bambi

Ett historiskt val
Sambon kom hem efter kl.2 i natt. Han var ju röstmottagare och han sa att dom hade kö HELA tiden. Dom räknade röster i många timmar. 

Det var ju rekordmånga som röstade, över 80%... men ändå kom Sverige Demokraterna in i riksdagen. Dom är till och med större än Vänsterpartiet och Kristdemokraterna... vad säger det om Sverige? Jag får lite ont i magen när jag tänker på det....
#1 - Linda

Vidrigt… Mår illa. =o(

#2 - c - mama till oliver

Det är verkligen hemskt. Valet var det värsta jag varit med om. :(

#3 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Det är vidrigt

#4 - Frida

Jag tror de andra partierna körde fel taktik, att tiga ihjäl dem verkade ju inte funka. De skulle ha tagit debatten med dem! Sen får jag lite ont i magen av att alliansen ska styra sverige 4 år till :( Bara hoppas man inte blir sjuk eller arbetslös.

#5 - Catrin

Det är helt fruktansvärt...

#6 - Lizen

Det visar bara vårt missnöje med invandringspolitiken. Hade någona av de etablerade partierna vågat ta tag i den biten så hade det aldrig blivit så här. Tror jag.

#7 - Sarah

Jag med :(

#8 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Håller med Frida ovan. En stor del av ansvaret för detta ligger på de andra partierna. Det visade sig redan 2006 att deras taktik bara förde SD i totalt motsatt riktning, precis som i övriga Europa. De andra partierna måste våga diskutera, möta och debattera SD's "hjärtefrågor", annars har de ännu fler röster i nästa val. Jag är tyvärr inte det minsta förvånad. För övrigt tycker jag också att det är minst lika illa att behöva styras av egoism, girighet och total nedrustning av den offentliga verksamheten i fyra år till. Suck.

#9 - Marie

Håller med Lizen! Våga debattera! Svenska folket är missnöjda med något.



Perfekt i alla fall med Alliansen i fyra år till. Med ytterligare skattesänkningar kan fler teckna privata sjuk- och inkomstförsäkringar för att på så sätt se om sitt eget hus på lång sikt, istället för att på kort sikt konsumera upp sin ökade inkomst. Den dag en ev arbetslöshet/sjukdom kommer kan då fler klara sig själva istället för att skolan/sjukvården ska behöva "offra" resurser.

#10 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Marie: Förstår inte alls vad du menar med att fler kan klara sig själva på skattesänkningar och att skolan/sjukvården slipper offra resurser? Vilka pengar är det som betalar skolan och sjukvården menar du? Som jag ser det är det precis det som hänt under de här fyra åren, både skolan och sjukvården har fått offra resurser eftersom pengarna varit färre medan både patient- och elevtillströmningen ökat. Det finns ju inga riktiga privata alternativ, utan de bekostas av samma kassa som det offentliga, med den skillnaden att de kan begränsa sitt intag när det är fullt. Allt på bekostnad av det offentliga. Och när alla inte har råd att teckna likvärdiga sjukförsäkringar så är vi snart i ett ruskigt samhälle där alla inte har rätt till lika vård och skolgång. Det känns riktigt skrämmande, enligt mig.

#11 - Anonym

Håller med Lizen! Hade de andra partien inte blundad för det SD tar upp så hade de aldrig kommit in. Och sen sista valet har man avskaffat att sjunga Sveriges nationalsång och att svenska skolbarn ska få gå till svensk kyrka för att deras klasskamrater inte har samma religion. Tycker det är skit att de tar bort svenska traditoner!

#12 - Marie

Jenny: Mindre bidrag leder till mer pengar till skola/sjukvård. Jag menar att om fler har privata sjukförsäkringar/inkomstförsäkringar behöver staten inte betala ut så mycket bidrag vid arbetslöshet/sjukdom och då blir det mer pengar över till skola/sjukvård. Mindre pengar ut=mer pengar kvar...

