bambi

Varför ska man skämmas?

Jag skäms inte för att vi har det bra. Nina bloggade idag om en artikel som Daniel Pernikliski har skrivit, som handlar om att han skäms över hur bra dom har det när det är så många som knappt har råd med mat.

Men jag är faktiskt stolt över att jag och sambon har båda pluggat i minst 5 år var på universitet och har skaffat oss välbetalda jobb. Är det något fel på att vara stolt över att man har kämpat och slitit för att sen kunna slippa oroa sig över pengabekymmer? Jag vet inte om det kanske är min amerikanska mentalitet som kommer fram lite grann (dom tycker ju alltid att man ska vara så stolt över sig själv) för det känns lite "svenskt" och "jante" att man aldrig får tycka eller skryta över att man har det bra och är duktig.

Det kommer alltid att finnas dom som har det både sämre och bättre än en själv. Men man lever i sin egen verklighet och kan inte hela tiden tänka på hur andra har det bättre/sämre. Jag tror på att man själv skapar sin egen lycka. Det är bara du själv som kan påverka ditt eget liv! Självklart finns det hemska, olyckliga omständigheter som kan inträffa som man inte kan påverka, men i det stora hela så tror jag på att det är man själv som bestämmer hur ens liv ska vara.

#1 - Johanna

Man skall absolut inte skämmas över att man har det bra. Det gör inte jag heller. Inte ens nu när jag studerar så skäms jag över att jag ändå kan göra det jag fast jag lever på csn... :)

#2 - A-K

Jag svarar dig här:

Jag är väldigt nöjd med min Mesh Short Cardigan! Enkel och vacker och kan kombineras med en massa olika plagg! Väl värd att investera i :)

#3 - e l i n [estr.blogg.se]

Jag håller med dig om inlägget! och man ska inte skämmas för det man kämpat för. Man kommer ju ingen vart annars,

#4 - Nina

Naturligtvis ska man vara stolt över vad man presterar och åstadkommer. Jag är helt emot jante å tycker visst man ska tala högt om vad man kan och gör bra.



Mitt inlägg handlade om den ångest jag får över att så många folk har det dåligt och vi sitter och resonerar över om vi ska köpa en utemöbel för 5000 eller 10000. Livet är orättvist.



Men så håller jag med dej fullständigt att man kan inte älta andras problem å tycka synd om andra folk hela tiden för då blir man själv olycklig å man gör inte direkt någon annan lycklig av det heller. Om man inte skrider till verket å verkligen GÖR nånting. Som att åka utomlands å hjälpa fattiga barn, typ.



Jaha, men köp möbler för 5000 å skänk 5000 så har man problemet ur världen, kan man ju tänka. Men de där för 10000 är ju så mkt snyggare och mer hållbara.... Å jag lever i Sverige och blir hela tiden matad med vackra dyra möbler. Varför ska jag inte köpa dem när jag har råd? Och jag vill ju.

Men så får jag ångest.



Men ofta efter sånna här tvister av huvudbry kommer jag fram till om att jag är TACKSAM för det jag har. Och om jag skänker en del av det jag har. Så lindrar det ångesten något.

#5 - Nina

Naturligtvis ska man vara stolt över vad man presterar och åstadkommer. Jag är helt emot jante å tycker visst man ska tala högt om vad man kan och gör bra.



Mitt inlägg handlade om den ångest jag får över att så många folk har det dåligt och vi sitter och resonerar över om vi ska köpa en utemöbel för 5000 eller 10000. Livet är orättvist.



Men så håller jag med dej fullständigt att man kan inte älta andras problem å tycka synd om andra folk hela tiden för då blir man själv olycklig å man gör inte direkt någon annan lycklig av det heller. Om man inte skrider till verket å verkligen GÖR nånting. Som att åka utomlands å hjälpa fattiga barn, typ.



