bambi

Äppelbullar

Mer bakande idag! Idag blev det äppelbullar, ett tips från Sandra (tack!). Det är bullar med inte så mycket socker, så det är perfekt för barnen!

Äppelbullar

Ger 20 bullar.

  • 50 gram smör
  • 2 1/2 dl mjölk
  • 1/2 paket jäst
  • 1/2 dl socker
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 nypa salt
  • 6-7 dl vetemjöl
  • 2 st äpplen
  • 1 st ägg

Smält smöret. Häll mjölken i det smälta smöret och värm tills det blir fingervarmt. Smula jäst i bunken. Häll i en skvätt mjölkblandning och rör ut jästen i den. Häll i resten av mjölken, socker, salt och kardemumma. Rör om. Häll i mjölet, men spara lite till utbakningen och rör om ordentligt. Arbeta degen tills den är blank och fast. Lägg på en bakduk och låt jäsa i 30 minuter. Kavla ut degen till en avlång kaka. Riv äpplen och strö över degen. Rulla ihop kakan från ena långsidan. Skär rullen i ca 20 bitar. Lägg bullarna med snittytan uppåt på en plåt och låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Pensla med vispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8 minuter.


Kakorna som sambon bakade igår är alla tagna från Leilas bakbok "
A piece of cake". Min bibel när det gäller bakande (alla borde ha denna underbara bakbok!).

#1 - Ferhat

Äppelbullar? Det har jag aldrig hört talas om :o. Men jag ska ta och baka någon gång det :D. Lite intressant haha :D

#2 - Sara Mia

Oj vad det bakas hos er just nu. Men det är kul när det vankas gäster. Jag har faktiskt Leilas bok, men jag tittar inte så ofta i den (present). Jag måste nog skärpa mig med det.

#3 - KalmarAnna

Åh pefekt, den fick i present helt nyligen, jag älskar leila!

#4 - nina

Äppelbullar körde vi på Villes kalas också. De var goda. Å jag håller med dej om Leilas, den är skitbra

#5 - Bina - everydaymolly

MUMS

#6 - Nena

Åh vad gott det såg ut!!! (And I'm on a diet...)Leilas bok är verkligen suverän. Min favorit just nu är den "franska pajen" (royal, med massa olika goda fyllningar) Har bakat den i parti och minut med plommonfyllning (eftersom vi drunknar i plommon) och snart med persikor (som just börjat mogna!) Jag följer Leilas tips och fryser in dem obakade. Perfekt att ta fram när det kommer gäster (och när dieten är över - min plan....)

#7 - Vanilla

Åh, vad gott det ser ut! Nu blev jag sugen på bullar! :-) Kram

#8 - Jessica

Jag håller verkligen med om Leilas bok, den är toppen! Bakar ur den i princip varje vecka :-)

#9 - Ina

Oj vad gott det ser ut!! Det är nästan så jag kan känna doften, det finns ju inget som luktar så gott som nybakade bullar!! Mmmmmm...

#10 - Evalena

Den boken älskar jag att bara sitta o bläddra i. Den är helt underbar!!

Receptet på smulpajen med kokos o havregryn är grymt gott!

#11 - Natali

Vad ni bakar :-o bullarna ser underbara ut måste jag säga.

#12 - Jessica

Åh vilket bra tips! Är himla sugen på att baka dom äppelbullarna, lite nyttigare fika för båda vuxna och barn! :)

#13 - Sandra

Ser gott ut :]