bambi

Att sätta barnen på förskolan i tidig ålder - bra eller dåligt?

Jag blev lite inspirerad av min gamle goda vän Cissi som hade läst om forskning som visar att barnen inte alls behöver ta någon skada av att börja förskolan i tidig ålder:

Barn som går på förskolan får till exempel andra sociala förmågor och en pedagogisk fostran som föräldrarna ofta inte ger. Studien konstaterar att familjerelationer, hur föräldrarna beter sig mot barnen efter jobbet, ekonomisk status och den sortens faktorer ofta spelar en större roll för barnens utveckling än exakt vid vilken tidpunkt föräldrarna återgår till jobbet.


Medans annan forskning säger att man helst ska vänta tills barnet fyllt tre år innan man sätter den i förskolan.

En massa motsägande forskning alltså (inget ovanligt). Vi kanske ska konstatera att barn är individer och därför är förskolan bra för vissa medans det inte är lika bra för andra? Just när det gäller forskning på människor (ja, barn är också människor) så är det inte alltid lätt att få entydiga resultat eftersom vi är ingen helt homogen grupp. Vissa saker stämmer in på dom flesta, men det finns alltid undantag.

Så jag tror att det allra allra bästa, när det gäller barn och förskola, är att föräldrarna som känner sitt barn bäst själva bestämmer när det är dags att börja förskolan och att man är öppen för att det kanske inte fungerar och att man kanske måste hitta en annan lösning (dagmamma, mor- eller farföräldrar eller att båda föräldrarna går ner i tid).

Läs mer här, här och här.



Glöm inte att prenumera på bloggen om du inte redan gör det!

#1 - Viola

Vi har fått dagmamma till vår son på 1,5 år. Förskolan kändes inte aktuellt utan vi vil ha en lugnare miljö till vår pojke. Han kommer att vara där ca 25 timmar i veckan eftersom både jag och hans pappa gått ner i arbetstid.



Men jag har all förståelse för de som har sitt barn i förskola, stannar hemma eller annat. Alla familjer har olika förutsättningar och önskemål och vi har gjort vårt val utifrån våra :)



kramar från Viola

#2 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jag tror inte att det är skadlig för övervägande delen barn att börja tidigt, före tre års ålder i förksola.

I vissa fall kan det kanske tom vara bättre än att vara hemma om föräldrar inte stimulerar barnen, är trötta, glor mest på tv osv

Jag tror däremot inte at barn BEHÖVER förskolan före tre års ålder, som jag ofta får höra. "Ska inte Ville börja på dagis snart jag tror han BEHÖVER det". Varför skulle han behöva det? Jag och pappan leker, läser, kramar, pysslar och pratar med honom samt att vi träfar andra barn varje dag via aktiviteter eller kompisar.

#3 - Sandra

Bra skrivet! Jag har tyvärr fått snorkiga kommentarer från en vän som tycker att vi väntar alldeles för länge med att sätta vår nu 1-åriga dotter på dagis. Hon kommer börja i februari och är då 1,5 år. Just i detta fall antar jag att det har med avundsjuka att göra då vi har haft möjligheten att vara hemma längre. Hon själv hade inte den möjligheten och hennes son började vid precis 1 års ålder.

Men jag säger som du, vi känner vår dotter bäst och har dessutom möjligheten att vara hemma så varför ska vi stressa. Jag har full förståelse för de som låter barnen börja tidigt oavsett om det är på grund av ekonomi, jobb eller andra orsaker. Alla familjer är olika.

#4 - Studentmamman

Jag tror inte att barn under tre år behöver vistas på förskolan eftersom den social utvecklingen inte kommer förrän senare. Dagens alltför stora barngrupper i kombination med stressade pedagoger gör att miljön ser annorlunda ut jämfört med när vi var små och gick på förskolan. Barnen försvinner alltför ofta i mängden och jag tror att det kan innebära en risk för en del barn. Äldre barn har lättare att hantera de situationerna eftersom de är tryggare i sig själva. Jag tror att det viktigaste är att man som förälder är uppmärksam på sitt barn och hur han/hon reagerar på förskolan.

#5 - Evelina

Det där är ju jättesvårt men man kan som sagt bara utgå från sig själv och sitt barn!

Jag förstår de som vill börja jobba igen, och jag önskar att alla kunde förstå mig som vill vara hemma läänge ;-). Alla gör ju inte det tyvärr!



Läste om Zacks kalas, vi vill också passa på att ha ett större eftersom vi inte hade något dop. Drop in hade ju varit jättesmidigt men känns lite svårt när alla åker så långt. Vi vill gärna bjuda på både lunch och tårta.



