bambi

Det här med potträning gick ju inte så bra...
Jag tror att jag valde fel dag att börja med potträning. Jag tänkte att det kunde passa då Zack är hemma idag och imorgon pga planeringsdagar på dagis. Men så visade det sig att det var värsta trots-dagen för honom och jag har säkert traumatiserat honom och så kommer han gå med blöja resten av livet...

Men det började så bra med att han satt på pottan en stund efter frukost och vi läste "Bajsboken" men han blev nog lite uttråkad och tyckte nog att boken var lite för svår att förstå. För sen sa han:

- Sitta potta nej!

Så jag sa att han inte behövde sitta på pottan och frågade om han ville ha blöja istället och det ville han. Jag försökte klä på honom, men det var mycket protester (han brukar inte vara sån så jag misstänker att det är tvåårs-trotsen som börja visa sig?). För sen efter det så har det varit "nej" till allt... och inget har varit roligt... nu kommer han aldrig mer vilja sitta på pottan.

Speciellt inte efter det att jag försökte muta honom lite och säga att om han satt på pottan en stund så kunde jag läsa lite för honom och så kunde han få russin sen... det borde jag nog inte ha gjort för han ville inte sitta på pottan ändå men tjatar och tjatar om russin nu istället... Så jag tror att vi tar en paus i "Projekt Potträning"

#1 - Sofia

Jättebra blogg!



Tips, om du gillar Vogue så har Nordic Art House hundratals Vogue tavlor till bra pris som man köper på nätet! Det är tavlor av klassiska covers från Franska Vogue. Det kan man hitta på nordicarthouse.com, kolla in dom är jättefina...



Ha det bra!

#2 - Carina

Är så trött på alla planeringsdagar!



Önskar att jag också var föräldraledig, när alla planeringsdagar dyker upp. Min sons skola har just nu 2 1/2 planeringsdagar på raken! Jag lyckades fixa till onsdagen och fredagen, men idag kan jag bara inte vara ledig och har ingen barnvakt, för 1 1/2 timme...



Börjar jobba kl. 14:15 och vet inte vad jag ska ta mig till... jobbar på ett jobb där det är absolut förbjudet att ha sina barn med sig!

#3 - ammieblue

ja, alltid roligt med potträning. Vi var i lekparken, jag och min son. Jag glömde av att sonen inte hade blöja och var ny på det här med potta och säga till... Rätt som det är läcker det. Högst upp i rutschkanan. Massor med barn ska åka. Dom tycker det är jättekul och plaskar i hans kiss. Jag rusar till vagnen för att hämta torkmaterial. Gissa om övriga föräldrar var sura som citroner ( iofs bara morsor som var sura, farsorna garvade). Jag ville bara sjunka genom jorden.

#4 - Carina

Vet du hur många planeringsdagar ett fritids och en skola får ha per läsår? Räknas fritids och skolans planeringsdagar samman, eller är de planerade var för sig?

#5 - Edvinsmamma - Nu också mamma till lill Tore ♥

Haha, så jag känner igen det där...trots ör inte det lättaste, varken för förälder eller barnet som måste göra allt tvärtom ;)

Kram

#6 - Maria

Nä lille killen då :-)



Jag tror det kommer gå bra ändå. När världen går lite åt Zacks håll hihi. Bara man int tvinga på dom att sitta på pottan tror jag det kommer rätt naturligt. prova lite varje dag.

#7 - elise

Vi tog bort blöjan ca 2ggr/veckan efter förskolan så fick han leka utan kläder på nederkroppen (ta bort mattan där ni befinner er) Det kom kiss på golvet, vi berömde att han inte hade kissat i blöjan. han blev medveten om att han kissar. Ibland hade vi pottan brevid oss när vi lekte och (oftast inte, han gillade inte heller den) Vi pratade om vart mamma och pappa kissade- han ville gärna vara med på toa. När vi sen beslutade att "nu är det dags" så körde vi samma princip första dagen- nakenfis! vi hade ingen blöja när vi åkte och handlade osv (han ville inte ha) efter 4dgr var han helt torr (bortsett från bajseriet som kom ca 1 mån senare). Vår son är väldigt bestämd och blir lätt kränkt om vi skulle tvinga honom att sitta på pottan. Frågar vi om han ska kissa så trotsar han, lämnar vi han ifred så sköter han det perfekt! "kom mamma, måste kissa" Lycka till!! (han är förresten född april 08 och blev torr i juni)kram

#8 - Soffy

Det kommer gå bra, men det är nog bra att vänta ett tag. Så länge kan ni ju prata lite allmänt om kiss & bajs :) Leka att dockan sitter på pottan, dockan väljer en bok som hon/han vill läsa på pottan. Till slut så blir han nog nyfiken tror jag!

