bambi

Att jobba i motvind
Det känns lite som att förskolepedagogerna jobbar i motvind vad gäller frågan att förskolan heter förskolan och inte dagis. Speciellt när till och med Stockholms Stad kallar det för dagis:


Från Stockholms Stads Utrednings- och Statistikkontor som gör en enkätundersöknming om förskolor dagis

#1 - Sigrid

Det enda jag har att säga är: Fy FAN

#2 - Martina

Hehe

Jag hävdar fortfarande att smeknamnet Dagis inte har något med det underbara arbete som Förskolans pedagoger gör!

#3 - ♥anna♥

Haha ja det är lite dålig stil även om jag inte ser det som så himla allvarligt.

#4 - Maol

Weird det där. Jag är old school så när någon nämner förskola så tänker jag automatiskt på 6-åringar. "Menar de riktiga föskolan eller dagis?"

Sen när bytte de namnet från dagis till förskola? Vet du det?

#5 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Men vad har ni fått för någonting egentligen? Vi fick en enkät i veckan:



"Tyck till om ditt barns förskola/familjehem" och där är det skrivet:

"Till Dig som är förälder till barn i förskoleverksamhet". Från USK (undersöknings... nånting)

#6 - Tess

Här brukar jag höra om förskolan och "den riktiga" förskolan. Den förstnämnda handlar om de upp till 5 år och den andra är den för 6-åringar. Jag tycker det låter fulare än att säga dagis. Det låter som att förskolan för de upp till 5 år inte är "på riktigt" när man säger som benämningen här ovan.

#7 - BAMBI

Skotmamman Ja, men det är ju den! Detta stod utanpå, alltså vid vår adress!

#8 - Maria

Vad intressant att du tar upp detta när det är den senaste diskussionen vi hade på universitetet! Jag läser till förskollärare och senaste kursen handlade om läraryrkets profession. Jag tycker att det är bra att det nu heter förskola, dels för att få upp förskolans status och uppmärksamma människor att barn faktiskt lär sig redan där och inte bara i skolan. Jag tycker att det är riktigt tråkigt att så många fortfarande har barnpassning i huvudet när de tänker på förskolan, när barnen kan lära sig så otroligt mycket om alla har rätt inställning och pedagogerna är duktiga på det de gör!

Nog om det, vill bara tacka för din fina blogg. Du skriver alltid om spännande saker och det finns inget som jag finner ointressant! Det var verkligen en ära att få följa med på er resa till Thailand och se alla underbara bilder, främst de från ert bröllop! :)

Sen är det verkligen ett plus i kanten att du är lika galen i Odd Molly som jag är! Fortsätt som du gör! :)