bambi

Kan man lära en 4-månaders bebis att läsa?

När jag var på Underbara Barn mässan så pratade jag med en kvinnan vi en monter som påstod att man kan börja lära sitt barn att läsa redan vid 4-månaders ålder!

 

Hon visade mig dessa skyltar med olika ord som jag sen fick behålla:

 



Dessa kort skulle man visa för barnet och samtidigt som man läste ordet högt och tydligt. Man skulle göra detta tre gånger per dag i minst fem dagar innan man bytte ut något av orden.

Jag vet inte riktigt om jag tror på att det fungerar. Dom har viss forskning som stödjer deras teorier. Men jag skulle känna det som om jag satte en massa press på mitt barn och det känns som om barnet skulle tycka att det blev tjatigt och tråkigt efter ett tag?

Men jag vet inte.... det kanske fungerar? Vad tror ni? Ni kan läsa mer om det här.

P.S. Uha... jag stör mig på att dom skriver "bäbis" hela tiden på deras hemsida...

#1 - Marie-Louise

Nja det där blir jag lite skeptisk mot, hur kollar man sen att barnet lärt sig läsa tro. En 4 månaders pratar ju inte och kan därför inte berätta om de vet vad som står på bilderna...Knepigt. Jag måste nog in till sidan du länkade till och läsa lite. /Kram

#2 - Frida

Herrgud! Finns det inte viktigare saker att lägga ner energi på än att bebisar ska lära sig läsa? Skulle aldrig göra nått sånt där med mitt barn. Det ska gå i skolan minst 12 år iaf, + förskola. Så de hinner nog. Barn ska vara barn.

#3 - Anonym

Men jesus... kan de inte bara få vara barn?

#4 - Josefine

Vilken otroligt konstig grej. Vad har dessa föräldrar för syn på sig själva om de vill att deras små bebisar ska kunna klara av det där? "Min unge är ett underbarn"...?

Jag tror på principen att man läser sagor och myser för att få barn intresserad av skrift, text, läsning och språk!



ang din kommentar hos mig: Ja verkligen, inte klokt att man inte kan lära sina barn människovärde. Alla ÄR inte likadana. Jag blev helt chockad när pappan höll med sitt barn ang detta! Kan inte riktigt släppa det. Tyvärr kommer förmodligen också barnen få lida för det i framtiden, nu när de är små kan man ju inse att de inte förstår, men lär de sig inte kommer de fortsätta tyckka på det viset och framstå som fullkomliga idioter när de blir äldre, och vem gillar fullkomliga idioter?



Tack=) Det känns kanon att ÄNTLIGEN börja komma iordning. Hoppas på att jag hinner "boa" klart innan Bebis tittar ut:)

Ha en fin lördag!

#5 - Cicci

Jag är helt övertygad om att man inte lär sitt barn LÄSA på detta sätt, möjligtvis att man lär dem känna igen vissa ord, att de lär sig koppla ihop en bild av bokstäver med det mamman säger. Men absolut inte LÄSA!

#6 - Erika

INTE ett dugg jäkla konstigt att till och med barn är stressade idag! Låt barn få vara barn! Dom får nog press på sig när de börjar skolan!!!

#7 - Petra

Jag läste när jag var 3 år och är född 1971, detta var ett resultat av min mamma som bokstaverade ord med hjälp av bokstavsklossar. Tröttnade stort när jag var 4 och kom sedan tillbaka på lekis vid 6 års ålder o läste flytande. Min dotter läste ord med tre och fyra bokstäver när hon var 3 ½ och det var inget vi hade gjort då. Hon lärde sig alfanbetet med hjälp av ett bokstavsunderlägg och sen satte samman. Hon är inget underbarn men finns det intresse ska man stimulera. Barn lär sig otroligt mkt på kort tid och sen avtar det ju äldre de blir. Hennes intresse för bokstäver o ord slutade när hon var 4 ½ o hon idag är hon 6 och läser flytande. Roligt att vara med om och hon är helt utan stress och press...

Kram P

#8 - Anna Kaagaard Kristensen

Jag är övertygad om att man inte lär en bebis att läsa på det där sättet, det fungerar knappt med stora barn (typ 4-6) de lär sig bara att känna igen det specifika ordet, hur det ser ut, lite drygt att behöva memorera typ 100 000 ord på det sättet. Barn brukar ju oftast lära sig att läsa genom att ljuda ord på 3-4 bokstäver (till att börja med) och när de har fattat konceptet så kan man bygga på mer och mer. Jag lärde mig att läsa när jag var drygt fem, genom att glo på fem myror är fler än fyra elefanter.



Jag tror dessutom att det vid 4 månaders ålder är helt meningslöst över huvudtaget, förmodligen går det inte in ett skit, jag skulle gissa på att man på ett lekfullt sätt kan börja bearbeta en 2-åring men jag förstår inte varför folk har så bråttom med att lära sina barn saker tidigt, det känns väldigt handikappande när man väl börjar skolan och måste traggla skit i alla andras takt fast att man själv har kunnat det i ett par år (jag ledsnade på skolan skitfort just på grund av det).

#9 - Anna Kaagaard Kristensen

Jag håller med Petra här ovanför, finns det ett intresse och behov av stimulans så ska de givetvis få det som de behöver. men att tvinga fram det tror jag inte på.

#10 - Studentmamman

En kvinnlig forskare, minns ej namnet, lärde sitt barn läsa men då tror jag dock att barnet var runt 1 år gammalt. Hon fäste lappar vid olika föremål i hemmet och tillslut lärde sig barnet att känna igen vilket ord som hörde till de olika föremålen. Vad det ska tjäna för syfte är dock en annan fråga. En fyramånaders har nog helt andra behov än att lära sig ordet korv.

#11 - Apan satt i granen

Jag tyckte den där montern verkade helt galen och hastade därför förbi. :) Ska du testa det på barnen?



Tack för igår. Kram!

#12 - sofie

ja det stämmer säkert men som sagt är det värt det att sätta press redan nu?? kram

#13 - LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

det jag tänker är att dessa lappar kan bidra till att väcka intresse kring ORD och läsande och i sin tur väcka barnets intresse att lära sig.



Det är ju ganska vanligt att barn vill att man skriver ner saker åt dem. Inom förskolan har vi jobbat så - när vi jobbat med språk och läsande - att vi gett barnet sina egna personliga kort med olika favoritord på. De har haft dessa ord i en egen liten ask som de kunnat ta fram och skriva av vid behov. Detta har i sin tur inspirerat ungarna i att vilja lära sig mer om bokstäverna, hur de låter och hur man läser.



så absolut! Jag kanske inte skulle engagera mig i att få en bebis att läsa (why liksom) men med min 2.5åring kan jag definitivt tänka mig att köpa och introducera dem. Lekfullt givetvis. Ninja låtsas ofta att hon "skjivej!"