Jaha, men köp möbler för 5000 å skänk 5000 så har man problemet ur världen, kan man ju tänka. Men de där för 10000 är ju så mkt snyggare och mer hållbara.... Å jag lever i Sverige och blir hela tiden matad med vackra dyra möbler. Varför ska jag inte köpa dem när jag har råd? Och jag vill ju.

Men så får jag ångest.



Men ofta efter sånna här tvister av huvudbry kommer jag fram till om att jag är TACKSAM för det jag har. Och om jag skänker en del av det jag har. Så lindrar det ångesten något.

#6 - Lizzy

Det är väl snarare att skämmas för att man klagar på sin situation, när man egentligen har det så jäkla bra. Inte att skämmas över att man i sig har det bra.



Ungefär som om jag skulle gnälla över hur synd det är om mig för att jag är täppt i näsan, när det finns massvis med människor som drabbas av cancer.



Och jag är benägen att hålla med. Det känns lite dumt när t.ex. min sambo tycker synd om sig själv för att han har jobbat över en timme, och nästa dag går jag och jobbar på ett härbärge och träffar människor som varken har jobb eller bostad.

#7 - Emmie

Nej, det finns verkligen ingen anledning att skämmas tycker jag! Passa på att njuta istället och tänk på vad härligt att ni slipper vända och vrida på var enda krona.

Själva sitter vi just nu i en sits där vi inte har ett öre över, jag är mammaledig och mannen pluggar. SNART är det över, -SOM jag längtar! (och då tänker inte jag heller skämmas!) ;)

#8 - Emmie

Nej, det finns verkligen ingen anledning att skämmas tycker jag! Passa på att njuta istället och tänk på vad härligt att ni slipper vända och vrida på var enda krona.

Själva sitter vi just nu i en sits där vi inte har ett öre över, jag är mammaledig och mannen pluggar. SNART är det över, -SOM jag längtar! (och då tänker inte jag heller skämmas!) ;)

#9 - Cissi

Jag tycker inte det handlar om att skämmas, men att vara ödmjuk. Att inse hur bar man har det.



Du skrev till exempel att rut-avdraget gynnar alla samhällsklasser... Hur menar du då? Att underklassen, utan utbildning, får äran att jobba för överklassen? För det är ju trots alls så att många inte har råd med städhjälp. Jag minns hur min mamma slet med att städa lokaler och trappuppgångar när jag växte upp, samtidigt som hon jobbade heltid inom hemtjänsten. Men så blev också hennes leder förstörda av detta och förtidspenison enda lösningen...



Men självklart ska man inte skämmas! Det är ju få förunnat att kunna göra och köpa precis det man vill. Bra jobbat av dig och din kille, jag vet att det har varit en lång väg:)



Cissi

#10 - Anna Kaagaard Kristensen

Självklart så ska man kunna vara glad, tacksam och stolt över det man har, jag tycker aldrig att man ska behöva skämmas för det man har, eller inte har.



Jag tycker att det är skitbra om man kan vara stolt och glad över vad man har, jag vet allt för många människor som har massor och lever bra men som alltid sörjer det de inte har istället för att vara glada över det som de faktiskt har.

#11 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Cissi Men nog allt tycker jag att det är bättre än att inte ha något jobb alls och t.ex. gå på socialbidrag. Det är pensiongrundande, sjukpenningsgrundande, mm. Och nog allt finns det värre jobb än att städa hemma hos folk.



Så, ja, jag tycker att Rut-avdraget gynnar alla samhällsklasser.

#12 - Tess

Jag har det inte så jättebra, men är nöjd med tillvaron ändå. Jag håller på att plugga för att en dag få ett riktigt bra jobb och resten av livet sköter man ju själv. Tror det handlar mycket om förväntningar och att många blir besvikna när de inte blir sådär jättevälställda med allt. Jantelagen skrotade jag för många år sedan. Om man är duktig på något så tycker jag att man ska kunna säga det! Fast det är stor skillnad på att säga att man är bra på nåt och säga att man är bättre än andra :-)