bambi

Kladdkakscupcakes med vit chokladfrosting

En underbar kombination av kladdkaka (vem älskar inte kladdkaka?) och krämig vit chokladfrosting! Gör dom lite extra påskiga med lite kokos och godisägg!



Ca 12 st

2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
½ dl matolja
1 dl ljussirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad

Frosting
200 g vit choklad
200 g philadelphiaost


1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
3. Smält smöret, häll i olja och sirap, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda i vetemjöl, kakao, bakpulver och salt.
5. Smält chokladen och blanda den med smeten.
6. Fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 14 minuter. Cupcaksen sjunker ihop lite när man tar ut dom. Låt svalna.
8. Under tiden: smält den vita chokladen och låt svalna något innan du blandar det med philadelphiaosten.

 

P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' (eller Facebook) så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)
#1 - Sussi

Så smarigt. Det blir en given sak på påsken.

Älskar kladdkaka. Nu hoppas bara jag att de blir lika snygga som dina. Har inte de rätta vertygen till det men nu blir det införskaffa det. Jag har även hittat en butik på nätet som säljer bra saker , samt dekorationer.



Ha en skön söndag

Krammiz

Sussi

#2 - ≈Sanna≈

Dessa ska jag prova att göra snarast. Det ser verkligen härligt ut med påskäggen på.

#3 - Malin

Det måste jag pröva i veckan då mannen fyller år! =] Vill dock veta hur du spritsar ut frostingen ? måste man köpa en sprits eller går det på annat vis ? :)

#4 - BAMBI

Malin Jag använder en sprits från Tupperware

#5 - Gaymasen

Åh herreminget vad gött det där såg ut!!



Och ja usch för tentor på lördagar. Jag har omtenta i Matten nästa månad och det är en lördag. Eftermiddag. Yaaaay. Haha.

#6 - Annica

här har jag inte varit inne på din blogg på hela helgen för jag varit ute på fjället med mina barn ,ok ursäkt eller hur :) och så missar jag dessa fantastiska cupcakes! Ska prova dem till nästa helg, mums!