bambi

Dagisbarn


Zack är verkligen ett "dagisbarn". Idag ville han knappt gå hem, han blev jättesur när jag plockade upp honom och sa att vi skulle gå hem efter att jag hade suttit och kollat när han hade lekt i 30 minuter med en sparkbil på dagis.

Så jag blir lite sur när folk säger att det inte är bra att ha 1-åringar på dagis, för så är det verkligen inte för alla 1-åringar. Jag tror att många 1-åringar mår bra och trivs att vara på dagis. Zack har alltid trivs, jag tror att han har blivit ledsen en gång när han har lämnats, annars är han alltid glad över att få komma dit.

Nu så går Zack på en extremt bra förskola (vi har haft väldans tur). Personalen är alltid väldigt engagerade och har alltid något att berätta om vad Zack har gjort under dagen. Det är en liten barngrupp på 19 barn och 5 personal. Och sen så är inte Zack så långa dagar på dagis, en gång har vi behövt hämta honom kl.16 annars är det alltid kl. 15. Vilket jag tror är lagom för honom (förutom idag då han ville vara där längre...).

Vi fick hem enkäter från förskolan innan jul där man skulle skriva vad som kunde förbättras, men vi hade verkligen ingenting att skriva!

Men jag förstår att förskolan är inte något för alla 1-åringar. Barn är ju olika individer, men man ska inte dra alla över en kam och säga att förskolan är dåligt för alla 1-åringar!
#1 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Skönt att han trivs så bra på dagis! Jag håller för tillfället på att skola in min V (17 månader) och det går väl hyfsat. Tyvärr blev han kräksjuk i natt, så nu blir det avbrott i två dagar, typiskt. 19 barn tycker jag låter som en stor grupp, här kommer de som mest att vara 12 barn (1-5 år) och 3 personal. V:s avdelning är dock helt nystartad, så för tillfället är de bara 6 barn (och 3 personal, rena lyxen!). Min erfarenhet (av mina två äldre barns dagistid) är att är man för många barn så kan man nästan vara hur mycket personal som helst, det blir ändå jobbigt och stökigt med en hög ljudnivå, så det är bara att njuta ordentligt om det fungerar så bra på er förskola! Här har man annars egentligen begränsat småbarnsavd till 12 barn och 3-5 års till 16-18 barn, men det blir ju oftast fler ändå eftersom det är sån oerhörd platsbrist allt som oftast. Annars är tydligen Lunds kommun (som vi bor i) bland de bästa i landet på att hålla maxantalet barn i grupperna till de rekommenderade.

#2 - Jessica

På dagiset där jag jobbar skulle personalen bli galen om en förälder satt 30 min och lekte/kollade vid hämtning! Det är alltid massa negativa kommentarer när en förälder stannar för länge på förskolan med sitt barn och för att inte tala om ifall man lämnar sitt barn 5 min för tidigt på morgonen! jag tycker det är lite lustigt, jag gillar dom föräldrarna som tar sig tid att hämta sitt barn och prata lite med oss, ist för att bara stå och skrika i hallen att barnet ska komma för nu ska vi gå hem.

och vilken lyx med 5 personal på 19 barn. vi är 3 personal på 24 barn.

#3 - Milo

Jag hör väl till de som tycker att man borde vänta tills barnet är iaf två år innan de börjar på förskola, men jag håller själv på att skola in min dotter som är 1,5 år. Hon verkar också trivas iaf hittills. I hennes grupp går det 10 barn och i hennes systers 8, så det lät som om ni fått en rätt stor grupp dock.

#4 - Plusresan

När och om jag nånsin får barn så kommer jag absolut att ha mina barn på dagis från när de är 1 år eller liknande. Jag tyckte dagis var jätteskoj och lärde mig massor där. Sen är väl smaken som baken och alla är ju olika. Finns inga rätt eller fel tycker jag. Så länge alla mår bra så ska man vara glad.



Förresten, så har jag en liten överraskning till dig på min blogg! Som tack för att du har en härlig blogg som livar upp min vardag!



KRAM

#5 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Jenny och Milo Kanske ska tillägga att det är hela gruppen, alla barn från 1-5 år. Dom har egentligen inga "avdelningar" på förskolan, men ibland har dom olika aktiviteter för dom olika åldersgrupperna.



Så jag tycker inte att det är en så jättestor grupp och det känns positivt att Zack får gå tillsammans med äldre barn. Dom hjälper ofta till och blir som storasyskon :)

#6 - Josefin

Jessica: haha va? varför blir man sur om föräldrarna "stannar för länge"?

#7 - Jempajenny

Jag kan inte annat än hålla med dig, Bambi. Agnes trivs verkligen som fisken i vattnet på sin förskola trots att hon inte är mer än snart 17 månader. Agnes har alltid gillat liv och rörelse runt och vill gärna att det ska vara MÅNGA barn runt omkring henne. När det är för få barn på hennes avdelning visar hon personalen att hon vill gå in på en av de andra avdelningarna och leka med de barnen.



Dessutom märker vi att Agnes lär sig en massa saker på förskolan! Bara positivt, med andra ord.

#8 - Studentmamman

Det handlar nog till stor del om vilken forskning man väljer att lyssna på då det kan vara ganska stora skillnader beroende på vad de valt att forska på. Det finns både forskning som påstår att det KAN vara skadligt men även de som påstår att de positiva effekterna överväger de negativa. Kan tyvärr inte länka till någon rapport då informationen sitter i mitt huvud :-) Vi har valt att låta sonen vara hemma tills han är 2 år gammal. Min erfarenhet från småbarnsavdelningar är tyvärr inte heller så positiva men självklart finns det stora skillnader beroende på personalgrupp och antalet barn.



Härligt att läsa att Zack trivs på förskolan för visst tror jag att det finns barn som trivs och fungerar bättre på förskolan än andra.



#9 - Sofie

Kul att Zack trivs så bra :)



Det är verkligen individuellt det där. Min son Malte började på dagis när han var 13 månader, och vi var från början rädda att det skulle vara för tidigt. Men jag är nu SÅ glad att han fick börja redan då, för han har verkligen utvecklats massor och älskar att vara där.



Så visst kan dagis vara bra för 1-åringar.

#10 - nina

Va härligt att det funkar så bra.

#11 - Stephanie

Hej! Jag har fått tag på min efterlängtade jacka, och jag skulle gärna vilja ha på mig den till vår. Vet du om man kan ta bort fodret i odd molly jackan? Tacksam för svar

#12 - Erica ung fru och tvåbarnsmamma

Jag tyckte mina prinsar var så små när de var ett och ville inte sätta de på förskola så tidigt, men OM de hade varit tvugna hade det säkert gått galant, mest en oro hos mig skulle jag tro...



Vet du förresten när nästa Molly släpp blir hos webbshopparna?? Många vårnyheter jag är sugen på men som ej kommit nånstans än...

kram



#13 - Tess

Barn är ju verkligen sååå olika, och det är toppen att Zack trivs på sin förskola=)

Har bara positiva erfarenheter av mindre barn på förskolan och tror att det hänger väldigt mycket på hur pedagogerna är och bemöter barnen.

Mina döttrar började då de avr 15-16 mån och hade fin engagerade pedagoger vid sin sida.

#14 - Jacks mamma

Tycker med 19 låter som en stor grupp, fast det är ju skillnad mellan landet och storstan ;) Här är dom 10 barn på 3 personal, underbart!

#15 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Stephanie Nej, tyvärr kan man inte ta loss innefodret på jackan!

#16 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Erica Nästa släpp är beräknad till 5-10 februari :)