bambi

God och enkel Kalops
Här kommer receptet på en enkel och god Kalops. Uppskattas av både vuxna och barn  :)



500-600 gr grytbitar
2 gula lökar
2 morötter
5 lagerblad
10 kryddpepparkorn
1 msk tomatpuré
3 msk kalvfond (eller buljong)
maizena
ca 7 dl vatten

Tillbehör:
Kokt potatis
Inlagda rödbetor

1. Bryn köttet i smör. Hacka lök och fräs tillsammans med köttet.
2. Tillsätt lagerblad, kryddpepparkorn och tomatpuré.
3. Täck med vatten, ca 7 dl. Tillsätt fond och låt puttra på svag värme ca 60-80 minutter och tills köttet känns mört.
4. Skala och skär morötterna i mindre bitar. Lägg ner dom när ca 10 min av koktiden återstår.
5. Red med maizena tills skyn blir lätt simmig. Rör om och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.


P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!!
#1 - Linda Andersson

Måste snart skaffa mig en receptbok där jag kan skriva ner alla recept... har hittat en perfekt på lagerhaus, som jag tror jag ska införskaffa. Visst kan man spara recept på datorn med, men det är inte så smidigt att ha datorn bredvid spisen... Fast kalops är ju inte så svårt att göra, men ändå... tack för att du delar med dig.

#2 - Mochride - mitt hjärtas röst

Jag som tänkte leta efter ett recept på kalops och så hittar jag det här :) Det ska jag skriva in i min receptbok :)