bambi

Jag känner mig lurad...
Vi fick hem en avi från Telia. Jag hade ingen aning om vad det var. Vi har nyligen skaffat Fiber LAN via Telia. När vi beställde det så fanns som alternativ att man kunde skaffa ett paket med bredband, telefoni och tv. Jag tyckte att vi skulle ta det, men sambon tyckte inte att det var värt det kostade extra (eftersom vi inte har någon hemtelefon och vill inte ha några extra tv-kanaler). Så vi valde bara bredband.



Så går jag och hämtar ut paketet från Telia och så är det ett gigantiskt paket med ett hemmabiosystem. Jag fattar ingenting. Vi skulle bara ha bredband, varför får vi ett hemmabiosystem?

Sambon ringer till telia som säger att vi hade beställt det där paketet med bredband, telefoni och tv. Både han och jag vet helt säkert att vi inte har valt detta eftersom vi diskuterade det en massa. Men ändå hör jag hur sambon säger "Kan man ångra sig och bara ta bredband?". Jag blir sur när jag hör hur han säger "ångrar sig", vaddå "ångrar sig", vi har inte valt det... finns inget att ångra. Det är ju dom som har gjort fel, inte vi.


Sambon säger sen att han hade sagt så för att vi skulle kunna tänka på saken. För tydligen så kostar paketet med bredband, telefoni och tv 40 kronor extra och så får man detta hemmabiosystem (men det är 18 månaders bindningstid). Så det kanske inte var så dåligt ändå?


Men på något sätt känner jag mig ändå lurad. För vi har inte beställt detta och telia prackar på oss detta, känns det som. Mina tankar går tillbaka till när jag läste socialpsykologi på universitetet där vi läste mycket av Cialdini som har forskat mycket om försäljningsknep. Så, så fort någon försäljare ringer eller försöker pracka på oss något så ringer varningsklockorna... även fast det egentligen kanske är ett väldigt bra erbjudande.

#1 - Milliez ツ

Tittar in såhär på kvällskvisten. Allt bra?

Kram

#2 - Jessica-tre killar och en tjej

Hmm, känner ett antal som fått "fel" från Telia, och när de ringt för att få ordning på det så har det ändå slutat med att de står för ett nytt abonnemang eller avtal som bara är litegrann dyrare än vad de egentligen velat ha.. men tänk vad alla dessa "litegrann" blir för summor om man slår ihop alla kunder som övertalats till snäppet dyrare?! En viss pedagogik och psykologisk kunskap finns nog hos dem som säljer.. eller hos den som skriver de manus som kundtjänsten sitter med :D



Nåja. Avslutar med att fråga.. vill du ha chansen att få en extra barnjulklapp? Chansen finns på min blogg. Om du är intresserad.

Ha en fortsatt bra kväll.

Jessica

#3 - Plusresan

Åh så störigt! Så får de väl inte göra?



Gillar inte Telia heller. Skaffade precis mobilt bredband för perioden innan vårt internet kickar igång i huset. Hoppas att det inte tar mer än 30 dagar dock för det är så länge jag har på mig att ångra det här köpet annars har jag bundit mig i 18 mån. Varför måste det vara så krångligt?!!!

#4 - Ina

Inte helt ovanligt att företag gör sådär, de försöker på alla sätt att få folk att köpa deras varor och tjänster... Har varit med om olika incidenter med Telia med men det är bara att avspisa de då och de får själva stå för felet... Man känner sig lurad och dessutom så är det irriterande att man måste sitta i telefonkö och slösa sin tid på att reda upp något som jag inte bett om, man måste ju för annars ligger det en själv i fatet...

Kram Ina