bambi

Pestomos med olivbiffar
Det blev pestomos med olivbiffar igår (bytte plats med den och aprikosfyllda kycklingen, så det blir det ikväll istället). Det är verkligen supergott. Nu har vi ingen potatispress så potatismoset blir lite klumpigt (vissa är ju lite känsliga när det kommer till sånt, men inte vi) så det kanske inte ser så aptitligt ut... men det var det! Lovar!  :)



Pestomos
1 kg potatis
2-2½ dl mjölk
1 msk smör
salt & peppar
3/4 dl pesto

Olivbiffar
400-500 gr köttfärs
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
smör
1 liten burk oliver
1 dl grädde

1. Skala och skiva potatis. Koka den mjuk i lättsaltat vatten ca 10 min. Häll av vattnet och mosa potatisen.
2. Värm mjölken och smör, rör ner lite i taget med potatisen. Vänd i pesto (jag använde röd pesto, men vanlig pesto funkar också förstås!), smaka av med salt och peppar.

3. Hacka oliver (helst kalamata oliver!) Blanda färsen med vitlök, salt, peppar, oliver och grädde. Forma till ovala biffar och stek i en stekpanna ca 3 min. på varje sida.
#1 - jossan

gud så gott :) älskar både pesto och oliver, måste provas! Kul att blanda i sånt i "husmanskost" :)

#2 - SOFÄ

Hallå hallå!

Jag tycker potatismoset nästan smakar BÄTTRE med klumpar! Det ska vara lite motstånd i det, me lajk. Så, när bjuder du mig på middag? :-) Hihi

Ha en superbra dag! Kram

#3 - Bebislängtan

Det både ser och låter fantastiskt gott ut, kanske ska prova i veckan!

#4 - Jojjo

Har handlat ingredienser, så imorgon blir det pestomos och olivbiffar!

Förra veckan bakade jag dina jordnötskakor (som för övrigt tog slut direkt) och idag har vi ätit upp resterande jordnötssmör och jordnötter i form av kycklingspett med ris och jordnötssås.



Jordnötssås (4 pers)

1 dl jordnötter

2 dl jordnötssmör

2 dl kokosmjölk

2 tsk röd currypasta

1 tsk riven färsk ingefära

1 st vitlöksklyfta, pressad

Salt, efter smak



En försmak av Thailand... :)

#5 - Cilla

Äger inte heller någon potatispress men har aldrig lyckats få så klumpigt potatismos ändå, jag vispar mitt potatismos och får då lite klumpar men inte så mycket.