bambi

Hur man lagar mat ensam med två småbarn

Se till så att den ena har slocknat, så att du bara har den andra att roa:



Sätt det andra barnet i en stol och försök att få det att vara delaktig i matlagningen:


Översättning: bapum = bacon
Zack älskar bacon och allt annat som är salt, som oliver och fetaost.
Han kan äta hur mycket som helst av det.


Jag har en kompis som är ensamstående med sin 2-åriga dotter. Förut så lagade hon alltid maten till nästa dag under kvällen när dottern hade gått och lagt sig för att det var så jobbigt och krångligt att laga mat med henne med sig. Ibland så funderar jag på att göra likadant, men nej... när barnen sover så behöver jag faktiskt lite tid för mig själv! Jag vill inte hålla på och laga en massa mat då! (Min kompis har slutat med det nu och låter istället dottern sitta på bänken när hon lagar mat.)

Hur brukar ni göra för att klara av matlagningen med småbarn som behöver uppmärksamhet? Några tips ni kan dela med er utav?
#1 - Edvinsmamma - när som hellst en tvåbarnsmamma ♥

Här brukar jag antingen ha med Edvin o han få hjälpa till med det han kan. Eller så får man helt enkelt ladda upp med pussel, pennor, ritblock o leksaker som dom kan leka med medans ;)

Kram

#2 - Milo

Jag har två små barn, och dom älskar att stå och diska när jag lagar mat. Blir kanske inte så mycket diskat med en treåring och en som är knappt två år, men roligt har dom! Eller så tar man fram papper och kritor, funkar (nästan) alltid!

#3 - e

Diska är en höjdare här också!

#4 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Dem tipsen vill jag också ta del av. Jag har skitsvårt att få ihop det med ett barn jag

#5 - Tessan

DVD-film på, och så (tyvärr) mat som går snabbt att laga såsom halvfabrikat.

#6 - mathilda

jag har tre... och på nåt konstigt sätt brukar jag få ihop det trots att sambon är borta...



den minste brukar kunna hamna i bärsjalen eller babygymmet om han inte sover och dom andra två brukar... ja ärligt vet jag inte riktigt vad de brukar... ibland hjälpa till, ibland rita/pussla, ibland hamnar nån av dom i badkaret, ibland leker dom snällt tillsammans och ibland slåss dom och skriker... så är vardagen hemma hos oss : )

det jag har lärt mig under dessa år som underlättar enormt är att göra "sköter sig själv i ugnen" mat, tex kycklingfileer eller fiskgratänger...

#7 - Sofi

Ja det bästa är att passa på medans den ena sover :)

Annars brukar babygymmet/babysittern funka ett tag, likaså sele.

#8 - systerA

Hej!

Har ingen lösning alls på ditt matbekymmer. Jag vill däremot säga till dig att du har sååå sååå fina barn. Bedårande söta. Jag håller tummarna för dig med din sjukdom. Har en nära vän som hade samma sjukdom som du. Nu 10 år senare mår hon hur bra som helst. Levaxin äter hon givetvis livet ut men annars är allt bara bra.



KRAM och massor med styrka till dig!



/ Andrea

#9 - Natosh

Haha skrev om det igår



http://natoshh.blogg.se/2010/june/laga-mat.html



Jag kan med andra ord behöva alla tips jag kan få ;)

#10 - Lena

Hej!

Hittade hit via Anna! Vilken fin blogg du har. :) Nu kanske inte dina ungar går på dagis men ett av knepen är att förbereda så mycket som möjligt när Stora är på dagis.

2. laga enkla rätter som inte kräver tillsyn. Typ koka ris, gör en snabb sås med fisk osv.

3. Låt dem hjälpa till och räkna med att det tar 100 år.

4. TV! I know, fullkomligt inkorrekt men Små Einsteins funkar på den stora här hemma. :D

5. Hämtmat. :D

#11 - Sandra

Haha! Folk skulle tro att jag var galen om de såg mig när jag är själv med dottern och ska laga mat! Jag sjunger, dansar och spexar och gör alla fula och roliga miner jag kan under tiden!



Och vi har så roligt då, dottern skrattar så hon kiknar och jag med för den delen!



Så brukar hon få en plastburk och kanske nån plastslev också så löser det sig!

Kram

#12 - Sofia

Jag måste först och främst säga att hon har en underbar stil i sin babysitter!



Min Jonathan på 2 år brukar få hjälpa till, med burkar och annat plock blir det kanon.



Kram Sofia