Och varför måste sjukförsäkringen vara jämlik?! Jag har studerat på högskola/universitet för att få ett bra jobb men hög lön, dessutom har jag flyttat dit jobben finns. Varför skulle jag vilja betala för andra som inte vill jobba? (och jo det finns de som inte vill jobba). Har en bekant som just nu är sjukskriven 50%. Jag menade att han ju kan gå ner till 50% om det inte funkar för honom att jobba 100%. Men då sa han att han inte har råd pga köpt dyrt hus mm... Så nu betalar staten (=vi som betalar skatt) hans deltid...

Det finns ju lediga jobb i Sverige, se arbetsförmedlingen. Om många andra i Sverige kan exvis veckopendla borde väl även arbetslösa kunna göra det?!



Nåja, debattera kan man ju göra i oändlighet och det är ju skönt att vi i Sverige kan rösta på det som man själv ser som viktigt. Vad andra tycker kan man ju i grunden inte påverka, alla har olika prioriteringar utifrån sin egen situation.

#13 - Anna

Jag får mycket ont i magen och är bedrövad över valresultatet! Vill inte ha det samhälle som du beskriver Marie och håller med Jenny i Dalby!

En positiv sak är dock att av de unga mellan 18-25 har fler röstat på de rödgröna! Det kanske finns hopp om framtiden. För mig personligen är en alliansregering till fördel - jag får mer pengar i plånboken, men jag vill inte leva i ett egoistiskt samhälle och röstar därför på de rödgröna! Funderar också starkt på att engagera mig politiskt!

#14 - Marie

Anna: Klart att de unga röstar rödgrönt, de har ju inga jobb ännu eller har inte börjat tjäna sina pengar ännu. Det gjorde nog jag också i den åldern, då ville man ju ha höjt studiebidrag bla. Det jag menar är att man ändrar sig efter sin livssituation.



Ni får missförstå mig rätt: Det jag vill är att ha en superbra skola och en superbra sjukvård, men jag tror inte att vägen till detta är att gå via skatter och bidrag. För att få in skattepengar måste vi få unga mfl att inse att det ska löna sig att jobba. Visst, det är inte alltid så kul, men allt i livet kan inte vara roligt.



Jag var på en jättebra föreläsning med Clas Magnusson (skrivit boken "Hållbar hög prestation") som handlar om Det går visst att köra hårt med sig själv, må bra under tiden och hålla i längden. Handbok för hållbar hög prestation visar, både teoretiskt och praktiskt, hur man lyckas med det.... Han beskrev även hur prestationerna förändrats i Sverige genom åren. Om hur vi kommer att sluta vara ett välfärdsland om allt vi gör "måste vara roligt".



Men, men nu ger jag mig ur debatten. Lycka till med det ni gör!

#15 - c - mama till oliver

Det är verkligen hemskt. Värsta valet någonsin. Och sen dom åsikter som vissa har är ännu värre :( Själv tror jag inte på skattesänkningar och privatisering i allt större grad etc...



Jag röstade rödgrönt.



Det sista jag ville ha var en högerregering vid makten samt ett rasistiskt parti i riksdagen!

