bambi

Syskonsvagnsguide

Det här med att hitta en bra syskonvagn verkar vara så OTROLIGT svårt. En enkelvagn som känns bra är a piece of cake i jämförelse med att hitta en syskonvagn som känns bra att köra, går att komma in i hissar och andra trånga utrymmen och som barnen sitter bra i förstås!

Vi är inte längre så nöjda med vår Phil & Ted. Det är väldigt trångt där under och den vickar ganska lätt nu när barnen nästan väger lika mycket. Jag hade en fundering på att kanske ha ståbräda istället, men det är ju inte så smidigt på vintern. Men sen så kanske Zack inte behöver åka vagn så länge till? Han fyller ju ändå 3 år i höst. Jag tänker på att jag hade en läsare som skrev en kommentar om att hon aldrig hade haft barnvagn till sina barn. Hon hade dom i bärsjal tills dom kunde gå, sen fick dom gå!

Nåja, vi får se hur vi gör. Här är min topp 4 önskelista på syskonvagnar:


 



1.) Högst upp på listan. Mina drömmars syskonvagn och som verkar nästan vara perfekt - Bugaboo Donkey.

Helt underbart att man kan vända sitsarna som man vill och att man kan till och med "krympa" vagnen när man bara har ett barn i vagnen! Det känns verkligen som något man  önskar med syskonvagnar.

Bredd: 60 cm som enkelvagn och 74 som syskonvagn.

Nackdelar: Kommer inte förrän i höst och kommer säkerligen kosta en förmögenhet!




2.) Tvåa blir den relativt okända Basson Duo, som en läsare tipsade om (ni är ju så underbara!).

Även denna har två delar som man kan vända oberoende av varandra. Största fördelen är priset, man kan få en ny vagn för 4000 kr.

Jag har endast hört positiva saker om denna vagn, att den är lättkörd och smidig och att den är toppen på alla sätt och vis. MEN det är endast från ett fåtal personer!

Bredd: 79 cm



3.) På tredje plats ligger ändå den vagnen som jag bloggade tidigare om - Teutonia Team Cosmo.

Jag har hört att den är väldigt lätt körd och att barnen har gott om utrymme. Man kan vända sittdelarna (men inte var för sig) och bäst av allt! - barnen kan sitta tätt ihop och kramas och gosa när dom sover. Det känns som en väldigt positiv egenskap med denna vagn.

Nackdelar som jag har hört är att den är ganska kort och äldre/långa barn slår huvudet i suffleten.

Kostar från ca 8000 kr.

Bredd: 79 cm




4.) Den som flesta vänner rekommenderar är Urban Jungle och denna var jag helt inne på innan jag hittade Teutonian.

Jag har hört mycket gott om UJ, den är lättkörd, stor varukorg, mm. Men jag tycker ändå att det är lite jobbigt att barnen sitter framåtvända och att det är något trångt för barnen (men samtidigt smidigt att komma in på olika ställen).

Även priset är lite i det högsta laget, ca 9000 kr.

Bredd: 74 cm
#1 - APAN SATT I GRANEN | Gillar du skor? Då är vi två!

Urban, Urban, Urban!



Jag har aldrig upplevt den som trång att sitta i. Barnen är så stora att det känns naturligt att låta dem åka framåtvända. De pekar, håller hand och tycker det är roligt.

#2 - Maria

Jag som tipsade om Basson. Den är väldigt ovanlig i Sverige! Om man vill provköra och kolla finns den i en liten affär i Solna men att köpa är billigast på nätet. Jag hade en UJ 2010 års modell som syskonvagn först men jag klarar inte att min lilla tjej framåt, hon är 11 månader nu. Sen gillar jag att det är punkteringsfria däck på Basson och små framhjul. Än så länge är jag bara nöjd med bytet!

Vi hade en Bugaboo som enkelvagn och efter det är ju allt annat tung att köra...precis som du säger är det mycket svårare med syskonvagn!

#3 - Beata

Bugaboo är den mest överlägsna vagnen i världen just nu, den är otroligt praktisk, bekväm och lättkörd även på vintern då man byter till vinterhjul.

Jag hade lätt väntat och lagt ner pengar på Buggan, för att få den ultimata vagnen med kvalité.



Å andra sidan så skriver du att Zack fyller 3 då och då ska väl han kunna gå själv och ha stödplatta.

#4 - Sara

Vår kille kommer vara precis 3 när lillasyster/lillebror kommer (bf nästa vecka :-D). Tanken på syskonvagn hade inte ens slagit mig förrän jag såg bloggare skriva om det. En treåring ska väl ändå klara sig m ståbräda??! (Vid långpromenader får pappa hänga m o då har vi kvar Brio Racen). Syskonvagn känns som ett storstadsfenomen, iaf till så stora barn.. Samtidigt förstår jag att man vill ha koll på ungarna med så mkt trafik runt omkring.. Svårt!

#5 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Vi har haft en Queenette Twini (vändbar och barnen bredvid varandra) för att

1) billig = under 5000 kr

2) Vi hade en singelvagn från Queenette, still going strong.



Jag blev tipsad om Phil and Teds Classic Twin, samt en Mountain buggy double terrain.......