#9 - SOFÄ

Hihi, åh så tokigt det kan bli. Trots att man menar så väl! :-)

Jag ville bara tala om något som min mamma sa till mej.. "Potträning?! Det har jag aldrig gjort med er." Hon menade att det hon gjorde var att hon ställt in pottan i badrummet och lät den vara där och sen när mamma o pappa gick på toaletten så hände det att vi följde efter och själva blev nyfikna på hur allt hängde ihop. :-)

Det kanske är en idé? Kram!

#10 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Jag tror absolut att det där är en helt individuell mognadsgrej och inget som man kan forcera fram. Låt Zack gå naken hemma, ha pottan tillgänglig och försök ha koll på när han skulle kunna behöva kissa (min V kan hålla sig för snoppen och liksom "trippa omkring" lite, han säger ofta till när han ska kissa, men det kan vara så tätt inpå att det ändå är försent. Han är lika gammal som Zack). Men det kommer, när han är redo. Jag tror som sagt på att låta honom gå naken hemma, man får stå ut med kisspölar här och där helt enkelt. Du kommer att märka om/när han är mogen för att bli blöjfri, visar han inga som helst tendenser till att känna när han behöver gå så vänta och gör ett nytt försök om några månader. Han är ju bara knappt två, så jag tycker inte alls att du ska känna någon stress över det!

#11 - Marie-Louise

Det kommer. Låt han gå utan blöja (om han vill) när ni är hemma så ska det nog lösa sig :)

#12 - Marie

Låt honom bara gå utan blöja så fort ni är hemma! Lägg kisskydd i soffan. Om han kissar på golvet så säger ni bara "Jasså du var kissnödig, nästa gång kan du säga till mig så kan vi kissa på pottan/toaletten precis som mamma och pappa gör".

När han fått vara utan några dagar så kommer du att mörka att han håller sig längre och längre. Vår son slutade med blöja nu i somras och slutade faktiskt på natten först eftersom vi märkte att blöjan var helt torr när han vaknad och tyckte då det var onödigt att han skulle ha den. Det tog ca två veckor för oss.

Var nog med rutiner i början dvs när du vet att han kan knipa lite längre. Kissa innan maten, innan ni går ut, när ni kommer fram till målet, under promenaden osv.

Det kommer att gå superbra!



Tack för en bra blogg! Men måste samtidigt fråga om du jämt går omkring med kameran/mobilen? Om ja leker med mina barn säger de jämt "Mamma du måste lägga bort mobilen annars kan du inte leka"



#13 - Jenny

Svårt det där. Min stora grabb var nästa 3 år och han totalvägrade innan och vi ville givetvis inte tvinga honom. Hade NOLL intresse för pottan. Han blev sedan fri på 3 veckor både dag och natt.



Lilla sonen är nu 20 månader och är väldigt intresserad av att vara utan blöja. Är riktigt duktig och klarar sig väldigt bra utan blöja hemma. Dock har han fortfarande blöja på sig när vi går ut och på dagis, men hoppas kunna ta bort den inom 2 v eller så.



Mitt bästa tips efter mina erfarenheter på mina barn är att ta bort blöjan helt när de är hemma. visst, man får torka pink som sjutton till att börja med men de lär sig känna tidigare när de kissar. Gärna ha kallingar/trosor på än nakenfis för då känns det mer otäckt om de kissar på sig.



2 årstrots är INTE enkelt haha

Lycka till!

#14 - Anonym

Såhär har det varit för oss. Jag tog av blöjan för tre veckor sedan. Då var jag hemma och kunde fokusera på min son. Jag satte honom på pottan ibland och en gång kom det till hans förtjusning kiss. Vi tog med pottan ut, kissade lite på parkbänkar, jag läste bok för honom där han satt på pottan. Ibland kom det lite. Några olyckor ute, några olyckor inne. Jag blev bättre på att känna igen det där kissnödiga beteendet som ngn beskrev, dra i snoppen och röra sig med benen i kors - satte honom på pottan och så kom det. Stor glädje. Bajs var ju jätteroligt." STOOOOR bajs"... Nu har han börjat kunna säga till i förväg ibland, och håller sig även när han har blöja (hos bekanta vi inte känner så väl...) Fortfarande inte helt torr men det känns väldigt nära. Han är stoltare än vad jag hade trott över att klara sig med kalsonger, och mer generad än jag först förstod över olyckorna. Känsligare än man kan tro! Så mitt råd är att försöka ta av blöjan nästa gång han visar intresse och bara se vad som händer och prata med honom om vad som händer och hur man kan göra istället. Lycka till!