bambi

Ett mycket passande första ord


Orden strömmer ur pluttens mun nu för tiden. Men det mesta förstår man inte. Han verkar kunna ryska eftersom han svarar "da!" på mycket. Men ett annat ord, ett svenskt ord, som vi har kunna urskilja är "ähta!" (alltså, äta).

Först var vi osäkra på om det verkligen var det han sa. Men dom senaste veckorna har jag väldigt tydligt frågat honom "Zack, vill du äta?" och för ett par dagar sen så började han säga "ähta!". Han har t.ex. tagit plommon från fruktskålen och sträckt fram dom och sagt "ähta!".

Så idag när jag hämtade honom på dagis så babblade han en massa så jag sa "Oj, va du pratar!". En tjej ur personalen sa "Ja, han har pratat en massa hela dagen!" och då berättade jag att vi tror att han säger "äta" och då sa hon att hon tyckte precis samma sak idag vid lunch!!!!

Så, då tyckte jag att vi har fått det bekräftat! Zack har sagt sitt första riktiga svenska ord (som han förstår och menar)!

Många barn säger "mamma" som sitt första ord... men som ni vet så finns det något viktigare i Zacks liv, nämligen mat. Så det är ett väldigt passande första ord. Han har alltid ätit mycket och äter i stort sett allt (just nu är det bara välling som jag vet att han inte gillar). Och det är knappast så att han har hört ordet "äta" fler gånger än "mamma"... nej, jag har försökt få honom att säga "mamma" hur länge som helst... men jag kunde inte konkurera med mat!
#1 - Mia

Så sött! Haha - tänker på min väninna. Hennes sons första ord var förvisso mamma men på andra plats kom "kaka" :) Han kallade i början allt man kunde äta för "kaka".

#2 - Elin (Edvinsmamma)

Hihi, men "Äta" är ju ett användbart ord ;)



Kram

#3 - Nina

Hahaha sött. Bra ord.

#4 - a-k

Vad söt han är ! =)

#5 - Kusin Linda

Hahaha vad söt...Han är så fin er Zack!

Hoppas du mår lite bättre nu.

Har du fått reda på vad det är du har? Tänkte på proverna du tog.



Stor kram kusin Linda.

#6 - Jennie

Edvins första ord var Pappa, det kom ganska tidigt och inte förren 4 månader senare kom Mamma. Det hjälpte inte hur mycket jag än försökte få honom att säga mamma!

#7 - Ann-Louise

Vad gulligt att han valde det som första ord! William sa mamma som första ord, men inte långt därefter kom både katt och Ella (kattens namn) eftersom han älskar vår katt mer än allt annat :-)

#8 - Helene

Gulligt :-)

#9 - cecilia

jag tittade in här första gången för ett tag sen. Har dock inte lämnat nån kommentar, utan bara smygit omkring. (skratt)



Men har kommit på mig själv med att faktiskt titta in oftare å oftare.... Å nu, nästan varje dag. Så bestämmde mig för att lämna ett avtryck.



HEJ!



KRAM

#10 - Josefine, Blåeld

Så¨söt han är! Ähtaren! :)

#11 - Anonym

hihi, underbart! Undrar om det inte är en myt att barnen ska säga mamma först...det har inga av mina 3 gjort. Iaf inte så vi förstått det...



Ta hand om dig!

/fia

#12 - Jempajenny

Skrattar



Det skulle ha kunnat varit Agnes första ord också eftersom hon äter som en häst! Här älskas vällingen, och det enda Agnes hittills ratat är ärtsoppa.



Precis som Zack säger Agnes "Da", men vi fattar inte riktigt vad det betyder (om det betyder något). Annars säger Agnes "Mamma" (en sådär tusen gånger om dagen) och "Bappa".



Hoppas du snart mår bättre!

#13 - Nina

hihi gulligt :D