bambi

I helgen blir det dockpremiär


Bli inte oroliga! Vi kör inte Michael Jackson stil och låter ungarna dingla ovanför gatan vind för våg, sambon sitter och håller i honom ordentligt. (Och jag står nervöst bredvid...)


Zacks favoritsysselsättning just nu är att vara på balkongen och titta på:

* biiiil  (bil)
* plabiiiil  (lastbil)
* gykel  (cykel)

Han är verkligen inne i en "bilperiod" och för att kompensera lite för detta så åkte jag iväg och köpte en docka till honom idag (jag blev inspirerad av Nina). Han har inte haft någon riktig docka, men massor med bilar och lego och sånt... så det är ju inte så konstigt att han är inne i en bilperiod.

Vi köper extremt sällan leksaker till Zack, 90% av alla leksaker har han fått av andra. Så nu är det dags att styra upp vad mitt barn leker med och se till att han får lite mer variation.

I helgen blir det dockpremiär, då vi har ordentligt med tid att sitta ner och leka och utforska den ordentligt!
#1 - Nea

Jamie fick en docka av oss när vi väntade lillasyster. och när lillasyster kom så fick han en liten dockvagn av sin mormor. Som han älskar!

#2 - Angelica

Jag har ingen docka till min dotter... men bilar, byggklossar, pussel, kramdjur, bollar, böcker etc. Tror att när dom är små har dom mer kul med en bil och boll - dom rullar ju och låter ofta! :)



Men ska nog göra som du sen också, ge henne en docka för att kompensera lite;) hihi

#3 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Kul att kunna inspirera!

Tror precis som Angelica här ovan att när de är riktigt små ör inte dockor lika roliga som bilar och bollar. Men våra killar ju bli så stora att jag tror dockintresset kan börja vakna nu...

#4 - Lady Dahmer - confessions of a neurotic attentionwhore

kom ihåg att plocka bort allt annat först för att på så sätt göra dockleken mer attraktiv! Och kör gärna ett par dar, hardcore.

#5 - lady dahmer

och när jag ändå är igång.... Ninja har inte så mycket accesoarer till sin docka (och nallar) men hon tycker det är jättekul att linda in dem i handdukar (små tvättlappar liksom) och "bädda". Och hon kör runt dem i sin lära-gå-vagn. Och hon ger tuttis.

#6 - Anna

Hmm, varför plockar bort allting annat som Lady Dahmer skriver?

Då är det ju verkligen till att gå till överdrift att DU ska leka med dockan!

Låt han få en docka vilket många killar kan tycka är kul men om han inte vill leka med den så ska man inte tvinga han och plocka bort det andra.

#7 - Cissi

Nä, jag förstår inte. Är det något fel att barn är intresserade av saker som låter och rör på sig? Vad hände med att ta tillvara på barnets upptäckarglädje för stunden? Min lilla kille har massor med bilar, lastbilar, gubbar, bollar och klossar. Men han har också dockskåp med möbler och smådockor, dockor med vagn, pysselsaker och andra i din värld "tjejsaker". Vissa stunder leker han med dockskåpet, andra stunder är det tågbanan som är roligast. I min och hans värld är det leksaker, rätt och slätt, inte flick- eller pojksaker. Jag tror på att vara medveten i sin uppfostran av barnen, variation är viktigt, men det måste väl ändå finnas rimliga gränser. På dig låter det som att allt "pojkigt" är helt förkastligt. Är det så, eller har jag missuppfattat?



Trevlig helg!

#8 - ♥ ♥ ♥ BAMBI - nybliven 2-barnsmamma!! ♥ ♥ ♥

Cissi Men om det hade varit något fel på bilar, lego och klossar så hade väl inte Zack fått lekt med det i snart 2 års tid?



Det är väl att ta tillvara barnets upptäckarglädje om Zack får möjligheten att upptcäka dockor också?



Nu har jag inte uttryckligen skrivet att det är "pojkleksaker" han har. Men tyvärr så är leksakerna uppdelade så, så ser verkligheten ut (det är ju bara att kliva in på vilken leksaksaffär som helst).



