Igår när vi var på Tekniska så lekte Zack med en leksak när ett annat (större och äldre) barn kom och tog leksaken ifrån honom och puttade undan honom lite. Zack blev inte ledsen utan stod kvar och tittade på (som han brukar göra).
När det är ett barn som man känner så brukar jag säga till barnet men när det är helt främmande barn så känns det inte lika självklart. På något vis så känner jag att det är förälderns ansvar att säga till sitt barn och borde hålla koll på sitt barn, inte jag som inte alls känner barnet...
Men vi diskuterade detta lite igår efter "händelsen" (egentligen var det ingen stor händelse, Zack blev ju inte ledsen eller nåt) och vi pratade om vad är det vi lär Zack egentligen? Ska vi inte lära honom att man säger till om någon är elak? Inte bara passivt titta på? Ska man lära barnen att lösa konflikter själva? Men samtidigt så har Zack inga "verktyg" att lösa konflikten själv eftersom han knappt har varit med om några, ska vi då inte visa honom hur man löser en konflikt på bästa möjliga sätt?
Hur gör ni när sånt här händer? Hur tänker ni?