bambi

Dumlemuffins med vaniljströssel

Här kommer en gammal klassiker som är riktigt mumsig. Det var något år sen jag gjorde dessa, men ska nog göra dom snart igen.


14 st.

2 dl strösocker
125 g margarin
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
14 st Dumle-kolor


Vaniljströssel
1 dl vetemjöl
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
50 g smält smör


1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Vispa socker och matfett poröst, tillsätt äggen ett i taget under omrörning.
3. Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl. Rör ner mjölblandningen samt mjölk, blanda till en smet.
4. Fyll muffinsformarna till hälften med smeten, lägg en Dumle-kola i vardera muffinsform.
5. Blanda alla ingredienser till strösslet och strö detta över muffinssmeten i formarna. Grädda mitt i ugnen ca 15 min


P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' (eller Facebook) så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)
#1 - Rocktjejen

Åh, de där lät goda. :) Tack för tipset. Jag gillade inlägget så jag hoppas att fler gör det med. :)

Krya på dig, Bambi. Kram

#2 - Anna L

OJ va goda de lät. Ska absolut göras till em-kaffet idag:) Tack för receptet

#3 - Anna L

OJ va goda de lät. Ska absolut göras till em-kaffet idag:) Tack för receptet

#4 - Jessica

varför margarin och sen smör i strösslet? smör hela vägen väl, naturligare och godare :):)

#5 - Molly

Verkar hur goda som helst ju! Gillar dina recept du har i din blogg :) Jag har testat några av dem, bl.a. cookiebrownies som jag bakade på min födelsedag och bjöd släkten. De blev succé! :D

#6 - Killmamman

gud så gott, tack för recept :)