Jag har för mig att du tyckte att jag var emot "pojkkläder" förut också, eftersom jag klär Zack i mycket "tjejkläder"? Men jag försöker tänka kompensatorisk och kompensera för det barnen kommer att utsättas av samhället (som jag ändå inte kan påverka). Så därför kompenserar jag och försöker ge Zack mycket "tjejsaker" och Leah mycket "pojksaker" (än så länge är det bara kläder, eftersom hon inte har börjat lekt än).



Men jag har varit lite lat när det gäller Zacks leksaker och bara låtit honom leka med det han har fått i present. Men nu vill jag vara mer aktiv i hans val av leksaker, vilket innebär en större variation av leksaker men också att jag inte vill att han ska leka med t.ex. vapen.



Hoppas att du förstår bättre hur jag tänker!

#9 - Cissi

Hallå igen.



Tack för förklaringen. Jag tycker många gånger som du, men det blir ofta så svart eller vitt. .. Inga skjortor... Inga klänningar... flicksaker... pojksaker osv, osv.



Eftersom jag inte själv tänker i dom banorna när jag handlar eller gör saker så känns det bara så HIMLA medvetet allting... Förstår du hur jag menar?



Du gör förstås ett strålande jobb med dina barn, dom är superfina skruttar och av någon anledning kikar jag in varje dag, det måste ju betyda att ämnet berör mig även om du många gånger provocerar mig;)



Klart du kan få ihop ett dockhus, annars får du väl köpa ett:) Klart värt det, Adam leker där mest hela tiden!

#10 - ♥ ♥ ♥ BAMBI - nybliven 2-barnsmamma!! ♥ ♥ ♥

Cissi Men jag VILL göra medvetna val i mina barns uppfostran, vill ju inte lämna allt åt slumpen... utan jag vill vara den som påverkar mina barn mest och just nu är det våra släkt och vänner som har påverkat Zacks leksakslåda mest och så vill jag egentligen inte ha det.



För jag tror inte riktigt på att barn gör egna val utan dom har blivit påverkade av någon annan (familj, vänner, samhället) och då känns det viktigt att jag har haft en stor del i barnens val i allafall...

#11 - Josefin

helt rätt ! :) när det kommer till kläder håller jag inte med dig men med leksaker, absolut! Du säger ju att Zack får leka med bilar (m.m) OCH dockor, jag tror absolut på blandningen.. (på samma sätt som jag tycker man kan klä en tjej med både klänning och tuffa byxor varierat)... när det gäller leksaker så lekar ju barnen bara med det som finns tillgängligt, får inte en kille någon docka att leka med, så kommer han ju såklart inte tycka att det är roligt. De måste ju få valmöjligheter och det är bara de vuxna som kan påverka det. SEN kan barnet välja själv vad som är kul och inte.

#12 - Jacks mamma *Ung, högskolestuderande mamma*

Egentligen någonstans förstår jag nog vad du menar när du skriver att han ska få en docka men det låter så märkligt ändå. Han är intresserad av bilar och därför måste man kompensra med en docka..det klingar illa. Jag skulle snarare gjort tvärtom..han är intresserad av bilar just nu, fine då köper vi en bil eller bok om bilar och utforskar det han just nu är intresserad av. Snart tröttnar dom på bilar och blir intresserade av något annat som man då kan uppmuntra...

#13 - Angelica

Jacks mamma

Men att endast uppmuntra just en sak som bilar - då är det går det ju inte att barnet blir ointresserad av bilar efter ett tag och blir intresserad av någonting nytt. Just därför bör man lägga till andra leksaker för att uppmuntra att de leker med mer än en typ av leksak. Det uppmuntrar barnen att använda sin fantasi mer och att utvecklas!

#14 - ♥ ♥ ♥ BAMBI - nybliven 2-barnsmamma!! ♥ ♥ ♥

Jacks mamma Men han får ju aldrig valmöjligheten att välja något annat om han inte har någon docka. Jag tänker inte tvinga honom att leka med dockan, men vi kommer att uppmuntra honom och lära honom att leka med den. Annars så känns det inte som om han ens får valmöjligheten att välja dockan.

