bambi

Dags att lära sig att äta med sked?



Jag tänkte att min snart-ett-åring skulle kanske ta och lära sig att äta med sked. Jag kommer inte ihåg hur gammal Zack var när han började äta med sked, men nog allt var han runt året? Så hon fick testa till mellanmålet. Jag satt där tålmodigt och såg på när hon kladdade.... ända tills det hamnade lite på golvet. Då tänkte jag "nej, jag orkar inte med kladd på golvet!" och började mata henne som vanligt.

Jag har märkt att jag inte orkar ta mig lika mycket tid att lära Leah saker och ting som jag gjorde när Zack var bebis. Jag läser inte lika mycket för Leah som jag gjorde för Zack och leker inte lika mycket med henne. Vilken lat morsa jag har blivit! Nu får jag skärpa mig!

Men jag har hört av andra vänner också att man inte riktigt orkar engagera sig lika mycket i barn nr. 2 eftersom man har ju ett till barn att ta hand om också. Andra barnet får ofta haka på. Bra eller dåligt...? Jag vet inte...
#1 - Hanna

Vår tjej hade skedfobi :)



Hon kom aldrig igång att äta riktigt, och var så liten och tanig och hade dessutom förkylningsastma. Skarpt läge och jag var rätt nervös, eftersom hon inte var intresserad direkt av amning eller falska heller. Inte så hungrig, men heller inte så nöjd. En dag tröttnade jag, trött och less, och vände upp och ner på tallriken framför henne och gick till diskbänken. Inte direkt stolt över min reaktion, förrän jag såg att hon då pillade i sig i princip allt med fingrarna direkt från bordet.



Så så fick hon äta ett tag! Sedan gick hon direkt på gaffel, sked var inte kul förrän hon ville bli bebis igen framåt 3 år!

#2 - Pethra

Absolut ingen kritik mot dig Bambi, men kladd kommer ju när de skall lära sig att äta själva. Ju tidigare desto bättre kan väl jag tycka, men det är ju självklart upp till varje individuella förälder.

#3 - BAMBI

Pethra Nej, jag vet. Jag har ju tidigare skrivit ett inlägg om viktigt det är att barn får kladda. Men ibland är jag så lat så jag orkar inte städa upp efter dom...men inlägget är ju skrivet som kritik till mig själv!

#4 - Emma Viklund

Hej :) Blev tipsad om att du nyligen bytt hit till alltforföraldrar och hörde att du fått med allt innehåll från din förra blogg... Hur går man till väga då steg för steg? Har idag bytt hit jag med och vill gärna ha innehållet från min andra blogg.



Tacksam för svar :)

#5 - mrsjanuary

Här tränar Smilla oxå på att äta på egen hand med sked. Kladdigt värre;-) Tur jag har en hund som agerar dammsugare sen. Han är nog en gladare hund än vanligt och tycker det är suveränt att Smilla lär sig äta. hahaha.

Ha en bra dag!

#6 - Malin

Ang att inte orka engagera sig i barn nr 2.

Tyvärr tror jag barn nr 2 kan få en känsla, som kanske t o m håller i sej i vuxen ålder, av att inte känna sig lika viktig som barn nr 1.

Jag förstår dock föräldrar, att det lätt blir på det viset att barn nr 2 mest bara ”hänger med i farten”. Men om man redan tänker på det (som du gör) så är det nog bra att ge barnen lika stor uppmärksamhet och lika stort engagemang.

#7 - Milo

Det där känner jag igen, jag har tätt mellan barnen (17 månader) och Ofelia har nog fått "hänga med" mycket som du uttryckte dig. Jag har också funderat mycket på det där om det är bra eller dåligt, vi försöker göra saker med bara ett barn åt gången ibland men det är inte alltid det hinns med. Men det är ju bra att vara medveten om det iallafall, så kan man kanske förbättra förutsättningarna för sina barn. Jag vill att båda ska känna sig lika älskade och viktiga, lika mycket "egentid" med mig (och pappan för den delen).

#8 - Emelie och lilla familjen

Jag hade lite kladd-fobi förra året när lillan skulle börja äta själv. Som tur var spenderade vi största delen av sommaren hos mina föräldrar så då var det mormor som fick torka kladd. Tror hon har mycket större tålamod med det där än vad jag har.

Men ett tips kan ju vara att äta mycket utomhus nu när det börjar bli varmt, så att Leah lär sig utan att du behöver torka golv och bord efteråt.

#9 - Erika

Jag ska ha bebis när som helst. Har gått över 3 dagar idag. Jag är rädd att jag ska bli "en sån där morsa", att andra barnet bara ska få "hänga me"! Att man inte kommer att engagera sig lika mycket. Å andra sidan kommer nog storasyser ta endel ansvar och lära som är 5 år äldre. Kladdet är ju en sån kort period i deras liv också, så man kanske bara ska njuta?!

#10 - Beata

Vet inte om det är bra eller dåligt, hon lär sig ju till sist i alla fall, båda barnen kan ju inte få likadan uppväxt eftersom förutsättningarna är olika. Jag tror det är väldigt vanligt i alla fall när man har två små barn med liten ålderskillnad. Men nog skulle du kunna läsa för henne, det är viktigt.

#11 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jag känner på mig att jag också kommer bli precis så där. Känns å ena sidan naturligt men å andra sidan synd. Men man är ju inte mer än människa, eller vad man brukar säga.

Tror du är en jättefin mamma!