bambi

Favorit kombinationen


Denna vecka så vankas det en massa besök så vi har bakat hela eftermiddagen här hemma. Sambon har bakat en hel hög med kolasnittar och jag har gjort äppelkaka (sockerkaka med äpplen i) och cupcakes! Min favorit kombination är verkligen choklad + jordnötter (vem älskar inte snickers, liksom?).

Recepten kommer från min favorit bakbok: Leilas A piece of cake!

Peanut butter cupcakes

3 ägg

2,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

1 dl gräddfil

2 msk kallt kaffe

3,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 msk kakao av god kvalitet

1 nypa salt

100 g mörk kvalitetschoklad 70%

2 dl salta jordnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

Hacka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad. Hacka jordnötterna. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet varvat med jornötter.

Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna.


Peanut butter frosting

1 dl jordnötssmör

4 dl florsocker

4 msk kakao av god kvalitet

2 tsk vaniljsocker

150 g philadelphiaost

1 msk varmt kaffe

saltade jordnötter till garnering

Rör jordnötssmör, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt. Tillsätt kaffet. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med jordnötter.

#1 - Jacks mamma *Ung, högskolestuderande mamma*

Ser ljuvligt ut =)

#2 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Ser ju fantastiska ut - full poäng från mig (fast jag inte ens har smakat ;-))

#3 - Apan satt i granen

Jag är svag för allt som har med jordnötter att göra. Ser gott ut.

#4 - Annica

ljuvligt! Den där chokladfrostingen (jag hoppar över jordnötterna pga allergi) är bara såååå god! :)

#5 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Oj så fina, måste verkligen prova! Älskar dina receptinlägg! :)

#6 - Malla

Åhhhh så gott det såg ut. Måste nog provas snarast! ;-)

#7 - Mia

Åh ser väldigt smaskigt ut!

#8 - Josannah

Ska baka den ikväll och tänkte att det vore bra om du kunde dela av kakan, alltså skära den i mitten och ta foto därav också så man kan se hur det ser ut, speciellt när du sagde "varvera nötter och smeten"... Vore en bra idé tycker jag.