#15 - Lady Dahmer - confessions of a neurotic attentionwhore

anna -- därför att lek är lärande. Inte tidsfördriv. Barn behöver lära sig och träna på olika saker. Dockleken är viktig.



För att inte barnet ska distraheras eller välja det gamla vanliga (för barn gör det de är bra på och vill sällan leka med nya grejjer om favvosakerna är framme) så får man vara lite kreativ. Att plocka bort saker framhäver det nya.



cissi - det är ju SKITBRA att bambi är medveten!

#16 - Cissi

det jag menar är att det kommer naturligt för mig att mitt barn ska få ta del av allt möjligt. Jag försöker inte tillämpa en massa teorier, utan helt enkelt bara vara en sund vuxen. Allt medvetet arbete känns lite konstlat, svårt att förklara. Man behöver liksom inte alltid dra allt till sin spets...

#17 - Anna

Lady Dahmer: Skämtar du med mig?????? Barn är barn och låt de få vara barn, lek är inte först å främst lärande utan det är ett tidsfördriv som de tycker är kul, precis som bloggandet eller allt annat är ett tidsfördriv som är kul. Låt barnet leka med vad den vill, det är inget som du som är förälder ska välja om du ens själv har barn. Vill barnet leka med en bil och inte en docka eller tvärtom så ska du inte tvinga på den den andre saken. Om ditt barn ha en kanin som en favorit då tar man väl iaf inte bort favoriten för att ne nu bestämmer mamma att en legokloss är din favorit. Ja, ibland är det skrämmande hur världen är.

#18 - lady dahmer

nej du anna - där har du fel. Du får nog ta ett snack med din förskolepedagog eller läsa en bok om barns lärande!!



Tror man att leken saknar betydelse för barns utveckling och lärande och att det bara är tidsfördriv så vet man inte mycket om barns utveckling överhuvudtaget och DET är skrämmande.



Jag trodde alla fattade vid det här laget vad lek har för betydelse för barnets sociala, kognitiva, motoriska osv utveckling.



och jo jag har barn. Jag är väldigt aktiv i hennes lek och lärande. Det handlar inte om att tvinga barnen till nåt eller bestämma vilken leksak hon ska gilla bäst, utan om att introducera och visa.



leken är ett verktyg. Och ansvarsfulla föräldrar är delaktiga i processen.

#19 - lady dahmer

cissi - problemet med att bara förlita sig på sunt förnuft är 1. du är inte den enda vuxna eller den enda påverkan ditt barn möter och 2. sunt förnuft betyder olika saker för olika människor.



Jag som förälder måste vara medveten eftersom att resten av världen sällan är det. Min dotter blir påtvingad mallar och stereotyper from samhället som formar hennes personlighet och påverkar hennes lärande.

#20 - lady dahmer



”Leken är viktig för ett barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande skall prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem.” Lpfö –98





Leken är barnens verktyg att uppleva, bearbeta och förstå sin omvärld. I en stimulerande miljö, som ständigt är i förändring, ges barnen möjlighet att utveckla alla sina sinnen.



I leken stärks barnens empati och sociala kompetens.



Genom leken utvecklar barn sin fantasi och kreativitet, de bearbetar problem och löser konflikter.



Leken sätter världen i ett sammanhang och gör händelser begripliga för barnet.



Leken möjliggör för barnen att utvecklas bl.a. känslomässigt, intellektuellt och socialt, dvs. prova, våga, forska, upptäcka, framför allt ha roligt.



#21 - lady dahmer

här är en c-uppsats om lekens betydelse



http://bada.hb.se/bitstream/2320/4697/1/f%c3%a4rdig%20C-uppsats.pdf

#22 - Jennifer

Hur lång tid tror du det tar innan ert/era listar ut att om hon gillar en leksak så tar du och stoppar undan den??!!



Vad gör de med grundtryggheten hos barnet?