#16 - Sara

Alla som snackar om privata sjukförsäkringar och folk som "inte vill jobba" och att allt inte kan vara roligt jämt är människor som av olika anledningar har fått möjligheter att plugga/hitta ett bra jobb och en SJÄLVKÄNSLA som säger att man är bra, att man kommer att klara sig att man är VÄRD att lyckas. ALLA KOMMER INTE ATT HA DEN MÖJLIGHETEN!!!!! Det är skillnad att jobba extra på McDonalds medan man pluggar juridik vid sidan av (man vet då att jobbet är tidsbegränsat) och att jobba som på McDonalds eller som städerska/ica-kassörska/undersköterska eller whatever i ett helt yrkesliv eftersom man upplever att man inte har några möjligheter att välja något annat. SLUTA SNACKA OM VALFRIHET. VALFRIHETEN FINNS BARA FÖR DE REDAN PRIVILEGIADE (och i ytterst få fall av undantag). Erkänn istället att för att vi ska kunna bibehålla det klassamhälle som vi har byggt upp så krävs det att vissa människor inte inser sin kapacitet/sin möjligheter och därmed stannar på ett utslitande lågbetalt jobb. Det kan inte finnas någon som på allvar tror att alla människor huxflux skulle fixa sig en privat sjukförsäkring/pensionsförsäkring/livförsäkring bara för att skatterna sänktes och vi får några hundralappar mer i plånboken. Visst, rösta på Alliansen men STÅ DÅ ÅTMINSTONE FÖR ATT NI VILL UPPRÄTTHÅLLA KLASSAMHÄLLET OCH KOM INTE OCH SNACKA SKIT OM ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE OCH SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR, FÖR DET FINNS INTE IDAG.

#17 - Sara

Alla som snackar om privata sjukförsäkringar och folk som "inte vill jobba" och att allt inte kan vara roligt jämt är människor som av olika anledningar har fått möjligheter att plugga/hitta ett bra jobb och en SJÄLVKÄNSLA som säger att man är bra, att man kommer att klara sig att man är VÄRD att lyckas. ALLA KOMMER INTE ATT HA DEN MÖJLIGHETEN!!!!! Det är skillnad att jobba extra på McDonalds medan man pluggar juridik vid sidan av (man vet då att jobbet är tidsbegränsat) och att jobba som på McDonalds eller som städerska/ica-kassörska/undersköterska eller whatever i ett helt yrkesliv eftersom man upplever att man inte har några möjligheter att välja något annat. SLUTA SNACKA OM VALFRIHET. VALFRIHETEN FINNS BARA FÖR DE REDAN PRIVILEGIADE (och i ytterst få fall av undantag). Erkänn istället att för att vi ska kunna bibehålla det klassamhälle som vi har byggt upp så krävs det att vissa människor inte inser sin kapacitet/sin möjligheter och därmed stannar på ett utslitande lågbetalt jobb. Det kan inte finnas någon som på allvar tror att alla människor huxflux skulle fixa sig en privat sjukförsäkring/pensionsförsäkring/livförsäkring bara för att skatterna sänktes och vi får några hundralappar mer i plånboken. Visst, rösta på Alliansen men STÅ DÅ ÅTMINSTONE FÖR ATT NI VILL UPPRÄTTHÅLLA KLASSAMHÄLLET OCH KOM INTE OCH SNACKA SKIT OM ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE OCH SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR, FÖR DET FINNS INTE IDAG.

#18 - Frida

Öh, jag har inte fått ett enda öre mer i plånboken av denna regering. Hur fan ska jag ha råd med en sjukförsäkring? Eller till mitt barn? Vill vi ha ett nytt USA eller? Ingen som sett John Q?



Och att det finns jobb? Vart har ni fått de ifrån? Jag har vänner som är arbetslösa, som verkligen kämpar för att få ett jobb, men får inget. Ska alla jobba som telefonförsäljare eller? Med endast provisionslön? Jag har aldrig varit så besviken över ett val i hela mitt liv. Och jag tycker det är mycket värre att alliansen får fortsätta hålla på än att SD kommit in riksdagen :(

#19 - Marie

Jag kan ju då inte låta bli att berätta att jag själv kommer från en klassisk arbetarfamilj med en förälder som jobbar inom landstinget samt en pappa som är anställd hantverkare. Jag har gått i helt vanlig skola, på en liten ort (3000 invånare) helt utan valmöjligheter. Mina klasskamrater har haft precis samma förutsättningar som jag. Några ville studera vidare, andra inte. Vissa hade förutsättningarna, men ville inte. Andra hade inte förutsättningarna, men gjorde det ändå.



Livet är fullt av prioriteringar och man kan inte skylla någon annan än sig själv för de val man gör!

