bambi

Försäljningsknepen vi faller för
En utav mina lärare i socialpyskologi hade forskat inom området försäljning och hur vi påverkas av olika försäljningsknep. Det var väldigt intressant när han tog upp några utav dom vanligaste försäljningsknepen och därför tänkte jag dela med mig av dom:

1.) "Foten i dörren"
Detta försäljningsknep handlar om att få personen att börja med något litet (och få in en fot) för att sedan åta sig något större. Ett exempel kan vara att man börjar med en "prova på" prenumeration på kanske 3 nr. Sedan när räkningen kommer som frågar om man vill fortsätta och prenumera, i kanske ett år till, så är chansen större att man tackar ja än om man hade fått frågan om ett helt år från början.

"Foten i dörren" handlar om att vi vill vara konsekventa och behålla vår självbild, det ger trygghet. Om man alltid har sett sig som en person som prenumerar på DN (t.ex.) så är det svårt att sluta även om man kanske inte ens läser tidningen längre. 


2.) "Dörren i ansiktet"
Detta är motsatsen till "Foten i dörren". Här börjar försäljaren med något stort, som man tackar nej till, och sänker då erbjudandet. Ett exempel: Man gick runt i ett kvarter och frågade dom boende om dom kunde tänka sig att ha en stor ful skylt i sin trädgård som det stod "Kör sakta! Akta barn!". Dom flesta sa nej. Man frågade då om dom åtminstonde kunde ha en mindre skylt på sin brevlåda med samma text och då sa dom flesta ja. Man har då jämfört om man har frågat direkt om den mindre skylten och då är det fler som säger ja om den mindre skylten om man först frågar om den större skylten.

Dörren i ansiktet fungerar som så att man känner att försäljaren har varit "snäll" och gett efter så då kan man också vara snäll och mötas lite på halva vägen.


3.) Begränsad tid
Alla känner nog igen det där med "skynda dig, det finns bara ett begränsad antal" eller att erbjudandet bara finns under en begränsad tid. Detta försäljningsknep gör att vi blir rädda att tappa friheten att kunna välja. För tänk om vi i framtiden verkligen ville ha det där erbjudandet, men då kanske inte valmöjligheten finns längre. (Men det är ju nästan aldrig så...)


4.) Kompis
Försäljare som kommer hem till en brukar köra med "kompis-tricket". Dom försöker hitta något som man har gemensamt för att man ska se dom mer som en kompis än en försäljare. En försäljare började t.ex. prata om sina katter när han kom hem till mig och såg att jag hade katt.

Tupperware och andra hemförsäljare brukar glida lite på samma knep. För när en kompis rekommenderar något så har vi inte garden uppe som man annars får så fort en försäljare börjar prata. Även hemma hos vänner så är man inte i samma försvarsställning som t.ex. i en butik eller där man annars förväntar sig att träffa på försäljare.


5.) Gratis gåvor och smakprover
När man kommer till en butik som delar ut smakprover så är chansen större att man köper produkten även om man inte gillar den särskilt mycket än om man inte hade smakat den alls. Detta har med vårtbehov att "betala tillbaka", vi känner att vi är skyldiga försäljaren något, den var ju så snäll och bjöd mig på denna smakbit så då borde jag vara snäll tillbaka...