Barnet kan då lära sig att inte visa gillandet eftersom då försvinner det saker.



Visst håller med om att saker och lek utvecklas, men det är väl bättre att välja bra saker innan? Och låta barnet välja?



Hur stimulerande och utvecklande är det för er att göra saker ni blir tvingade till?

#23 - lady dahmer

1. jag tvingar inte ninja till nåt. Jag tar bort leksaker tillfälligt när introducerar nya. Det är inte detsamma som tvång. Jag trycker inte fast leksaken i ungens hand och hotar henne.



Det finns inget tvång inblandat överhuvudtaget. Bara lust och nyfikenhet.



2. Jag tar inte bort leksaker bara för att hon gillar dem. Hon har alla sina favoritsaker framme.



3. För mycket leksaker framme kväver kreativiteten snarare än uppmuntrar den. Barnet blir överstimulerat. Min unge leker mer och bättre när hon bara har få saker framme.



4. I skolan introducerar man massvis med olika saker för barnen. Det funkar för de flesta barn. Hur ofta är det barn får välja själv vad de ska syssla med där?



5. Barn gör det de kan och är bra på. Precis som vi vuxna. De kan inte ta intiativ till saker de inte vet om. Och de väljer sällan det okända framför det de redan vet. För att utvecklas och lära så behöver barn vägledning.

#24 - Jennifer

Lust är lust och vart är lusten när det inte finns alternativ?



Var har du fått det ifrån?

och pratar vi om tio leksaker eller hundra?



Nä, för du tar bort dom tillfälligt. Det är att ta bort alternativ och begränsar.



Överstimulerat? Hundar blir det. Inte barn.

Trams.

Släpp loss ett barn i ett lekrum. Barn går runt och leker med det dom vill.



Skolålder och en tvååring?

Skillnad.



Barn väljer inte det kända. Barn är nyfikna.

Jag upplever att barn alltid är intresserade av nytt så som vi vuxna är.

Nyhetens behag. Fan, finns det så tråkiga leksaker att man måste ta bort dom barnet redan har?

#25 - lady dahmer

1. Mitt barns lek är full av lust och glädje.



2, mitt barn har inte hundra leksaker. Det vore helt vansinnigt. Och ja en god anledning att börja rensa!



3. Jag vägleder. Det kräver att man" begränsar" till en viss del. Barn kan inte ha tillgång till alla alternativ och alla val. Det skapar otrygghet. Två eller tre olika alternativ räcker oavsett om det gäller att välja tröja på morgonen, leksak eller maträtt.



4. Du tror inte att barn kan bli överstimulerade? wow. Har du mycket erfarenhet av barn? Jag har det och kan berätta att DÄR har du fel.



5. De flesta - när de går in i ett rum full av leksaker - väljer den leksak de lekt med förr. Inte det de aldrig sett eller det de inte vet vad det är. Jag ser detta varje dag i mitt jobb. Och jag ser det hos MITT barn.

#26 - Louise

Jag jobbar inom förskolan och när vi presenterar nya leksaker så fångar vi upp barnen, sätter dem ner utan att dem håller i eller leker med andra saker. När jag har barnens uppmärksamhet tar jag fram leksaken/leksakerna och berättar och visar. Det är mer en regel än ett untag att dem tycker det är roligt för det är det bästa dem vet och när dem är klara med det nya går dem vidare. Men det brukar i regel vara en bra stund efter presentationen.



Överlag är för mycket alternativ (leksaker) inte bra då dom tar fram sakerna, slänger dem och går vidare. Det är bra att barn får sitta 10-15 med en sak om inte längre för att dem ska kunna undersöka och lära sig. Framför allt att kunna fokusera och konsentrera sig. Och det är bra även när dem är två år, (Jennifer).



Håller med Lady Dahmer om att presentera den nya leksaken, med andra ord sitta ner och tillsammans undersöka dockan!

#27 - J

#28 - Jennifer

Att jobba på förskola är ingen merit eller tyngd i den här diskussionen.

Men eftersom det är så viktigt att skriva..

