bambi

Drömmar och drömtydning

Som jag nämnde tidigare så drömde jag mardrömmar denna natt som var. Jag brukar inte drömma mardrömmar så ofta, men det är riktigt jobbigt när man väl gör det.

Jag drömde att jag och Leah var inne i lägenheten och den brann (eller om det var fullt med giftig gas eller liknande). Luften höll i allafall på att ta slut här inne och jag var bara några centimeter ifrån dörrhandtaget när jag känner att både hon och jag håller på att svimma av. Det var en riktigt riktigt läskig känsla.

Jag tror att denna dröm kommer från det jag upplevde under dagen. Efter min lunch med Anna så såg jag att det var fullt med poliser och det var avspärrat vid Forex vid Skanstull. Jag började fundera att det måste ha skett ett rån och jag tänkte på dom stackars människorna som jobbade då det skedde. Det kan inte ha varit lätt. Sen när jag och Leah kommer hem så ser jag hur en polishelikopter flyger ovanför vårt hus. Den står typ stilla i luften, precis ovanför vårt hus. Jag tänker då att "tänk om rånarna gömmer sig här någonstans, va läskigt!" och det satte igång en massa tankar och känslor som jag senare bearbetade i drömmen (tolkar jag det som).

Vi bearbetar ofta det som vi har varit med om och känt under dagen i våra drömmar. Det kallas för dagsrester, rester från dagen som behöver bearbetas helt enkelt. Ibland så blandas dessa dagsrester med andra tankar och det kan bli himla rörigt.

 

Förutom att drömmar kan vara väldigt röriga så brukar dom vara väldigt svåra att förklara och sätta ord på. Freud delade in drömmen i flera olika delar:



Den latenta drömmen är den ursprungliga drömmen som innehåller väldigt mycket känslor (ibland "förbjudna"). Sen när vi vaknar så har oftast vår hjärna censurerat innehållet (speciellt dom förbjudna delarna) och drömmen vi minns kallas för den manifesta drömmen. Sen när vi ska försöka sätta ord på alla känslor i drömmen så förändras det förstås, det går aldrig att återberätta en dröm helt och hållet. Så drömmen som vi berättar om är oftast väldigt olik den ursprungliga drömmen - den latenta drömmen.

Vid drömtydning så gäller det då att gå bakåt i ledet och försöka se vad det är som har sållats bort i varje led. Det är riktigt svårt, men med lite träning så kan man lära sig att identifiera känslorna som dyker upp i drömmar och se var i ens "vakna" liv dom härleder ifrån.


P.S. Jag har inte hittat något i nyheterna om rånet så jag kanske tolkade det hela fel eller om det bara avr ett rånförsök... jag vet inte?
#1 - Jenny

Det kan inte va detta poliserna var där för?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10691176.ab

#4 - Anonym

Äsch, länkarna verkar inte funka, men se expressen på nätet!

#5 - Anonym

#6 - Anonym

Det var tydligen ett rån mot Forex vid Skanstull. En kollega var där när det hände. Rånarna sköt tydligen ett skott, som lät väldigt högt, och sedan försvann de i en bil som stod parkerad. När de körde iväg körde de i fel körriktning. Sen hade han inte sett mer. Läskigt!

#7 - Marie

Inlägget om rånet var från mig. Namnet försvann tydligen :-)

#8 - Anonym

#9 - Anonym

Hejsan!

Jag jobbade i den bankbutiken dagen det hände! Det var inte skottlossning! Det var en skarp bomb som smällde av i en av mina kolegors kassa! Ingen av oss som jobbade skades fysikskt, men det var mycket värre psykiskt då vi alla trodde att vi skulle dö när rånarna försökte ta sig in till oss! Men dom misslyckades såklart med det och det blev bara ett litet hål i det skott/kross-säkra glaset. Däremot flög det grejer av tryckvågen så båda stora fönstrena i kundutrymmet och även dörren in till banken gick sönder. Alla tidningar skriver helt fel och olika saker och det gör bla mig väldigt upprörd!



Så nu vet du iaf lite mer om händelsen så som det hände PÅ RIKTIGT!



Tack för mig// anonym forex banksäljare