bambi

Intersektionellt perspektiv

När jag var och blev intervjuad av doktoranden i sociologi så kom vi in på ämnet genus (som ligger mig varmt om hjärtat). Han sa att det "nya" genusperspektivet är intersektionalitet.

Intersektionalitet är att man tar inte bara kön i åtanke utan även klass och etincitet. Det räcker inte att förklara varför vi har blivit som vi har blivit bara utifrån kön och dess begränsningar och roller som vi måste leva upp till utan man måste även ha i åtanke hur klasstillhörighet och etincitet även påverkar oss.



Bild lånad från: http://www.jamstall.nu/web/Intersektionalitet_1.aspx



Sambon blev glad när jag berättade om detta för han har alltid tyckt att jag har försökt hitta en sån enkel lösning med genus. Att man kan skylla allt på genus, that's it. Men med ett intersektionellt perspektiv så räcker det inte med en sån enkel förklaring. Men det är också lite grann det som är nackdelen tyckte doktoranden eftersom man blandar in så många olika faktorer att det är svårt att skilja på vad som beror på vad. Man krånglar till det helt enkelt. Men är inte våra personligheter och beteenden ganska så krångliga?

Vad säger ni om intersektionalitet? Är det ett bra perspektiv? Bättre än enbart genus eller för krångligt och för många faktorer att ta hänsyn till?

#1 - Anna Svensson Crona

Tror definitivt att just det spelar in. Alla bitar. EN tonårig flicka med arabiskt ursprung boende i ett miljonprogramsområde med arbetslösa o lågutbildade föräldrar har ju inte samma förutsättningar som en tjej i samma ålder men högutbildade etniskt svenska och arbetande föräldrar boende i fina villaområdet.



Olika förutsättningar som helt klart spelar in. Att de är likamycket värda ja men olika utgångspunkter. o lika stor skillnad som man o kvinna... Oj det blev lite rörigt, men hoppas ni förstod. Jag tror helt klart på det.

#2 - Malin

Intersektionalitetsperspektivet (shit vilket långt ord!) är nog det jag alltid har anlagt och är det man alltid bör anlägga. Man blir aldrig den man är pga en sak, en faktor. Många faktorer är inblandade. Första gången jag hörde detta begrepp var i litteraturvetenskap B som jag läste förra hösten, i en delkurs pratade vi om genus och läraren presenterade detta begrepp. Vilket bara bekräftar mitt synsätt, men det var skönt att få ett ord på det.



Det torde liksom vara självklart för alla att vi (om vi måste) generaliserar utifrån många perspektiv. Många är vi ju som diskuterar om genus som det "övergripande", egentligen så borde vi gå över till att prata om vårt förhållningssätt ur ett intersektionellt perspektiv, då det nog är närmare sanningen. Genus är bara en del av det!



Bra att du tog upp detta! Det måste mer till ytan. Har lite intressanta artiklar om detta om du vill läsa!

#3 - Malin

Ah, ja. Denna diskussion om intersektionalitet kom upp när vi läste Kan du säga schibbolet? av Marjaneh Bakhtiari. Ungdomsbok, men väl läsvärd!

#4 - Rockabillan

Jag tillhör absolut skaran som tycker att genus utan intersektionalitet blir alldeles för förenklat, men sen beror det givetvis även på vad det är man diskuterar.

Intersektionalitet är mer av ett analysperspektiv och genus mer ett förhållningssätt i mina ögon. I en sociologisk analys räcker inte genus långt, (eller faktiskt inte alls) men diskuterar man t.ex. förskolepedagogik så har genus en given roll.

#5 - ulrika

Genus handlar inte om att ta bort t.ex att pojkar inte ska leka med bilar utan att istället lägga till så att de även kan leka med t.ex. dockor. Ge barn möjligheter och se till att de får pröva på lite av varje. Ändamålet är inte att flickor inte ska få ha klänning eller rosa kläder utan att de ska få pröva på samma saker som pojkar. Vet inte hur jag ska förklara det.

#6 - Tova

Intersektionalitet is the shit!! :) Fick också en riktig "aha-upplevelse" när jag först läste om det i skolan för några år sen.Man började verkligen se omgivningen och samhället på ett lite klokare sätt kändes det som.

Sen kan man ju alltid gräva djupare i ämnet och lära sig ÄNNU mer, men enligt mig vore det i alla fall bra om alla fick en grundintroduktion i intersektionalitet under skola/uppväxt :)

#7 - GUESS WHO?

- ingen aning du!

#8 - Desperate Housewives-bloggen

Gillar din bloggdesign, katten där nere är så söt =)

#9 - Tess

Jag tror absolut att mer påverkar än bara kön. Intressant att se denna bild igen :-) Såg en liknande när jag pluggade psykologi för nåt år sedan. Personligheter ÄR komplexa sammansättningar. Det är väl just p.g.a. denna komplexitet som så många människor förenklar och "förminskar"? Man tror t.ex. att pensionärer är på ett visst vis och unga mammor på ett annat vis för att förenkla för sitt eget tänkande.

#10 - Studentmamman

Detta var ett nytt begrepp som jag aldrig hört tidigare, dock är innebörden i begreppet något som jag kommer konstant i kontakt med i min lärarutbildning. Jag tror inte att man enbart kan fokusera sig på en enda faktor eftersom det är så mycket mer som spelar in. Lite av en process där flera olika faktorer leder till ett "resultat".

#11 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Har aldrig hört bgreppet men tror stehårt på det.

#12 - Malin

Ja, ni som inte härt om det kanske redan googlat upp det :-) finns ju en hel massa om det på nätet. Men jag ha rnåg några artiklar om det någon stans om ni vill läsa! Nina Lykkes artikel läste vi- Intersektionalitet – ett användbart begrepp för genusforskningen. Men som sagt, att googla ger mycket det med!



Det är jätteintressant!