Vår vagn har precis fått en "spännande defekt", minst sagt.... en olycka kommer sällan ensam, men jag undrar vilket spegelhus vi gått in och slagit sönder speglar i vid det här laget. :-(

#6 - Mamma Miaa

AAh Donkeyn verkar ju UNDERBAR! Vart kär när jag såg den förra året, det verkar ju verkligen vara en drömmars syskonvagn. Man slipper ha både syskonvagn och enkelvagn. Synd att den är sååå dyr men om man slipper enkelvagnen så kanske det är värt det har jag tänkt :)



Tvåa på min lista ligger Teutonia Team Cosmo. Har nu två barn men endast enkelvagn och fortfarande beslutsångest :)



#7 - Evelina

Alla Teutoniavagnar har ju haft som nackdel att de varit korta i ryggen men det ska vara åtgärdat på de senaste modellerna, då köp en ny inte begagnad.

#8 - Maria

Att man vill ha syskonvagn när man har 20 månader mellan barnen, som i mitt fall, beror väl på situation. Nu är mina 11 månader och drygt 2,5 år. Jag har båda hemma på heltid vilket betyder att stora alltid är med. Ganska ofta långa promenader och längre utflykter. Hade jag inte haft en syskonvagn hade jag varit låst till att hålla mig till sådana utflykter som stora orkar gå eller stå. Sen är det så klart en säkerhetsfråga med bussar, tunnelbsna etc. Men så klart använder jag enkelvagn när avståndet är ok.

#9 - Aggie

Har en teutonia cosmo singelvagn -09. Min son som är 22 månader är för lång för den och då är min son ändå "bara" normal lång. Så vi måste köpa en ny vagn för att han inte får plats!



Det de menar med att äldre barn slår huvudet i sluffeten var att det var dåligt med skenor i sufletten på den modellen som vi har. Så den var väldigt pösig och hänger ner i ansiktet om barnet sover och man inte har suffleten uppfälld till max, så att den blir sträckt.



På den senaste modellen har de satt i flera skenor så att den inte blir så pösig. Men vagnen är ju inte längre för det...



Lycka till! Kram!

#10 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Såg du på nyheterna igår där man visade ett inslag om en studie om framåtvänt/bakåtvänt åkande i vagn? Man hade kommit fram till en massa saker, som att barn som sitter framåtvända ( det ingick barn upp till 2 års ålder i studien om jag inte minns fel) hade högre hjärtfrekvens (relaterat till stress), att föräldrarna pratar oerhört mycket mindre med sina barn osv osv. Intressant!

#11 - Maja

Nu har jag ju inte testat de andra vagnarna men vi har UJ både som syskonvagn och enkelvagn och är toknöjda. Dyr men går alldelles utmärkt att beställa från Holland, snabb leverans och några tusen billigare! Vi är jättenöjda med servicen därifrån och vi hade vagnen hemma på fyra dagar. Vet många som beställt därifrån och alla är supernöjda. Kolla in http://www.babyjungle.nl/.

/ Maja

#12 - Anna S

Jag har haft både enkel och dubbel UJ och är fantastiskt nöjd! Även om det är dyra vagnar är andrahandsvärdet riktigt bra. Syskonvagnen köpte jag en ganska ny, men ändå begagnad och sålde den för samma summa två år senare!

#13 - Karolin

Såg att någon redan tipsat dig om babyjogger city select men provkör och kolla in den för den är super bra och smidig, och tar ingen plats om ni behöver ha den i lägenheten. Jag har samma ålders skilland på mina som du har och den ar varit perfekt. Dessutom kan du köpa den billigt ifrån England.

#14 - Sigrid

Jag skulle nog säga att de beror dels på Zacks benägenhet att sticka iväg, och hur länge han orkar stå. Sixten har en väldig benägenhet att sticka iväg, vill aldrig gå åt samma håll som vi och håller inte koll på var vi är osv. Det har ändå funkat super med ståbräda! Och jag har en känsla av att Zack verkligen inte är värre än Sixten på den punkten, hehe.. Men de behöver ha rätt bra ork att stå länge om man går lite längre turer, och det går ju alltid att distrahera lite med smörgåsrån, majskrokar, smoothies osv. Sixten har som längst stått när vi gått ungefär 5 kilometer! Vi hade ju dubbelvagn, men sålde den när vi fick veta om Svantes benskörhet eftersom det inte fanns nån vagn som motsvarade de kriterier som vi hade på säker vagn för honom.



Jag tänker att ni kan prova ståbräda först, det kostar inte så mycket och finns ofta begagnat på blocket! Och funkar det så slipper ni lägga pengar på en dubbelvagn, funkar det inte så har ni iallafall provat :)

#15 - Tessan

vi har precis sålt vår syskonvagn (babyproffsens, rekommenderas! och är billig.) eftersom vår son redan i höstas vrålade som en gris & såg ut så här i vagnen: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/35621_469230080871_643025871_6255487_7658003_n.jpg nu har vi ståbräda t/r dagis, & cykelvagn (nordic cab) om vi ska ut & cykla med båda eller om vi har brådis t/r dagis.

#16 - Angelica

Hej!

Jag tycker du ska köra med ståbräda eftersom han börjar bli så stor. Tänk bara på att barn inte ska åka framåtvända för tidigt! Lycka till!

#17 - Helena Dacker

Vi har inte heller barnvagn till våra för det mesta, vi har en som står nere i förrådet men den används sällan. Farmor ville ha den när hon passade stora tösen som är lika gammal som Zack men när jag är ute med barnen så går stora tösen. Lilla som fyller 1 om en månad bärs i bärsjal och sele. Jag bar båda två samtidigt när lilla var nyfödd och stora behövde lite extra skjuts. Jag hade aldrig orkat släpa omkring på en stor syskonvagn, jag tycker att en vanlig vagn är stor nog liksom...