bambi

Kommer du ihåg hur det var att inte ha barn?

Kommer du ihåg hur det var att inte ha barn (ni som har barn dvs)? Det är ju nästan lite svårt att tänka sig och känna känslan av hur det är att kunna sova till kl. 10 på morgonen. Att bara ligga i sängen hela dagen eller äta pizza i soffan framför tv:n. Att bara småäta chips en hel dag, inget annat. Eller ligga i badkaret i över en timme och filosofera.

Vissa dagar saknar man verkligen den där friheten att kunna göra exakt vad man vill när man vill. Men det går ju inte att tänka sig ett liv utan barnen nu. Inte ens ett liv utan Leah som "bara" har varit hos oss i 3 månader. Det är svårt att föreställa sig en morgon där vi inte hör Zacks barfota fötter komma springandes in till oss klockan 5 på morgonen eller en morgon utan Leahs underbara leenden.

Även om våra liv har förändrats radikalt sen vi fick barn så försöker vi ändå hitta på saker och göra en del utav dom sakerna vi gjorde förut, men vi tar med barnen. Jag tror att det är nyttigt att ibland inte vara alltför "barnvänlig", utan att barnen ibland får hänga med och anpassa sig lite också. Det brukar ju lösa sig ändå! Så man måste inte tacka nej till allt bara för att man har fått barn!
#1 - Apan satt i granen

Visst minns jag den tiden. Den är oförglömlig. Mycket speciell och jag tänker tillbaka på den med en mycket romantiserad syn.



Men, nu är familjeliv för hela slanten och det är ett annorlunda liv. Vi är duktiga på att leva vidare som vi gjort tidigare. Livet blir vad man gör det till. Vi har alltid rest mycket och har fortsatt med det även nu när vi har barn. Våra barn får altid hänga med på allt och jag tror inte att vi anpassat oss särskilt mycket.



Bekvämlighet och andra sidan har ju verkligen klättrat på listan. Det ska vara enkelt, smidigt och lätt annars får det vara. Oavsett vad det gäller. Antar att det är en del av anpassningen till familjelivet eller ett mognadstecken.

#2 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Jag har främst svårt att förstå vad man gjorde med all tid när man inte hade barn... Ändå kände man ju att man inte hann med allt man ville då heller. Min äldsta fyller tio år i höst, tänk att jag varit mamma i så många år nu! :-) Annars håller jag fullständigt med dig, livet stannar verkligen inte upp, snarare tvärtom. Vi har också låtit våra barn vara med på det mesta även om man precis som Apan skriver ovan vill göra det enkelt och bekvämt för sig. Många saker har såklart förändrats med barnens ankomst, men till största del är det ju enbart till det bättre!

#3 - Annica

ojoj mitt liv var helt annorlunda innan jag fick barn! Jag tränade ca 6 dagar i veckan, jobbade dessutom som instruktör inom spinning mm och så tävlade jag i bergslöpning. Allt slutade jag med då jag fick barn eftersom min kropp havererade totalt(foglossning o sedan besvär m bäcken). Det blev en jätteomställning som inte alltid var en dans på rosor. Jag saknar att vara så vältränad men allt har sin tid. Nu går tiden till mina barn och det är jag inte missnöjd över :) Ju äldre de blir desto mer luckor hittar jag till mig själv förstås...

Men jag undrar som många andra vad man gjorde med all tid man hade!

#4 - Emma

Nu senaste tiden har vi haft barnvakt ofta och levt vårt "gamla" liv killen har kört raggarbil åt en kompis jag har druckit och umgåtts med kompisar detta ska vi jnu göra 3 Lördagar i rad ...

Idag sov vi till 9:30 helt underbart...

Så ja efter senaste Lördagen med vänner och igår med barnvakt så minns jag vårt "gamla" liv vi åkte bil drack och umgicks med vänner !!!! Men vid 11:00 idag blev vi mamma Emma och Pappa Thony igen tills klcokan 13 i morgon Lördag !!!!

#5 - Förvirrade Morsan

jag har fått en ofrivillig reunion med livet innan jag fick barn, and I might say I don't really like it... Visst är det skönt att få sova ut, vara spontan osv, men det allra bästa är ändå att ha sin älskade plutt hos sig... Det är inte så mycket att längta tillbaka till...

#6 - Elle

Hej, jag har också en liten Leah här hemma. Inte lika liten som din dock. Min fyller 4 nu snart. Jag håller med dej, man måste absolut inte tack nej till saker bara för att man har barn. Blir så trött på såna människor, eller när dom anpassar allt annat efter barnets sovtider. Min tjej har alltid varit med överallt (nästan) sovandes eller inte. Man ska väl inte sluta leva bara för att man fått barn heller. :)

#7 - Eva

Jag tror också det är nyttigt att inte allt är så barnvänligt. Min barn är sex och åtta och jag till min stora fasa börjat längta till "sen när barnen är så stora att jag och J kan resa bara vi två"... Hjälp! Tiden går sååå fort!

#8 - Viola

Visst minns jag den men den är inget jag saknar. Jag fick min son när jag var nitton år och hade flyttat hemifrån bara två månader tidigare, så den där friheten har jag aldrig haft, jag har alltid behövt ta hänsyn till andra. Det sägs ju att man inte saknar det man aldrig haft, det stämmer nog inte för alla men för mig gör det det.

#9 - Sophie

Jag var singel länge o levde ett singelliv med allt vad det innebär under många år (fick dottern när jag var 33). Jag är så trött på krogen o det där livet att jag inte saknar den/det över huvud taget. Inte ens att ligga i sängen till långt in på dagen saknar jag. Det är skönt att livet fått struktur o ordning. :)