bambi

Vad har hänt?
Jag är lite ledsen och jag förstår inte vad som har hänt! Jag tittar till mina blommor på balkongen varje dag och pussar på dom och gullar med dom. Vattnar dom var annan, var tredje dag, beroende på vädret (varje dag när det var som varmast)... Dom flesta har mått bra, även min fina klätterväxt, min Klematis...

Men så imorse när jag skulle säga god morgon till den så såg den inte så glad ut längre...



Vad är det som har hänt? Jag fattar ingenting? Jag har inte gjort något särskilt dom senaste dagarna... den som har varit så glad hela tiden. Har den fått för mycket vatten? För lite vatten? Ni där ute med gröna fingrar, hjälp mig! Ni som kan prata blomspråk, vad säger min Klematis att den vill ha?

//En med kritvita fingrar
#1 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Alltså kag suger ju egentligen på sånt här, prakitskt. MIna blommor dör som flugor i vakum. Teoretiskt kan jag dock, tror jag. Borde kunna. Min mamma har präntat om och om igen att

-är bladen torra och krispiga/bruna eller rynkiga har den fått för lite vatten. Vräk på omedelbart! INgen fara, de brular repa sig igen.

- är bladen lealösa och/eller mjuka och kanske gulaktiga har den fått för mycket vatten. Ut i solen med den. Inte vattna. Högre risk för dödsfall.



Nån hjälp?

Lycka till!

Jag håller tummarna.

#2 - Othilia

Hej

Min man är trädgårdsmästare, han säger vissne sjuka. Svamp som angriper vid roten. Klipp ner allt, tyvärr, lägg två nävar grus vid roten och hoppas på det bäst....

#3 - Apan satt i granen

Är det bara blomman som vissnat ska du klippa bort den så kommer det en ny sedan. Annars stämmer Ninas tips väldigt bra .



Clematisblommor brukar hålla i en dryg vecka. Men det kommer nytt hela tiden. Bara du tar bort det vissna.

#4 - Eva

Klematis vill inte ha sol direkt på nedersta delen av stammen utan vill ha skydd av låga plantor.