bambi

Man är iakttagen som lärare (och förälder)
Jag drömmer så konstiga drömmar nu när jag är sjuk. Jag drömde om en gammal lärare som jag hade i mellanstadiet. Hon bar alltid klänning, inga gull-gull klänningar utan oftast svarta klänningar. Och alltid straxt efter lektionen hade börjat så tog hon sina nycklar och stoppade ner dom i sin urringning och grävde ner dom i bh:n (antagligen för att hon inte hade några fickor). Vi pratade ständigt om hur jobbigt och äckligt det var och se detta. Ännu värre var det om man behövde låna nycklarna av någon anledning, man ville ju inte direkt ta i dom....

Sen så fanns det någon fysiklärare eller om det var kemilärare på skolan, som jag själv inte hade, men som jag hörde rykten om. Han lekte ofta med tavelkritan mellan pekfingret och tummen. Då och då kunde man sen se hur han kom med vita streck i skrevet, syntes extra mycket när han ahde svrata byxor förstås...

Jag som själv är lärare är förstås inte förskonad från att göra saker jag inte tänker på inför eleverna. Första året som lärare så satt några elever och drog ett streck för varje gång jag sa "liksom" under en lektion... haha.. det blev tydligen en hel del (fick höra detta från en kollega som dom hade berättat detta för). Jag var nog nervös under mitt första år. Jag har i allafall märkt att jag inte säger det lika ofta nu.

Istället så säger jag "förstår du" hela tiden... haha... vet inte vart jag har fått det ifrån. Men jag upptäckte att jag säger det ofta eftersom Zack har börjat säga det och då blir det så tydligt:

- Mamma, dockan har bajsat förstår du.
#1 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Visst är det läskigt när man får så svart på vitt vilka ord/uttryck man använder ofta. (för ofta)



Jag äro icke förskonad, tro mig. Min MVC-BM hade en tendens att säga "mmmmmmmm" efter varje mening när hon pratade med mig.

- Jag har en fundering om si och så.

- Det brukar ju inte vara.... Mmmmmm

- För tänk om bla bla bla.

- Nästa gång få du ju ringa.... Mmmmmm



Haha. Tänkte på det, och började nästan räkna Mmmm:en på ett besök ;-)

#2 - NIna

Hahahaha dockan har bajsat förstår du. Sött!

#3 - mrsjanuary

Jag är också lärare och jag har sagt till mina elever att jag inte vill veta vad jag har för konstigheter för mig:) Haha för jag förmodar att jag gör/ säger nåt som de hakar upp sig på.

#4 - Caroline

Hej, första gången jag kommenterar :)

Hade själv en fysik/kemilärare i högstadiet som höll på med tavelkritor eller tavelkritor var med i bilden.

Det var så att när jag kom ny till klassen och vi skulle ha fysik/kemi lektion med honom och medans han gick och hämtade material så sprang alla fram till tavlan och hämtade kritor och drog kritorna längs med kanterna på borden sen kom han tillbaka och visade vad vi skulle göra, sen så skulle han förklara för oss och jag upptäckte ganska snabbt att när han stod vid borden och förklarade gned han skrevet mot bordskanterna så när han gick vidare hade en ett vitt streck över skrevet....

Han verkade inte upptäcka det och jag fick reda på att så hade han hållt på i minst tjugo år.

Tack för en bra blogg!