bambi

Pizza med parmaskinka & rucola

Jag är fortfarande proppmätt efter kvällens otroligt goda middag! 

Jag gjorde dubbel sats för att få lite tjockare botten och det blev jättebra (använde inte riktigt all deg). Här är det vanliga receptet på en pizzabotten (som jag sen dubblade).

0,5 paket jäst
2,5 dl ljummet vatten
2 krm salt
2 msk olivolja
6-7 dl vetemjöl

Topping
1 tub smaksatt tomatpuré
5-6 soltorkade tomater, strimlade
4-5 dl riven ost
1 burk urkärnade kalamata oliver
1 paket grekisk fetaost
1 förpackning parmaskinka
1 förpackning rucola

1. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta samman och knåda ordentligt, till en smidig deg. Låt jäsa ca 45 minuter.
2. Sätt på ugnen på 250 grader. Kavla ut degen och låt jäsa under duk ytterligare 10 minuter.
3. Bred på tomatpurén och fördela oliverna, soltorkade tomater och fetaosten över purén. Täck pizzan med ost.
4. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter.
5. Ta ut pizzan och ha på skinkan och rucolan.



P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!!

#1 - Emma-Lou

Mm, det där såg ju inte alls fel ut! Mumsigt med ruccola ju. Jag har också gjort pizza några gånger, det är ganska enkelt egentligen :-) Man kan även göra pizzadegen långt innan och låta långjäsa under duk i kylskåpet :-)

#2 - Michan

Gud vad gott det lät men jag är så lat så jag köper färdig pizza deg :)

#3 - Therese - Eira min ögonsten

Hej!

Tänkte bara hojta till här att jag hittat en bild på Zack på FB som jag mailat till dig!

#4 - ÅSA



shit vad jag vill ha pizza :/ undra om man ska ta o göra det idag.

#5 - melinda

Ser jätte gott ut!