bambi

Måste man alltid vara på sin vakt?

Måste man alltid vara på sin vakt? Jag är kanske lite för naiv och godtrogen men jag läser aldrig innehållsförteckningen på barnmatsburkarna som jag köper eller på någon annan mat som jag köper för den delen... Jag litar blint på att all mat som går att köpa här i Sverige (och speciellt barnmaten) inte är giftig eller farlig på något sätt...



Så när jag hittade dom fina Hello Kitty askarna i affären så blev jag ju jätteglad och tyckte att dom passade perfekt till Zacks påskägg. Men Sofi uppmärksammade mig om att askarna innehåller svaveldioxid!!! Något som faktiskt en av mina bästa vänner bloggade om förut (men jag missade detta då vi var i Thailand när hon bloggade om detta).

På listan av biverkningar av svaveldioxid finns synstörningar, svåra allergiska reaktioner, illamående och förändringar i tarmarna för att bara nämna några. För astmatiker överkänsliga mot svavel kan E220 vara livsfarligt.

 

Jag blir helt chockad! Hur kan man ha i detta i något som helt klart och tydligt är anpassat för barn?!?! Jag kommer verkligen inte ge detta till Zack och ska försöka lämna tillbaka askarna....om jag nu kan hitta kvittot någonstans! Kanske dags att börja lusläsa varje förpackning man lägger ner i kundvagnen (och ja, jag har faktiskt läst boken "Den hemlige kocken"... kanske dags att läsa om den igen!).

#1 - Johanna

Usch! Mina tjejer växte upp på Nutramigen då de var allergiska mot komjök. Det är en svindyr ersättning från Apoteket. För någon månad sedan kom larm om att det innehåller alldeles för höga mängder mangan som kan ge inlärningssvårigheter, hyperaktivitet, parkinsonliknande symptom osv osv. TACK för den liksom. Blir så besviken. Ska man behöva googla varje innehållsämne och kontrollera halter själv?

#2 - Johanna

Usch! Mina tjejer växte upp på Nutramigen då de var allergiska mot komjök. Det är en svindyr ersättning från Apoteket. För någon månad sedan kom larm om att det innehåller alldeles för höga mängder mangan som kan ge inlärningssvårigheter, hyperaktivitet, parkinsonliknande symptom osv osv. TACK för den liksom. Blir så besviken. Ska man behöva googla varje innehållsämne och kontrollera halter själv?

#3 - Tessan

aha. det förklarar varför vår superallergiske son ratade hello kitty-russinen (av någon anledning missade jag att läsa innehållsförteckningen på det paketet, trots att vi alltid lusläser dem annars). som tur var. (allergiska barn har fasen ett sjätte sinne, det är ofta vår son vägrat äta saker som vi senare förstått att han är allergisk mot, såsom mackor, pannkaka, yoghurt.. )

#4 - Tessan

aha. det förklarar varför vår superallergiske son ratade hello kitty-russinen (av någon anledning missade jag att läsa innehållsförteckningen på det paketet, trots att vi alltid lusläser dem annars). som tur var. (allergiska barn har fasen ett sjätte sinne, det är ofta vår son vägrat äta saker som vi senare förstått att han är allergisk mot, såsom mackor, pannkaka, yoghurt.. )

#5 - Linda

såna där torkade aprikoser innehåller ofta svaveldioxid också, för att ge den där fräscha orangea färgen.. saltå kvarns däremot är bruna och kanske mer osmakliga i färgen, men fan inte giftiga!

#6 - tangirrl

Men fy! de där har ju Adora fått också! Och hon har astma och massa allergier.... Vad bra att du skrev om det! ska genast sluta köpa dem!

tack!

#7 - camilla

Linda: Visst kanske inte Saltås är giftiga, men Saltå kvarn är en antroposofisk verksamhet, vill du sponsra detta?

#8 - Lena

Bambi, gå på ekologiskt i den mån du kan. Saltå Kvarns russin har rätt fina askar. :) Det är läskigt men du anar inte hur mycket skit saker innehåller. Tom. kryddor som tex citronpeppar innehåller också nåt inte så bra jox.

#9 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Usch ja, hemskt verkligen. Jag är jättenoga med innehållsförteckningar, men just detta hade jag missat på de här askarna. Som tur var ville min V (som dessutom har astma) inte äta dem. I russinväg och torkade frukter köper jag annars bara Saltå Kvarns. De har många bra produkter för övrigt. Och Camilla som skrev ovan: Vad är det för fel på en antroposofisk verksamhet?

#10 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Ngt som jag ofta tittar efter är när jag t.ex ska köpa kött lr kyckling.

Sambon hittade kycklingspett med jordnötssås häromdagen i affären, ngt jag älskar!

Läser och de är pakiterade i Thailand, säkerligen ingen fara om man äter dom där, men nej jag köper inget som inte är ifrån sverige, möjligen Danmark.



Bara för att det säljs på t.ex ica så är allt inte ifrån Sverige, lr bra saker =)

#11 - Tess

Vad hemskt! Kontrolleras inte barnmat speciellt noga?

#12 - Anonym

Mina har oxå vuxit upp med mjölkersättning osv. Men.. jag tror att all rädsla är lite överdriven.

#13 - Hanna

Prova Berry boost från Renee Voltaire. Lite dyrare, men fina grejer! 35 kr för 5 lite större askar.



Säljs på Bodystore nu, fraktfritt, kolla in bloggen om du vill ha koden för att prova.

#14 - Cilla

Är vegetarian, så inget hamnar i min kundvagn utan att jag läst igenom innehållsförteckningen mycket noga. Det är en bra vana, ty efter ett tag åker produkter med långa innehållsförteckningar mer sällan ner i kundkorgen...

#15 - Elin F

hade ingen aning om det där, tänk vad bra att man läser bloggar.

tur att min son hatade de där hårda bitarna. Nä mycket godare med Voltaires, de slank ner direkt ;)

#16 - Camilla

Visst är biodynamiskt odlade grönsaker/grödor ganska harmlöst i det antroposfiska sammanhanget, men om man tittar till hela den antroposofiska bilden, och inte den som de själva ger sken utav så finner du en sekt med väldans hierarki där några få har inblick i hur hela verksamheten fungerar. Hur behandlar man människor inom vården/skolan? Vad bygger läkepedagogik och socialterapi på? Vad händer på Waldorfskolor egentligen? Spendera 5 år i den antroposofiska världen och berätta sen om du vill handla deras varor.

#17 - Camilla

Visst är biodynamiskt odlade grönsaker/grödor ganska harmlöst i det antroposfiska sammanhanget, men om man tittar till hela den antroposofiska bilden, och inte den som de själva ger sken utav så finner du en sekt med väldans hierarki där några få har inblick i hur hela verksamheten fungerar. Hur behandlar man människor inom vården/skolan? Vad bygger läkepedagogik och socialterapi på? Vad händer på Waldorfskolor egentligen? Spendera 5 år i den antroposofiska världen och berätta sen om du vill handla deras varor.