bambi

Kompensatoriskt genusarbete i förskolan
Nina efterfrågade vad vi diskuterar på våra möten med genusgruppen på förskolan. Första steget att vi har bytt ut några böcker. Vi har köpt till sju stycken genusmedvetna böcker till förskolan:



Vi har också bland annat pratat om att ta fram checklistor på vad som är viktigt att arbeta med. Jämställd förskola och skola har en väldigt bra lista på hur man kan arbeta kompensatoriskt inom förskolan med konkreta tips och exempel.

Dom tar även upp olika sätt att stärka självkänslan. Självkänslan är en grundläggande känsla av att "jag duger som jag är". Att jag är okej oavsett hur jag ser ut eller gör. Några exempel på hur man kan jobba med detta är att uppmuntra det otypiska, det som är personligt för just det barnet och att det är okej att gå utanför dom stereotypiska könsramerna:

Flickor:

  • Stärks i det positiva att vara olika
  • Får erövra känslan av att ta få ta plats i gruppen
  • Får tävla och kämpa
  • Göra sin röst hörd

 

Pojkar:

  • Får känna närhet
  • Uppmuntras att visa omsorg och hjälpsamhet
  • Ges ord för och stöd att samtala om känslor
  • Stimuleras att samarbeta två och två

 

Mål:

  • Att se och bekräfta barnet för deras egen person
  • Att vidga barnens förmågor
#1 - Hanna

Hej Bambi! Jag har precis skrivit ett inlägg om att jag och min kille tycker olika när det gäller vår son.. jag undrar vad du tycker om det jag skrev, tycker du har väldigt bra tankar i din blogg så vore kul att höra din åsikt! Inlägget finner du här:

http://miosliv.blogg.se/2011/april/delade.html#comment



Kram!

#2 - Hanna

Fel länk tror jag, här är rätt: http://miosliv.blogg.se/2011/april/delade.html#comment

#3 - Christine

Jag önskar att mina barns förskola också skulle fokusera på jämställhet i större utsträckning! Det är så viktigt...

#4 - Nina

Tack, ska genast kolla länken.

#5 - Tess

Det låter som bra saker att jobba med!