Likaså var man gör av sina pengar varje månad. Om man nu verkligen vill ha, låt oss säga, en pensionsförsäkring (förutsatt att detta är överst på "önskelistan, dvs alla andra nödvändiga val är klara), då gör man väl allt för att få den. Exvis slutar röka, säger upp alla tidningsprenumerationer, slopar mobilen, köper billigare kläder, mat, nöjen, flyttar till billigare boende mm mm. Väljer man fortfarande inte att göra dessa besparingar, då har man gjort ett eget VAL och får stå de konsekvenser det får, nu eller i framtiden.



Och om det nu bara finns jobb som telefonförsäljare, då får man väl ta det för ett tag tills det dyker upp något annat (utbildning, jobb på annan ort, annat jobb edyl)



Men jag är kanske ett undantag. Men om jag, den blyga tösen från byn, klarar det så kan nog de flesta!

#20 - Anna

Marie: Jag tror inte att alla ändrar sina val utifrån sin livssituation och jag tror mer om våra ungdomar! Själv håller jag kvar mina grundvärderingar som egentligen inte på något sätt gynnar mig själv, men jag vill ha ett samhälle där vi fördelar våra tillgångar på ett mer jämlikt sätt än de senaste åren då de rika fått det bättre och de svaga fått det sämre. Undrar också om man kan välja att vara sjuk eller inte ? Har man inte tecknat sin sjukförsäkring ska man då få skylla sig själv? Så vill i alla fall inte jag ha det! Alla kan bli sjuka när som helst!

Jag tycker också vi ska vara rädda om våra skattepengar och inte låta vinster i privata skolor och sjukvård gå till privatpersoners egna fickor. Det tycker jag är slöseri med våra skattepengar!

Mitt magont har inte gått över!

#21 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Marie: Det är ju verkligen en sanning med modifikation att alla har samma förutsättningar att ta sig vidare. Om du har växt upp i ett trasigt hem, kanske med missbrukande föräldrar, utan kärlek, utan stöd och uppmuntran hemifrån så har du inte samma förutsättningar som "alla andra". Vissa klarar det ändå, andra inte.



Jag har växt upp med två akademikerföräldrar i ett tryggt och kärleksfullt hem, jag har två högskoleutbildningar (men trots det en usel lön), en högavlönad make som gör att vi har det gott ekonomiskt ställt men har för den sakens skull inget till övers för den egocentriska hållning som präglar hela det borgerliga synsättet. Jag jobbar inom vården och ser varje dag vad som håller på att hända (och måste tillägga att jag sliter så ofantligt mycket hårdare, både psykiskt och fysiskt på mitt nuvarande jobb än på det förra högavlönade it-jobbet jag hade). De allra flesta är nog överens om att de önskar en tillfredsställande vård (och skola, och...) den dag de själva blir sjuka. Synd bara att det är så få som vill vara med och betala. För välfärd kostar. Och det får vi alla vara med och dela på. Har man mycket så har man mycket över ändå, i slutändan.



Jag vill iallafall inte stödja en politik som går ut på att "man får skylla sig själv" om man inte har råd med lika bra sjukvård som grannen, eller att ett barn får sämre skolgång än kompisen för ett "val" som hans/hennes föräldrar gjort tidigare i livet. Du menar alltså på fullaste allvar att du i förlängningen tycker att det är okej att ett svårt sjukt barn till en lågavlönad, outbildad förälder inte har samma rätt till god sjukvård som ett barn till en högavlönad sådan, eftersom de inte har råd med samma sjukförsäkring? Allt eftersom den lågavlönade föräldern indirekt gjort detta VAL och därmed får skylla sig själv? Skrämmande människosyn måste jag säga.

#22 - bloglovinbyten-ja

Ett ord: Katastrofval!

#23 - Anna

Känner igen mig i och håller med Jenny i Dalby. Skönt att det finns fler som inte bara tänker på sig själv!