bambi

Naturdiet = sockerlag


Oj, ett inlägg hos Kostdoktorn säger att dessa Naturdiet Smoothies är bara sockerlag! Vilken chock jag fick! Inte tänkte jag på att kolla efter om det fanns socker i måltidsersättningar, för det känns liksom självklart att det inte ska finnas i dom...

Och jag som har kört LCHF-diet + druckit dessa... dom har förstås förstört för min LCHF-diet eftersom man ska utesluta socker i en LCHF-diet! Så jag slängde min sista smoothie och åt lite vaniljyoghurt istället, fast jag vet inte om det var så mycket bättre för jag såg att det var 5% socker i den också.

Jag vet inte alls vad jag ska äta till frukost när jag kör LCHF-diet eftersom jag inte tycker om ägg och det är typ ägg man kan äta till frukost... men jag funderar på att äta naturell yoghurt med frön. Men det hade varit kul att ha nåt mer att variera med...
#1 - Ango

Jag äter GI rivstart sedan 6 veckor, och just rivstarten är väldigt lik LCHF-dieten. Till frukost kan man förutom ägg äta t ex rökt skinka, ost, keso (rullar av skinka med keso i är jättegott). Du kan också äta kokospannkakor med bär och grädde (recept lägger jag in nedan). Eller göra Oopsies och äta.

Stekt bacon funkar utmärkt, eller korv (med hög kötthalt) t ex.



Kokospannkaka

2ägg

1dl kokos

1dl vispgrädde

en gnutta salt



kör kokosen i bulliten eller mixer så flingorna blir till mjöl



vispa ihop allt o låt svälla en stund

stek i smör på vanligt vis



Oopsies

Tid: 35 minuter

Antal: ca 6 st Oopsies

............................................

Ingredienser:



3 ägg.

100 gram philadelphiaost.

Lite salt.

Ev. lite bakpulver.

Gör så här:



Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!



Lycka till!

#2 - johanna

När jag körde LCHF åt jag ett paket margarin till frukost.... Hahaha, näe men skämt åsido, jag åt keso med bär, eller keso med oliver, skinka mm. Det var gott!

Ett tips är att köpa boken "smörstekt", den använde vi mkt förut, det är en vän till familjen som skrivit den. Där finns många godarecept och bra tips!

Ha en härlig dag! //johanna

#3 - ♥ ♥ ♥ bambi - största Odd Molly bloggen på nätet ♥ ♥ ♥

johanna: Tack för tipset!



Jag gillar inte keso heller... så det är inte helelr något alternativ. Haha.. jag sa ju att jag var kinkig!

#4 - ♥ ♥ ♥ bambi - största Odd Molly bloggen på nätet ♥ ♥ ♥

Ango: Tack för recepten! Pannkakorna verkar ju vara ett alternativ... men det tar ju ens tund att göra på morgonen.

#5 - Caroline

bacon! :)

#6 - Sandra

Får man inte äta frukt? Annars är ju smoothie en bra frukost :)

#7 - Ann

Jag brukar äta stavar av hårdost som jag rullat in i skinka.

Ibland tar jag turkisk yoghurt, 10%, med blåbär och lite linfrön ( man kan bli lite hård i magen av LCHF). Sockret lyckas gömma tig överallt - man måste tyvärr ta för vana att kolla på innehållsförteckningen.

#8 - Nina

innehåller shaken oxå socker? eller är det bara smoothie:n?

#9 - jossan

jag är inte heller så förtjust i ägg men omelett kan man göra ganska gott? :)

#10 - Lene som är med i 60-klubben idag ;)

Det här "brödet" ska jag prova:

http://lchf-tips.blogspot.com/search/label/Br%C3%B6d

Förvisso keso och ägg i , men inte "rått" sas

Ha en trevlig Pingsthelg! Här väntar hotellweekend med maken, och MAAAT ;)

#11 - Lady Dahmer ...::Confessions of a Neurotic Attentionwhore::...

turkisk yoghurt med linfrön och kokosflingor och ev. lite hallon. superbra och fett!



har du inget emot grädde så mixa i lite grädde så blir det rinnigare.



ev. gör en smoothie av det.

#12 - Elin

Hej! Det finns massor av goda frukostar att äta som LCHF! Jag äter oftast turkisk yoghurt blandat med vanlig 3%-ig naturell yoghurt med hallon. Den blir supergott och man står sig länge på det. Ibland varierar jag med björnbär eller blåbär men jag blir aldrig less på en så god frukost. :) Annars kan man ju äta äggröra med bacon eller varför inte kokta ägg med skagenröra eller tonfiskröra med massa majonäs, supergott! Eller skinka, ost med smör och kaffe med grädde i! Lycka till och se upp för dolda kolhydrater och socker. Läs innehållsförpackningarna, t.ex. chilisås innehåller massa socker.