bambi

Matcha - grönt te pulver


Igår åkte vi iväg till Odenplan för att besöka Tehuset Java som ligger på Odengatan. Där väntade nämligen en påse med lite olika sorters Matcha te på mig!

Matcha och Sencha är stenmalet grönt tepulver som kan vispas till illgrön dryck. Men man kan även göra matchaglass, matchalatte, matchacupcakes och använda det i nudelsoppor, miso, brödbak, desserter, smoothies etc.

Matchapulvret har samma egenskaper som grönt te i bladform, men eftersom man även konsumerar hela bladen så blir det extra nyttigt. Det är rikt på antioxidanter, A-vitamin (10ggr mer än morot!), C vitamin (4ggr mer än spenat), E vitamin (20ggr mer än spenat), samt fibrer och flour! Sägs vara mycket bra mot reumatism, högt kolesterol, hjärtkärlsjukdommar, dåligt immunförsvar, infektioner, matsmältning, hy och fetma. Dessutom har det en avslappnande effekt!


Igår kväll så testade jag en kopp Matcha, från aiya, som heter Matcha Latte to Go. Nu gjorde jag ingen riktig matchalatte med skummad mjölk, utan en vanlig tedryck. Den är sötad så det smakar ganska så sött först för att sedan ha en ganska stark grönt te eftersmak. Jag kan verkligen rekommendera denna goda tedryck! Perfekt för mysiga höstkvällar!



Tusen tack till
Tehuset Java som sponsrade mig med denna goda Matcha te. Detta var en utav dom roligaste sakerna som jag har fått sponsrat på länge! Jättespännande att få testa denna exklusiva tesort! :)
#1 - Anonym

Låter spännande och gott.Synd att det inte finns butik i Göteborg så man kunde lukta och titta.

Ha en fin dag.

#2 - Lilou

Grönt te är gott!