Kram1

#6 - Jens

@Studentmamman: med två tonåringar i bagaget vill jag nog hävda att den sociala utvecklingen startar från första andetaget, och är precis lika viktig för en ettåring som för en vuxen. Här har jag också otvetydigt stöd från forskning.



Tänk så här: livet är ett konstant lärande, varje minut interagerar du med din omgivning med alla sinnen och du tvingas förhålla dig till nya fenomen varje sekund, speciellt om du är liten och inte har upplevt så mycket.

Desto mer du stimuleras desto mer lär du dig. Samtidigt, desto mer du stimuleras, ju mer behöver du också vila och hitta ro och omsorg.



En stökig förskolegrupp kan därför vara skadlig, men en väl fungerande verksamhet är även för ettåringar, utan undantag (yepp!), vara oerhört nyttig. Det handlar alltså inte alls om ålder utan om miljöns förmåga att erbjuda både stimulans och omsorg. Så enkelt är det.

#7 - Studentmamman

Jens: slarvigt skriven kommentar från min sida för visst har du rätt i att den sociala utvecklingen börjar redan från födseln. Forskare hävdar dock att för barn under tre år räcker det med den sociala stimuleringen de får från exempelvis föräldrar och släktingar.



En välfungerande förskolegrupp kan vara en stimulerande plats men tyvärr ser inte verkligheten ut som den gjorde förr. Pedagoger som går på knä kan inte alltid ge barnen det de behöver. Små barn behöver trygghet för att lära och utvecklas men vad händer under de stunderna när inte pedagogerna räcker till?

#8 - Annica

Håller med Jens. dessutom som Bambi skrev, forskning ja men det finns undantag. Alla barn har olika behov o alla familjer har olika förutsättningar. Bedrövligt är det när människor anser att de gör rätt o att andra gör fel ang. förskolestart etc (säger inte att så är fallet här) o dömer...

#9 - R

Håller helt med Studentmamman! Jag jobbar nämligen själv som pedagog på en förskola och vet hur verkligenheten ser ut (just på DEN förskolan naturligtvis!). Förra läsåret hade jag och min kollega 24 barn i vår grupp. Då hade vi visserligen en personal som jobbade deltid i vår grupp också, samt att vi endast hade 4- och 5- åringar i vår grupp, men ändå... Jag kan ju lugnt säga att jag inte hade sådär jättemycket tid till att sitta och gosa i soffan med ett barn om det ville det. Å andra sidan var det en superbra och sammansvetsad grupp, inga direkt stökiga barn så det funkade bra med en grupp på 24, men det är definitivt långt ifrån det optimala!



Jag var själv hemma i 2 år med första barnet och 2,5 år med andra barnet (som började förskolan när hon var 3 år för pappa var hemma 6 månader med henne), men däremot har jag ingen åsikt om hur andra ska göra. Det är helt och hållet deras val. Jag älskade att vara hemma med mina barn men jag älskar också mitt jobb med alla goa barn där! Nu till hösten ska jag jobba i en grupp med bara 1- och 2-åringar så det blir en ny utmaning, men en väldigt spännande sådan.



Jag är lite fundersam till om jag håller med Jens när han skriver: "en väl fungerande verksamhet är även för ettåringar, utan undantag (yepp!), vara oerhört nyttig." Till viss del förstår jag det du skriver. Vi har en jättebra verksamhet på förskolorna med utbildade pedagoger och bra planering, MEN det kan aldrig ersätta en förälder. Det kan aldrig vara "nyttigare" än föräldrarna. Vi är bara ett komplement till hemmet! Glöm aldrig bort att föräldrarna är de absolut bästa pedagogerna till sitt eget barn (nu gäller det här förstås friska föräldrar!). Så barnet "missar" absolut inget i utvecklingen fast man väljer att vara hemma med det i t.ex. tre år eller mer. Sen om man varken vill eller har ekonomisk möjlighet att vara hemma mera än t.ex. ett år så är ju förskolan ett utmärkt ställe för barnet att vistas på. Ibland märker jag dock en tendens bland föräldrarna att ha en övertro på oss pedagoger och nedvärdera sin egen förmåga alltför mycket, vilket är väldigt trist. Lita på er själva och att ni är bäst för era barn! Sen får ni hjälp av oss pedagoger. :)

#10 - Studentmamman

R: Du har så rätt i att en bra pedagog aldrig kan ersätta en förälder. Bra kommentar som sammanfattade det jag försökte förmedla.