bambi

Första korten med nya kameran
Zack är jättefebrig idag så det blir att vara hemma idag från förskolan. Jag har testat min nya kamera lite, försökte fota samma motiv från samma ställe. Nu har jag inte lärt mig några inställningar ännu utan tog med "auto" med båda kamerorna:



Med nya kameran så blev det jämnare färger, det ser man inte minst på soffan. Blixten blev inte lika "blank". Men jag tyckte nog att färgerna (på Zacks tröja) blev klarare med vår gamla kamera. Ja, jag får fortsätta och exprimentera med nya kameran under dagen...
#1 - Sandra

Gud vad härligt med en sån fin kamera! Jag har en D3100 och är supernöjd med den. Ett litet första tips är att fota med auto utan blixt, det brukar bli jättefina bilder med den inställningen. Sen har du ju en helt ny värld av inställningar att leka med.

#2 - ulrica

Aldrig fota i Autoläge... ;)



/www.barnenovi.blogspot.com

#3 - Carola

Skippa auto och kör på manuell direkt! Visst, det blir många "konstiga" foton men det är då man lär sig snabbast! Jag gjorde så, lärde mig massor, och nu när jag går en fotokurs via komvux så har jag lärt mig ännu mer! Det är verkligen skitkul att fota, nu ser jag alla missar som särskilt dagisfotograferna gör... lär ju spara in pengar då vi aldrig mer kommer att köpa deras foton... hehe...

#4 - Beata

Visst är det roligt med en systemkamera! Om du är fotointresserad och vill framhäva olika saker som färger eller kontrast m.m. så kan jag rekommendera dig att köpa eller (piratladda, olagligt men gratis) Photoshop. Det finns även kortare grundläggande kurser i Photoshop, ett billigare alternativ är att kolla upp olika funktioner på nätet samt på youtube. Photoshop är kul och enkelt och på så sätt kan man verligen framhäva det finaste ur sina kort.



Hoppas lille Zack kryar på sig snabbt! Och ha så kul med din nya kamera :-)

#5 - LADY DAHMER| hårig och härlig!

nej nej, fota MED blixt med köp en ljusskopa!



se skillnaden här:

http://anaiah.blogg.se/2010/april/min-ljusskopa.html

#6 - Agnieszka-2barnsmorsan

Den bästa investering jag gjort, bortsett från att köpa en systemkamera är att gå en fotokurs. Här i Nyköping hade de för ett tag sen en nybörjarkurs, man fick lära sig att fota manuellt, och OJ vilken skillnad på bilder må jag säga! På måndag ska jag börja fortsättningskursen och jag ser verkligen fram emot det! Kolla upp om det finns kurser hos er i stockholm, verkligen värt det!



kram

#7 - Beata

Ps. Inget med inlägget att göra men... För ett tag sedan srev du om Freuds utvecklingsteorier och du skriver ofta om psykologi. Jag har nu precis avslutat min Psykologi B kurs med slutbetyg VG och jag vill bara tacks för jag har verkligen haft bra användning av dina inlägg som handlat om psykologi och genus! Jag är jätteglad! Fick nämligen reda på mitt betyg nyss! :-)

#8 - Beata

Ps. Inget med inlägget att göra men... För ett tag sedan srev du om Freuds utvecklingsteorier och du skriver ofta om psykologi. Jag har nu precis avslutat min Psykologi B kurs med slutbetyg VG och jag vill bara tacks för jag har verkligen haft bra användning av dina inlägg som handlat om psykologi och genus! Jag är jätteglad! Fick nämligen reda på mitt betyg nyss! :-)

#9 - Beata

Ps. Inget med inlägget att göra men... För ett tag sedan srev du om Freuds utvecklingsteorier och du skriver ofta om psykologi. Jag har nu precis avslutat min Psykologi B kurs med slutbetyg VG och jag vill bara tacks för jag har verkligen haft bra användning av dina inlägg som handlat om psykologi och genus! Jag är jätteglad! Fick nämligen reda på mitt betyg nyss! :-)

#10 - Cami - foto

Lär dig att fotografera på manuellt - det är det första steget i att få bättre bilder! Känns jobbigt i början men once you go manual you won't go back. Vad gäller färger och kontraster och sånt, är det bra att lära sig lite grunder i att redigera bilder för att få bättre resultat. Man behöver inte bli ett proffs för det, heller :) Fotokurs är bra om man inte vet hur man annars ska börja. H/Camilla

#11 - Beata

Oj, förlåt jag har haft problem med att kommentera oh ser nu att det blivit postat alldelles för många gånger! Jag kan inte se din blogg via Google Crome och på Explorer har jag problem när jag ska kommentera. :-(