bambi

Zacks sovvanor


Man märker mer och mer hur Zacks sovvanor stabiliseras. Fast han har ju alltid sovit bra. Han har sovit hela nätterna sen han var 4½ månad, innan dess så vaknade han bara 1-2 gånger för att amma under natten. Får hoppas att hans lillasyster kommer vara lika duktig på att sova, men jag vet... det är inget man kan räkna med!

Nu, när han snart är 17 månader, så somnar han mellan kl.18-19 på kvällen och sover då till kl.6-7 på morgonen. Alltså 12 timmar på kvällen! Sen så sover han oftast ca en timme på dagen på förskolan, men när han är hemma så blir det oftast 2 timmar som han sover på dagen.

Det har oftast gått väldigt bra att lägga honom och han brukar vara glad när han ska läggas. Vi brukar vinka och säga "godnatt godnatt" och vi har alltid sett till att vi ler väldigt mycket och är (nästan överdrivet) glada, vilket jag tror har lett till att han ser det som något positivt att gå och lägga sig.

Förut så har vi alltid bara lagt honom i hans säng, satt igång hans lilla elefant (som spelar en liten melodi) och sagt godnatt. Nu har vi börjat med att sitta en kort kort stund bredvid sängen och prata lite lugnt med honom. Vi gör detta nu för vi tänkte snart övergå till att läsa godnattsaga för honom, så vi kommer att öka tiden som vi sitter bredvid honom lite åt gången.

Hur har sovrutinerna sett ut för era barn? När började ni läsa godnattsaga för era barn?
#1 - Linda

vi har också haft turen att få ett sov-barn! han har alltid sovit gott, de nätter han har varit vaken har han antingen varit sjuk/fått tänder eller annat.. så man blir lätt bortskämd!

vår son är 20 månader, och han brukar somna runt 19-20 på kvällen, och om det är vardag måste vi väcka honom ibland på morgonen, men om man inte gör det sover han till mellan 7 och 8. hans middagsvila brukar ligga på cirka 1,5-2 timmar. (mellan 11:30 och 13 oftast).

när vi nattar honom så gör vi alltid samma procedur. borsta tänderna, ny blöja, pyjamas, och sedan säga godnatt till mamma/pappa och fiskarna. :) sedan lägger någon utav oss ner honom i sängen, medans han väntar på att vällingen ska bli varm. vi ger honom vällingen, sedan när han är klar ropar han på någon av oss, (oftast mig)

#2 - Linda

forts.



och sedan sitter vi bredvid hans säng och väntar tills han somnat.. vi säger ingenting, utan sitter bara och väntar tills han somnat. oftast är han själv också helt tyst, men ibland råkar man lägga honom innan han är helt sov-trött och då vill han bara tramsa och babbla.. då säger jag lugnt och sansat att : nu går jagä ut, så får du somna själv. om du ska tramsa så går jag ut." oftast hjälper det, men annars gör jag slag i saken och går ut.. då gnäller han efter några minuter, och när jag då går in igen så vet han vad som gäller, och somnar... detta inträffar kanske bara några gånger i månaden. jag tycker vi har ett bra system, faktiskt. böcker läser vi på dagarna, därför blir det ingen godnattsaga. redan när han var bebis ville han somna till tystnad, och han är (tyvärr) väldigt ljudkänslig.. fast vi försökte "vänja honom" vid tv:n och liknande så vande han sig liksom aldrig, utan ville ha tystnad. och då får man ju liksom anpassa dig, såklart! jag tycker att alla metoder och kurer för att få barn att somna är helt sjuka, jag är helt emot anna wahlgren och annat skit, visserligen har han alltid sovit bra och man vet ju inte hur man skulle ställt sig till sådant om han inte gjorde det.. men ändå. närhet, trygghet, och tystnad, det har varit hans grej, och då får det automatiskt vara vår grej också. :)

han vaknar oftast till vid 4-5 och gnyr lite och får då komma in till oss och somna om emellan oss, något som bara är mysigt och ingenting som jag planerar att "arbeta bort"... så har vi det hemma hos oss!

long-ass inlägg, sorry! haha. .:)

#3 - Josefine, Blåeld

Ludvig sov i vår säng tills han var tre månader, sedan i spjälsäng bredvid vår säng och vid sex månader flyttade han in på eget rum. De första 4 - 5 månaderna vaknade han 3- 4 ggr/natt, ammade och somnade om. Nu när han är drygt 20 månader, lägger vi honom vid 20, säger godnatt, släcker lampan ch sätter igång musik.

