bambi

Sökmotorsoptimering

När man har en blogg så vill man gärna att den ska komma högt upp när man söker på t.ex. Google. En av mina vänners man jobbar med just sökmotorsoptimering och sist vi träffades så pratade vi lite om detta. Jag kände redan till lite basic tips när det kommer till sökmotorsoptimering men jag fick lite fler tips av honom som jag tänkte dela med mig till er.

När Google ska ta fram olika sajter vid en sökning så rankas olika sidor olika högt och självklart så vill man att just sin egen blogg ska ha hög ranking. Sidor som länkas mycket är värda mer än sidor som inte länkas lika mycket. I en blogg så är varje inlägg en sida, så det är alltid bra att länka tillbaka till sina gamla inlägg om man t.ex. pratar om något som man tidigare har bloggat om. För sökmotorn spelar det ingen roll om det är jag själv som länkar till en gammal sida.

Rubriker är alltid värda extra mycket. Sökmotorer söker av rubrikerna först och främst, sen själva innehållet så välj rubriker noggrannt!

Sökmotorer vill alltid hitta sidor som matchar sökningen så pass bra som möjligt och när folk söker på Google så skriver dom ofta sökningen som en fråga. Så om man har med en fråga, som man sedan svarar på så ökar man chansen att rankas högre på Google.

När man länkar så ska man undvika att skriva "läs om min nya klänning, klicka HÄR" med länken på ordet "här" för sökmotorer så tror dom att dit länken går handlar om det ordet som står... men "här" har ju egentligen inget innebörd vad gäller sidan man kommer till. Då är det bättre att t.ex. skriva "läs om min nya odd molly klänning" och då länka orden "odd molly klänning" då uppfattar Google att sidan som har länkats till handlar om "odd molly klänning".


Se fler tips om hur man ökar besökarantalet till sin blogg.

#1 - elli

Alltså jag har fortfarande inte fattat HUR man länkar.

#2 - Linda

Nu har jag läst igenom dina tips. Tack så mycket för att du delar med dig!



/Linda

#3 - Mamma Livet På Landet

Super bra tips! Tack!