bambi

Forskning kring barns språkutveckling


Zack har deltagit i ett forskningsprogram som heter SPRINT som bedrivs på Stockholms Universitet. Hittills så har vi bara fyllt i enkäter med hundratals ord, vilka han har kunnat och inte kunnat. Detta har vi gjort tre gånger tror jag med jämna mellanrum. Första gångerna så kunde han i princip inga ord alls men den senaste gången så kunde vi klicka i en massa ord!

Nu är det dags för nästa steg i programmet och då ska vi börja spela in en massa samtal vi har med Zack. Sedan så ska vi få se på en serie DVD-filmer som handlar om barns språkutveckling och hur man kan stimulera den. Vi ska få prova på olika sätt att prata med Zack och se om det främjar hans språkutveckling. Dom ska jämföra språkutvecklingen före och efter denna "utbildning" och jämföra med andra barngrupper.

Det ska bli jätteintressant att se om man som förälder kan påverka sitt barns språkutveckling eller inte. Jag kommer att hålla er uppdaterade angående detta projekt och även delge mig med det jag lär mig!

#1 - Johanna

Det lät jättespännande! Är ju förskollärare med specialutbildning på just språkutveckling, så jag ser fram emot att få läsa mer om det! Kul att ni är med i en studie! :)

#2 - Sarah

Vad intressant och spännande. Hur kom ni med i den studien? Anmälde ni er till den?



Kram

#3 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Sarah Nej, dom kontaktade oss. Dom kontaktade föräldrar med barn födda inom vissa datum bosatta här i Stockholm.