Jag pluggar till psykolog och jag har jobbat på förskola.

Så nu måste ni lyssna.



Jag håller med om att presentera (dom stavas dom-inte dem.) på ett bra sätt.

Men att PLOCKA bort leksaker är fel.



#29 - lady dahmer

självklart är erfarenhet av barn en merit när man diskuterar barns behov och barns beteenden.



Att det är fel att plocka bort saker är din åsikt. Jag har en annan. Jag tycker det är helt ok och bra att plocka bort leksaker emellanåt.

#30 - Anna

Lady: Jag behöver inte läsa en bok om barnets lärande för när min bebis kommer att titta ut så kommer jag att använda mig utav sunt förnuft.

Jag kommer säkerligen bli en jätteoansvarig mamma med som inte lär mitt barn att leka med vissa saker och få henne att förstå vad det är hon gör. Som jag sa innan låt barnen vara barn, tror inte det spelar så stor roll om man försöker att få sitt barn annorlunda än "vad alla andra är" för när den blir äldre kommer den ändå att bli som "alla andra" om den inte ska vara utanför, tyvärr så är det så i samhället och det är ngt som den själv kommer att välja om den inte ska vara utanför. Jag skulle aldrig lägga min energi på att läsa en massa uppsatser om vare sig ditten eller datten som ngn expert tro sig veta, sunt förnuft räcker. Det är inte konstigt att det är och blir krig här i världen med tanke på vad folk kan lägga ner sin energi på.

#31 - lady dahmer

sunt förnuft? Ja fuck kunskap och forskning!



Lita på sitt "sunda förnuft" är det bara idioter som gör. Kloka människor söker kunskap. Kloka människor vill lära sig och utvecklas, Man måste tänka, analysera, ifrågasätta. Med ny kunskap föder nya tankar.



Själv ser jag det som min uppgift att faktiskt ta reda på hur barn fungerar, vad de har för behov, hur de utvecklas. ju mer man vet om den naturliga utvecklingen ju bättre kan man förstå sitt barn och därigenom bättre ta hand om och stödja honom/henne samt göra rätt val i sitt föräldraskap.



Jag förstår inte varför inte alla föräldrar vill det?



Och att det är krig i världen beror knappast på att folk vill skaffa sig kunskap. Hur tänkte du där?

#32 - Malin

"dom stavas dom-inte dem"- Sannerligen off-topic nu, men ursäkta? Snacka om att lägga prestige i vad man säger. Dom är vedertaget uttryck för både de och dem, både subjekt och objekt. Dom är talspråk. De och dem är snyggare i skrift, samt för skriften framåt. Från språkrådet: Vi fortsätter att skriva de och dem, medan dom används som talspråklig stilmarkör

#33 - Sophie

Det finns ju faktiskt en orsak till att vi börjat kalla dagis vid dess rätta namn nu för tiden - FÖRSKOLA - o det är ju just därför att man kom på att "barn inte bara var barn" o att de bara lekte för att få tiden att gå. Man kom faktiskt på att det låg lite mer än så bakom leken.



Att "fröken" numera dessutom går under titeln PEDAGOG säger oxå en hel del.



Tror somliga behöver uppdatera sig rejält.

#34 - lady dahmer

bra poäng Sophie!

#35 - Kristin

Märkligt att påstå att erfarenhet utav barn, tex i förskoleverksamhet, inte är av vikt i en sån här diskussion. Är man utbildad pedagog och jobbar inom förskola så borde man väl ha insikt i hur barn fungerar.



Sen skriver du att dom heter dom, inte dem. Där har du ju också fel. Dom heter de och dem. Sen att folk skriver dem när de menar de är ju iofs rätt irriternade, men det var väl inte det den här diskussionen handlade om?

#36 - Anna

alltså, jag skulle inte ha ungen lutad mot räcket sådär ÄVEN om någon höll i honom! tänk om han sprattlar till eller vad som helst... :S :S :S

#37 - Jessika

På tal om att introducera dockor till killar ordentligt (och vice versa), läs den här vettja:



Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2.



Bara hur bra som helst.