydraterna helt (ett mål mat om dagen innehöll kolhydrater, fast liten mängd), men minimerade intaget och åt långsamma sådana. De första två veckorna hade jag grymma abstinensbesvär (är/var säkert sockerberoende)med huvudvärk och dåligt humör. Jag klarade dock inte att fortsätta mer än några månader, trots goda viktresultat, tyckte att det var en ren plåga att vara utan bröd, ris, potatis och pasta...:-)



Min mamma äter enligt LHCF sedan ett år nu och mår jättebra på det. Förutom att hon gått ner i vikt är hon mycket piggare, har blivit av med sina magproblem och mår helt enkelt jättebra! Hon är helt frälst!

#3 - Jenny i Dalby

LCHF menade jag givetvis, inte LHCF...:-D

#4 - sara

Du har verkligen en intressant och trevlig blogg:) Kommer garanterat att följa den:)

#6 - Lady Dahmer ...::Confessions of a Neurotic Attentionwhore::...

amen ursäkta jag bara råka paniktrycka på skicka-knappen.



jaja.... ang. lchf så har jag också märkt att magen blivit mycket bättre. Fast då räknar jag inte in den helvetiska förstoppningen.



Men uppblåsheten, värken, gaserna och allt har helt försvunnit!

#7 - Lene

Jag har ätit LCHF i 2 omgångar. Då var det ju för att gå ner i vikt, jag gick ner kanske 4 -5 kg sen var det stopp...Men höll vikten gjorde jag. Tyvärr tröttnade jag på allt kött och fett, längtade efter fräsch mat och BRÖÖÖÖÖD :-) Men jag tror absolut på att dra ner på kolhydraterna iaf vardagar. Har man inte ett alltför ansträngande och rörligt arbete, så behöver man inte så mycket kolhydrater! Vill du läsa lite mer så är de här länkarna bra (om du inte redan vet om dem):

http://www.kolhydrater.ifokus.se/

content&view=section&id=5&Itemid=237" rel="nofollow">http://www.markazits.com/index.php?option=comcontent&view=section&id=5&Itemid=237

Jag klurar också på hur jag ska äta sedan...jag har ju gått ner med CK innan och lyckats gå upp allt...Har inte ens någon graviditet att skylla på ;-) Så en förändring MÅSTE till!

#9 - jossan

jag har kört LCHF och det är den bästa dieten någonsin, den enda som fungerar på mig! man äter det som är godast (tex bara kött och sås, och skippar potatisen)... massa kött och massa fettigt, underbart ! och så rasar man i vikt utan att känna sig hängig, hungrig eller trött. Man mår helt enkelt BÄTTRE utan kolhydrater, som bara gör en uppsvälld....

#10 - tönten

idiooooooooooooooooooooooooooooooooot