bambi

Sponsring på sin blogg
Jag har fått några frågor angående hur man kan få sponsrade saker via sin blogg.

I början så var det så att jag mailade dom webbutikerna som jag gillade och var intresserade utav och frågade om dom ville sponsra mig. Ibland fick man ett "javisst" och blev överlycklig. Men nu för tiden (jag har ju bloggat i över 3 år nu) så är det webbutiker och framförallt pr-byråer som mailar mig och frågar om jag vill prova någon ny produkt eller komma på någon event (där man kan få en goodiebag). Ibland tackar jag ja och ibland nej. I början tyckte jag att det var så roligt att få saker så då tackade jag ja till allt, men nu sållar jag ordentligt och kanske tackar ja till 50% av grejerna.

Det är pr-byråerna som kontaktar mig om nya produkter från stora företag och det är alltid roligt! Men när det gäller tävlingar så är det oftast webbutiker som sponsrar.

Några tips om du vill skaffa sponsorer till din blogg:
  • * Presentera dig och din blogg. Det kan vara bra att berätta hur många unika besökare du har per dag, hur länge du har bloggat och vad du brukar blogga om.
  • * Det kan även vara bra att berätta vilken sorts läsarkrets du har, är det t.ex. mammor som är intresserade av barnkläder eller är det läsare som är ute efter sminktips?
  • * Om du har haft någon sponsor tidigare så kan du berätta om du det gick. T.ex. hur många besökare till deras webbutik det genererade, hur mycket deras försäljning ökade, osv.
  • * Försök att hålla lite kontakt med dina sponsorer och visa intresse även efter sponsringen så återkommer dom nog gärna.
  • * Var alltid artig och "kräv" inte produkter. Jag har fått höra att många bloggare mailar webbutiker och kräver dyra klädesplagg, nåt sånt skulle jag aldrig göra!


Andra inlägg som kanske är intressanta:

Tips på hur man tjänar pengar på sin blogg, del 1.
Tips på hur man tjänar pengar på sin blogg, del 2.
Tips på hur man ökar besökarantalet till bloggen.

#1 - Titti

Hej, jag undrar hur du ställer dig till den debatten som nyligen var ang. Skatteverkets uppfattning att bloggare bör skatta motsvarande värdet på produkter de får. Hoppas allt går bra för dig, vilket jag är säker på att det kommer att göra!

#2 - Linda

Men hur kan man kolla vilken typ av läsare man har på sin blogg, självklart kan man ha en undersökning och så, men vart hittar man sådana, som man kan lägga upp på sin blogg?

#3 - ♥ ♥ ♥ BAMBI - nybliven 2-barnsmamma!! ♥ ♥ ♥

Titti Jag tycker inte att man ska behöva skatta för sånt som man inte vill ha. För ibland får man faktiskt en hel del som man inte vill ha och man kan inte hålla på och skicka tillbaka det (= dyrt). Men sånt som man använder och behåller (alltså inte slänger) tycker jag att man kan skatta för.



Linda Jag tänkte mest på att man märker det utifrån kommentarerna. Men annars så kan man göra en egen undersökning eller använda sig utav t.ex. Tailsweep som har en liten undersökning med frågor om ålder, inkomst, vart man bor, osv.

#4 - starmama ♥

Linda: Det är klart att du vet vad du har för läsare... du vet ju vad du bloggar om...? Eller hur? Om du bloggar om inredning så är de inredningsintresserade som återkommer...bloggar du om barnkläder så är det troligtvis mammor/pappor intresserade av barnkläder som återkommer. Inte så svårt att gissa! ;)

#5 - Anna

meh, kräva dyra grejer kan man ju inte göra! det lär man ju inte få... det upptäcker de nog :)

#6 - marielle

tack för tipsen =)

#7 - Mollie

hejsan! jag är en tjej född 00 som har bloggat sedan augusti, och stateastiken ligger på ungefär 40-50 eller mer, och jag vet en tjej som har sponsoring och jag har så länge velat ha det med men måste man ha många besökare då? kramis!

Svar: Hej! Det är ju olika hur många besökare företagen vill att man ska ha. Vissa företag tycker att det räcker med att man har 40-50 besökare om dagen medan andra vill att man ska ha minst 1000 besökare om dagen om dom ska sponsra en. Det är bara att maila företagen och fråga :) Det värsta som kan hända är att du får ett nej!
bambi