Han sover oftast till 7-8tiden - vi är lyckligt lottade. (peppar, peppar!)



Har många vänner som nattar barnen i soffan framför tv:n, vilket jag är glad att vi inte gjort/gör!



Ha en bra helg - kram!

#4 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Låter härligt att Zack sover så bra! Två av mina barn har varit (och är) riktiga nattstökare medan mellankillen alltid sovit bra. Storasyster (9 år) vaknar än idag flera ggr per natt, går upp och kissar, sätter igång sin CD-spelare igen (brukar lyssna på musik/saga när hon ska sova), men hon väcker ju inte oss utan sköter det själv. Hon sov förfärligt illa som liten, vaknade nog (utan överdrift) minst en gång i halvtimmen hela sitt första år men hade också en massa magproblem (kolik, mjölkallergi osv). Dessutom drömmer hon massor, pratar i sömnen, sparkar och sprattlar osv. Mellankillen (7 år) vaknade någon gång per natt för att amma som bebis, har sen sovit hela nätterna sen han var runt ett år kanske. Yngsta V (1,5 år) är jättelätt att lägga, somnar på ett par minuter vid 19.30 men börjar alltid stöka vid 00-01-snåret och sen kan han vakna allt mellan 3-10 ggr resten av natten. 3 uppvaknanden ser jag som en riktigt bra natt. Även han har en väldigt känslig mage och reflux vilket jag tror är det som stör honom till stor del. På dagen sover han 1-2 timmar. Jag som är hysteriskt lättväckt och har svårt att somna om är dock ganska trött nuförtiden....



Hoppas att lilla bönan kommer att sova lika bra som Zack!

#5 - fian

hej, fin blogg :)

kolla gärna in på min blogg och lämna en kommentar :D

/fian ♥

#6 - Lisa med Stella By Stardust

Min dotter är inget sov-barn. Vi har fått kämpa hårt för att nå bra sömn. Däremot har vi varit övertygade om att det är BRA att sova bra, så vi har varit konsekventa. För vårt barn har det behövts, så jag skulle aldrig avfärda metoder. Däremot är jag emot skrik-metoder som 5min. Vi har inspirerats från flera olika, mest Anna Wahlgren. Rutiner har varit A och O för oss, och i godnattrutinen ingår kvällssaga. Med andra ord har vi läst saga sedan Stella skulle lära sig att somna, vilket var när hon var 3-4 månader.

Sov sin första hela natt (12 timmar utan mat eller uppvak) strax före halvåret.

Nu vid 1½ års ålder sover hon 12 timmar per natt och 1 timme per dag. Ibland kommer hon in i stökperioder, men oftast är sömnen väldigt stabil.

Rutiner är pyjamas, borsta tänderna. Säger godnatt till några foton på väggen och ev. besökare. In i hennes rum, läser saga. Lägger ned henne med sin välling, släcker och går ut och säger godnatt-ramsa.

#7 - Anonym

Anna Wahlgren metoden har gjort så att våra barn sover hela natten lång :)

#8 - Freja & Loves mamma

Vi har läst gonattsaga från den dag barnen fått eget rum. Vi har fasta rutiner och med dessa sover våra barn toppen oavsett var vi är. Bolibompa, välling, borsta tänder och gonattsaga. Puss och hejdå vi ses i morgon.

Kanske är vi bortskämda men jag har haft det värre när jag ammat dem 4-6 ggr/natt innan de fick eget rum. Tror på att barn behöver rutiner i vardagen även fast utomstående tycker man är svintråkig =)