bambi

Idag har jag för första gången i mitt liv...

...skalat räkor. Jag äter inte skaldjur eller fisk, vilket jag har fått från min pappa men jag försöker då och då laga mat med fisk/skaldjur i så att barnen ska lära sig att äta det (och jag äter då det själv och låtsas så gott det går att det är gott).



Ikväll så skulle jag göra Paella för första gången och då behövde jag ju skala räkor. För det första så var det inte så lätt och för det andra så var det riktigt riktigt vidrigt. Det var någon äcklig gul smörja som rann ur huvudena och så dom där äckliga små ögonen *ryser* och så fanns det äcklig rom i varenda en. Är alla räkor honor? Det var riktigt vidrigt i allafall! Så jag klarade inte alls av att äta dom och jag tror att jag aldrig mer kommer att äta en räka igen i resten av mitt liv....

#1 - Sofi

Haha.. ja, de är inte snygga inte! Jag pallar inte heller att äta dom, de ser ju ut som små monster!



Och folk håller på "Men räkor och skaldjur som är såååå gott! Nu går du miste om nåt!!". Yeah right, alltså om jag inte tycker om det så går jag ju inte miste om nåt. Eller? Hur tänkte dom?

#2 - Maria

Jag tycker om skaldjur.. tycker det är riktigt gott, speciellt i röror. Men jag skalar aldrig dom för jag köper färdigskalade just för att det är så äckligt att göra det. blä.



Jag undrar om du kommer svara på alla frågor ifrån frågestunden. Såg att du inte har svarat på min =(



Ha det gott.

#3 - BAMBI

Maria Det kommer fler svar!

#4 - Anonym

Japp, alla räkor är honor, eftersom de först föds som killar och övergår till det kvinnliga könet när de är vuxna, skumt va? Jobbigt att skala, men ack så gott att äta "riktiga" räkor, eller hur? Särskilt de som kommer nu på vinterhalvåret och tidiga våren. Mmm... Lycka till med prickarna förresten! Kram från Lisa :)

#5 - Frida

Finns inget godare än räkor :D Skulle kunna äta det som godis. Och jag brukar "sörpla" i mig romen också :P haha.

#6 - Sara

Jag har också alltid undrat över det gula som rinner ut ur huvudet när man skalar dom små rackarn! Men, det kan inte hjälpas, räkor är väldigt gott! =)

#7 - Sussi

Hej



Gillar inte heller att skalla ..det överlåter jag till andra.

Men nu har ju många affärer börjat med skalade räkor så det är ju perfekt. (Finns även i frysdisken)



Ha en bra kväll

Kram

Sussi

#8 - Sussi

Hejsan



Gillar inte heller att skala räkor. Men nu har affärerna börjat med att sälja skalade räkor, finns även i frysen.

Det funkar perfekt för oss.

Ingen skillnad alls.



Ha en fin kväll

Kram

Sussi

#9 - therese

Skala och rensa är definitivt inte så kul däremot så borde du ju inte behöva låtsas inför barnen. De kommer ändå att lära sig att alla inte tycker om allt men att man kan prova eller till och med äta saker även om det inte är gott. Här hemma ser sönerna hur pappa älskar kantareller, mamma inte. Äldste sonen är tveksam till det, vilket han i och för sig är till det mesta. Yngste äter vad som helst bara det går att stoppa i munnen och finns på någon av våra tallrikar. Tvinga dig inte i onöda om du verkligen inte gillar det.

#10 - Mallan

Om du ska bita ihop någon mer gång så köp färska räkor, inte djupfrysta. Det rinner ingen sörja från huvudet på en färsk räka. Och nu håller de på eller har precis rommat ur sig. Använd engånghandskar då du skalar, fast det kanske du gjorde :D Då känns det inte lika läbbigt ;)

#11 - Alfva

Åh, mums! Jag älskar verkligen räkor, fast det där med att skala kan man såklart överlåta åt någon annan. Men som någon annan skrev, färska räkor är "trevligare" på alla sätt, de brukar heller inte ha lika mycket rom av någon anledning.



Förresten har jag aldrig skrikit så högt i min dykarmask som när jag gjorde ett nattdyk och tog tag i en repstump där det satt en räka med sina äckliga uppspärrade ögon och bara glodde på mig. Vidriga små djur. :D

#12 - Anonym

Haha! Nästa gång kan du ju köpa färdig skalade. Vet att Ica har ett med frysta räkor som smakar väldigt bra!

#13 - Bea

Haha! Nästa gång kan du ju köpa färdig skalade. Vet att Ica har ett med frysta räkor som smakar väldigt bra!

#14 - Madde

Räkor ser otäcka ut tycker jag. Deras plirande små ögon och så morrhåren eller vad det nu är som alltid ligger kvar och skräpar efter skalning. Ryser. Inte smakar dom särskilt gott heller.!

#15 - Lesthi

Oj :D jag tycker att räkor är som godast när man skalar dem själv.

#16 - Anna

Åh, det där med om alla räkor är honor har ju jag tänkt kolla upp hur länge som helst då varenda räka jag har ätit på sistone har varit sprängfylld med rom, vad bra att den anonyma kommentatorn här ovan förklarade :) jag borde veta det, västkusttjej som älskar skaldjur...!

#17 - Linda

Knepigt, har aldrig varit med om något gult som runnit någonstans...

Som någon annan sa så föds alla räkor, eller rättare sagt kläcks alla räkor till hanar, och när de är i sällskap av andra så blir de honor... Så funkar det i alla fall i saltvatten, för att de ska kunna föröka sig så måste det vara minst 2 stycken.

Jag tycker väldigt mycket om räkor, och vi äter det ibland här hemma, mest som mys och så.

Och tycker du inte om det så är det ju så, har faktiskt en bekant som inte tycker om kräftor, men räkor gillar han =).